Образотворче мистецтво в китайській школі: контекст інтеграції

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.24195/artstudies.2023-2.12

Ключові слова:

мистецька освіта, образотворче мистецтво, інтеграція, обов’язкова освіта.

Анотація

У статті показано, що на нинішньому етапі цивілізаційного розвитку людство зіткнулося з низкою глобальних проблем і загроз, адекватна відповідь на які вимагає докорінних трансформацій, зокрема, нових способів мислення, дій, нових підходів до розв’язання проблем у глобальному вимірі. Насамперед мова йде про відмову від фрагментарної картини світу і переходу до нового цілісного, холістичного світогляду на засадах системного і гуманістичного підходів. Важливу роль у формуванні такого відкритого світобачення має відіграти «нове Просвітництво» – кардинально трансформована освіта. Доведено, що невід’ємною ланкою такої освіти має стати мистецтво і мистецька діяльність як інструменти формування актуальних для сьогодення особистісних якостей, властивостей, здатностей, soft skills. Ідея провідної освітньо-виховної ролі мистецтва, зокрема, образотворчого та мистецької діяльності наразі активно реалізується в системі обов’язкової освіти Китайської Народної Республіки. Освітня політика Китаю останніх років послідовно проводить лінію на інтеграцію змісту освіти в цілому та інтеграцію мистецької освіти на декількох рівнях: 1) інтеграція мистецьких курсів; 2) інтеграція мистецтва та інших навчальних дисциплін; 3) інтеграція мистецької, зокрема, образотворчої діяльності в класі та позакласні і позашкільній діяльності тощо. Дотримуючись вікових закономірностей фізіологічного та психологічного розвитку дітей, а також закономірностей мистецької педагогіки та педагогіки творчості, «Стандарти навчальних програм з мистецтва: обов’язкова освіта» КНР (2022) поетапно вводять обов’язкові навчальні курси мистецтва: музику, образотворче мистецтво, танці, драму (включаючи оперу), кіно та телебачення (включаючи цифрове медіа-мистецтво) як інтегровані мистецькі курси, а також інтегрують мистецтво до інших навчальних дисциплін з метою формування в молодих громадян цілісного світогляду, інноваційності, креативності.

Посилання

Байдаченко, Т. (2021). 1.3. Інтеграція ідей сталого розвитку в освітній процес НУШ. У І. Цико (Ред.), Методичний путівник Нової української школи: Мовно-літературна освітня галузь (с. 28–35). Краматорськ: Донецький облІППО, Відділ інформаційно-видавничої діяльності. URL: https://znayshov.com/News/Details/metodychni_putivnyky_nush

Висоцька, О. Є. (2011). Освіта для сталого розвитку. Дніпропетровськ: Роял Принт. URL: https://bit.ly/3GidQIQ

Го, Іцзян, Чжан, Хао, Чжао, Бейбей, & Юр’єва, К.(2020). Нормативна база сучасного естетичного виховання в китаї. Засоби навчальної та науково-дослідної роботи, (55), 102–137. doi:10.34142/2312-1548.2020.55.08

Засєкіна, Т. М. (2020). Інтеграція в шкільній природничій освіті: Теорія і практика. Київ: Педагогічна думка. URL: https://lib.iitta.gov.ua/729967/3/monografiya_integrachia.pdf

Масол, Л. М. (2019). Нова українська школа: Методика навчання інтегрованого курсу "Мистецтво" у 1-2 класах на засадах компетентнісного підходу. Київ: Ґенеза. URL: https://www.geneza.ua/sites/default/files/product-images/Metodyky/Masol_Mystetstvo_Metodyka.pdf

Поберецька, В. В. (2021). Підготовка майбутніх учителів початкових класів у педагогічних коледжах до інтегрованого навчання учнів (Дис. д-ра філософії в галузі педагогіки, Інститут вищої освіти НАПН України). URL: https://ihed.org.ua/wp-content/uploads/2021/12/Poberetska_V_2022_disertac.pdf

Попова, Т. (2021a). 2.1. Інтегроване навчання школярів як засіб формування цілісної наукової картини світу. У І. Цико (Ред.), Методичний путівник Нової української школи: Мовно-літературна освітня галузь (с. 121–128). Краматорськ: Донецький облІППО, Відділ інформаційно-видавничої діяльності. URL: https://znayshov.com/News/Details/metodychni_putivnyky_nush

