Health protection technologies as a means of forming artistic and creative competence of students in music lessons
DOI:
https://doi.org/10.24195/artstudies.2023-2.8Keywords:
art therapy, vocal therapy technologies, health care technologies, future teachers of musical art, music therapy, artistic and creative competence, primary school students.Abstract
The article examines the results of research into the impact in the health-saving technologies on the formation of artistic and creative competence in students on music lessons. It was found that the formation of artistic and creative competence is not yet sufficiently substantiated and disclosed of students by means of health-saving technologies in music lessons in the theory of music education. Therefore, the purpose of the article is the theoretical substantiation of the prospects for the use of health-saving technologies as a means of forming the artistic and creative competence of students in music lessons. Achieving the goal, a set of theoretical methods was used, such as: analysis, specification, comparison and synthesis, justification and generalization. Interpretation of the concepts “health-saving technologies”, “artistic and creative competence of students” was carried out. Health-saving technology is considered as a complex of forms, methods, teaching methods and educational tools, the purpose and result of which is to preserve and increase the health of the child. The artistic and creative competence of a student is defined as a dynamic education, which is characterized by development and improvement, based on an artistic and aesthetic worldview, knowledge, skills, and the ability to integrate two components - artistic as a manifestation of the artistic thinking of an individual in dialogic communication with art, and creative - as a manifestation of accepting non-standard, creative, unexpected solutions in educational situations and art education. Based on the results of the study, the existing classifications of health-preserving technologies were analyzed, the feasibility of combining the processes of artistic creativity and health preservation was substantiated, the integration of which provides a significant synergistic effect on the personal development of students, the formation of their artistic and creative competence in music lessons, which is the basis for a life-creating positive student positions.
References
Антонова, О. Є. (2015). Педагогічні технології та їх класифікація як наукова проблема. Сучасні технології в освіті. Київ, 8-15.
Білецька, М. В., Сопіна, Я. В., Підварко, Т. О. (2021). Формування художньо-творчої компетентності майбутнього вчителя музичного мистецтва у процесі професійної підготовки. Педагогічні науки: теорія та практика. 2 (38), 96–100.
Ващенко, О. (2006). Готовність вчителя до використання здоров’язберігаючих технологій у навчально-виховному процесі. Здоров’я та фізична культура. № 8, 1–6.
Зуб, К. К. (2011). Художньо-творча діяльність майбутнього вчителя музичного мистецтва. Науковий вісник Миколаївського державного університету імені В.О. Сухомлинського. 1, Вип. 33, 140–143.
Івершинець, А. Г. (2019). Художньо-творча компетентність майбутніх вихователів закладів дошкільної освіти як педагогічна проблема. Науковий часопис НПУ імені М. П. Драгоманова. 5(69), 78–83.
Масол, Л. М. (2006). Загальна мистецька освіта: теорія і практика. Київ: Промінь. Москва, О. М. (2021). Формування технологічної культури майбутніх учителів музичного мистецтва в процесі вокальної підготовки. Дис… д-ра філ.: 014 Середня освіта (Музичне мистецтво), Одеса.
Мостіпака,. Т. П. (2014). Підготовка майбутніх учителів біології до використання здоров’язбережувальних технологій. Вісник Житомирського державного університету. 6 (78).
Новий тлумачний словник української мови (2006). В. Яременко, О. Сліпушко (уклад.). Київ: Аконіт. Олексюк О. М. (2016) Музична педагогіка. Київ: КНУКіМ.
Білецька, М. В., Сопіна, Я. В., Підварко, Т. О. (2021). Формування художньо-творчої компетентності майбутнього вчителя музичного мистецтва у процесі професійної підготовки. Педагогічні науки: теорія та практика. 2 (38), 96–100.
Усатов, І. (2016). Соціально-історичні аспекти розвитку здоров’язбережувальних технологій у системі освіті. Науковий огляд. 10 (31). Режим доступа: https://core.ac.uk/download/pdf/217450831.pdf
Шаоцян, Юйань. (2021). Специфіка реалізації здоров’язбережувальних технологій у процесі вокальної підготовки майбутніх учителів музичного мистецтва. Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології. 6 (110), 381–390.
Шаоцян, Юйань. (2022). Формування вокально-фахової компетентності майбутніх учителів музичного мистецтва на засадах здоров’язбережувальних технологій. Дис… д-ра філ.: 014 Середня освіта (Музичне мистецтво), Одеса.
Maslow, A. H. (1943). Theory of human motivation. Psychological Review, 50 (4), 370-396
Ovcharenko, N., Samoilenko, O., Moskva, O., & Chebotarenko, O. (2020). Innovative Technologies in Vocal Training: Technological Culture Formation of Future Musical Art Teachers. Journal of History Culture and Art Research, 9(3), 115-126. doi: http://dx.doi.org/10.7596/taksad.v9i3.2729 (Web of Science).
Svetlana Sysoeva, Natalia Ovcharenko, Olha Chebotarenko. (2020). Professional training of future music art teachers for inclusive education: theoretical and technological aspects. SHS Web of Conferences 75, 04006 (2020), ICHTML 2020. DOI: https://doi.org/10.1051/shsconf/20207504006 (Published online 26 March 2020.