Попова, Т. (2021b). 3.4. Використання кроссенсів на уроках української мови та літератури. У І. Ціко (Ред.), Методичний путівник Нової української школи: Мовно- літературна освітня галузь (с. 176–187). Краматорськ: Донецький облІППО, Відділ інформаційно-видавничої діяльності. URL: https://znayshov.com/News/Details/metodychni_putivnyky_nush

Про освіту, Закон України № 2145-VIII (2017) (Україна). URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2145-19#Text

Стечкевич, О. О. (2022). Історико-теоретичний аспект функціонування інтегративних курсів у професійній освіті. У Л. В. Барановська & Л. І. Морська (Ред.), Інноваційні освітні технології: Світовий і вітчизняний досвід використання в системі неперервної освіти (с. 51–66). Біла Церква: ТОВ "Білоцерківдрук". URL: https://dspace.nau.edu.ua/handle/NAU/56474

Ціко, І. (2021). 2.2. Внутрішньопредметна інтеграція на уроках мов і літератур Нової української школи. У І. Ціко (Ред.), Методичний путівник Нової української школи: Мовно- літературна освітня галузь (с. 129–135). Краматорськ: Донецький облІППО, Відділ інформаційно-видавничої діяльності. URL: https://znayshov.com/News/Details/metodychni_putivnyky_nush

Щербатюк, В. (2021). 3.3. Методичні прийоми щодо формування математичної компетентності на уроках літератури. У І. Ціко (Ред.), Методичний путівник Нової української школи: Мовно- літературна освітня галузь (с. 172–175). Краматорськ: Донецький облІППО, Відділ інформаційно-видавничої діяльності. URL: https://znayshov.com/News/Details/metodychni_putivnyky_nush

Юр’єва, К. А. (2021). Сучасні тенденції розвитку мистецької освіти в Китаї. Засоби навчальної та науково-дослідної роботи, (56), 126–166. doi:10.34142/2312-1548.2021.56.08

Acharya, N. S. (2021, July, 14). Art’s impact on leadership. URL: https://www.thehindubusinessline.com/opinion/arts-impact-on leadership/article35326893.ece

Albrecht, G. (2018, January 5). Art and leadership – what does it have in common? – Albrecht & Partners. URL: https://albrechtpartners.com/art-and-leadership/

Bauman, Z. (1992). Intimations of postmodernity. London; New York: Routhledge.

Beck, U. (1999). World risk society. Cambridge: Polity.

Bell, D. (1973). The coming of post-industrial society. A venture in social forecasting. New York: Basic Books.

Bell, D. (1979). The social framework of information society. У M. L. Dertouzos & J. Moses (Ред.), The computer age: A twenty-year view (с. 163–211). Cambridge: MIT Press.

Bonnici, F. (2023, October, 19). Leading into tomorrow: How leaders can navigate changes. URL: https://www.weforum.org/agenda/2023/10/leadingthrough-disruption-skills-leaders-need-to-navigate-thefuture/

Castells, M. (2009). The rise of the network society (2-ге вид.). Hoboken: Bleckwell Publishing. (Оригінал опубліковано 2000 р.)

Giddens, A. (1990). The consequences of modernity. Cambridge: Polity.

Gorbunova, L. (2019). Education for sustainable development: Towards a concept and methodology. Filosofiya Osvity. Philosophy of Education, 24(1), 52–78. doi:10.31874/2309-1606-2019-24-1-52-78

Guówùyuàn bàngōng tīng [Office of the State Council]. (2015, 15 September). Guówùyuàn bàngōng tīng guānyú quánmiàn jiāqiáng hé gǎijìn xuéxiào měiyù gōngzuò de yìjiàn [Opinions of the General Office of the State Council on Comprehensively Strengthening and Improving School Aesthetic Education]. URL: http://www.gov.cn/zhengce/content/2015-09/28/content_10196.htm

Kelly, K. (1998). New rules for the new economy. Ten radical strategies for a connected world. New York: Penguin Books.

Lyotard, J.-F. (1979). La Сondition postmoderne: Rapport sur le savoir. Paris: Les Editions de Minuit.

Masol, L. (2020). Integration? Integration. integration… integration! (polycentric integration of the content of general art education). Art and Education, (1(95)), 20–27. doi:10.32405/2308-8885-2020-1-20-27

Masuda, Y. (1981). The information society as postindustrial society. Washington: World Future Society.

McCann, M. (2016, September 9). Developing artistic leadership. URL: https://www.mcknights.com/blogs/guest-columns/developing-artistic-leadership/

Odinga-Svanteson, C., & Galma, K. (2023, October, 23). 12 top leaders share how to achieve inclusive leadership. URL: https://www.weforum.org/agenda/2023/10/redefining-leadership-embracinginclusivity-and-accessibility/

Springborg, C. (2010). Leadership as art – leaders coming to their senses. Leadership, 6(3), 243–258. doi:10.1177/1742715010368766

Stehr, N. (1994). Knowledge societes. London: Sage. The benefits of social-emotional learning through the arts. (2018, November, 30). URL: https://artsintegration.com/2018/11/30/social-emotional-learning-benefits/

Toffler, A. (1980). The third wave. New York: Bantam. UNESCO Office Bangkok and Regional Bureau for Education in Asia and the Pacific. (2002). Learning to be: A holistic and integrated approach to values education for human development; core values and the valuing process for developing innovative practices for values education toward international understanding and a culture of peace. Bangkok: UNESCO Asia and Pacific Regional Bureau for Education. URL: https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000127914

United Nations. (2015, October 21). Transforming our world: The 2030 agenda for sustainable development | department of economic and social affairs. URL: https://sdgs.un.org/2030agenda

Weizsäcker, E. U. v., & Wijkman, A. (2018). Come on! Capitalism, short-termism, population and the destruction of the planet. New York: Springer New York. doi:10.1007/978-1-4939-7419-1

What business can learn from art. (2012). URL: https://executiveeducation.wharton.upenn.edu/thoughtleadership/ wharton-at-work/2012/09/business-learnsfrom-art/Xīnhuá shè [Xinhua News Agency]. (2010, 29 July).

Guójiā zhōng cháng qī jiàoyù gǎigé hé fāzhǎn guīhuà gāngyào (2010–2020 nián) [National medium and longterm education reform and development plan outline (2010–2020)]. URL: http://www.gov.cn/jrzg/2010-07/29/content_1667143.htm

Zhōngguó jiàoyù bù [Chinese Ministry of Education]. (2022). Yìshù kèchéng biāozhǔn: Yìwù jiàoyù [Art curriculum standards: Compulsory

education]. Beijing: Normal University Press. URL: http://www.moe.gov.cn/srcsite/A26/s8001/202204/W020220420582364678888.pdf

Zhōnghuá rénmín gònghéguó jiàoyù bù [Ministry of Education of the People's Republic of China]. (2014a). Jiàoyù bù guānyú quánmiàn shēnhuà kèchéng gǎigé luòshí lì dé shù rén gēnběn rènwù de yìjiàn [Opinions of the Ministry of Education on Comprehensively Deepening Curriculum Reform and Implementing the Fundamental Task of Lide Shuren].

Zhōnghuá rénmín gònghéguó jiàoyù bù [Ministry of Education of the People's Republic of China]. (2001, 8 Juny). Jīchǔ jiàoyù kèchéng gǎigé gāngyào (shìxíng) [Basic education curriculum reform outline (trial)]. URL:

http://www.moe.gov.cn/srcsite/A26/jcj_kcjcgh/200106/t20010608_167343.html

Zhōnghuá rénmín gònghéguó jiàoyù bù [Ministry of Education of the People's Republic of China]. (2011, 28 December). Jiàoyù bù guānyú yìnfā yìwù jiàoyù yǔwén děng xuékē kèchéng biāozhǔn (2011 niánbǎn) de tōngzhī [Notice of the Ministry of Education on

Issuing the Curriculum Standards for Compulsory Education Chinese and Other Subjects (2011 Edition)]. URL: http://www.moe.gov.cn/srcsite/A26/s8001/201112/t20111228_167340.html

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-12-20

Номер

Розділ

РОЗДІЛ 1. АКТУАЛЬНІ ПРОБЛЕМИ МИСТЕЦЬКОЇ ПЕДАГОГІКИ