Fine arts in a chinese school: the context of integration

Authors

DOI:

https://doi.org/10.24195/artstudies.2023-2.12

Keywords:

art education, visual arts, integration, compulsory education, basic literacy, soft skills, People’s Republic of China.

Abstract

The article demonstrates that at the current stage of civilization development, humanity is facing a series of global problems and threats, the adequate response to which requires radical transformations, including new ways of thinking and acting, and new approaches to problem-solving on a global scale. Primarily, this involves abandoning a fragmented worldview and transitioning to a new holistic perspective based on systemic and humanistic approaches. The concept of “New Enlightenment,” particularly through a radically transformed education, is crucial in shaping such an open worldview. It is argued that an integral part of such education should be art and artistic activities as instruments for cultivating contemporary personal qualities, traits, abilities, and soft skills. The leading educational role of art, especially visual and artistic activities, is actively implemented in the compulsory education system of the People’s Republic of China. In recent years, China’s education policy has consistently pursued the integration of educational content as a whole and the integration of arts education on several levels: 1) integration of art courses; 2) integration of art with other academic disciplines; 3) integration of artistic, especially visual, activities in both classroom and extracurricular activities, and more. Adhering to the age-related regularities of physiological and psychological child development, as well as the principles of art pedagogy and creativity pedagogy, the “Art curriculum standards: Compulsory education” of the PRC (2022) gradually introduce compulsory art courses, including music, visual arts, dance, drama (including opera), film and television (including digital media art) as integrated art courses. Additionally, they integrate art into other academic disciplines with the aim of fostering a comprehensive worldview, innovation, and creativity in young citizens.

References

Байдаченко, Т. (2021). 1.3. Інтеграція ідей сталого розвитку в освітній процес НУШ. У І. Цико (Ред.), Методичний путівник Нової української школи: Мовно-літературна освітня галузь (с. 28–35). Краматорськ: Донецький облІППО, Відділ інформаційно-видавничої діяльності. URL: https://znayshov.com/News/Details/metodychni_putivnyky_nush

Висоцька, О. Є. (2011). Освіта для сталого розвитку. Дніпропетровськ: Роял Принт. URL: https://bit.ly/3GidQIQ

Го, Іцзян, Чжан, Хао, Чжао, Бейбей, & Юр’єва, К.(2020). Нормативна база сучасного естетичного виховання в китаї. Засоби навчальної та науково-дослідної роботи, (55), 102–137. doi:10.34142/2312-1548.2020.55.08

Засєкіна, Т. М. (2020). Інтеграція в шкільній природничій освіті: Теорія і практика. Київ: Педагогічна думка. URL: https://lib.iitta.gov.ua/729967/3/monografiya_integrachia.pdf

Масол, Л. М. (2019). Нова українська школа: Методика навчання інтегрованого курсу "Мистецтво" у 1-2 класах на засадах компетентнісного підходу. Київ: Ґенеза. URL: https://www.geneza.ua/sites/default/files/product-images/Metodyky/Masol_Mystetstvo_Metodyka.pdf

Поберецька, В. В. (2021). Підготовка майбутніх учителів початкових класів у педагогічних коледжах до інтегрованого навчання учнів (Дис. д-ра філософії в галузі педагогіки, Інститут вищої освіти НАПН України). URL: https://ihed.org.ua/wp-content/uploads/2021/12/Poberetska_V_2022_disertac.pdf

Попова, Т. (2021a). 2.1. Інтегроване навчання школярів як засіб формування цілісної наукової картини світу. У І. Цико (Ред.), Методичний путівник Нової української школи: Мовно-літературна освітня галузь (с. 121–128). Краматорськ: Донецький облІППО, Відділ інформаційно-видавничої діяльності. URL: https://znayshov.com/News/Details/metodychni_putivnyky_nush

Попова, Т. (2021b). 3.4. Використання кроссенсів на уроках української мови та літератури. У І. Ціко (Ред.), Методичний путівник Нової української школи: Мовно- літературна освітня галузь (с. 176–187). Краматорськ: Донецький облІППО, Відділ інформаційно-видавничої діяльності. URL: https://znayshov.com/News/Details/metodychni_putivnyky_nush

Про освіту, Закон України № 2145-VIII (2017) (Україна). URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2145-19#Text

Стечкевич, О. О. (2022). Історико-теоретичний аспект функціонування інтегративних курсів у професійній освіті. У Л. В. Барановська & Л. І. Морська (Ред.), Інноваційні освітні технології: Світовий і вітчизняний досвід використання в системі неперервної освіти (с. 51–66). Біла Церква: ТОВ "Білоцерківдрук". URL: https://dspace.nau.edu.ua/handle/NAU/56474

Ціко, І. (2021). 2.2. Внутрішньопредметна інтеграція на уроках мов і літератур Нової української школи. У І. Ціко (Ред.), Методичний путівник Нової української школи: Мовно- літературна освітня галузь (с. 129–135). Краматорськ: Донецький облІППО, Відділ інформаційно-видавничої діяльності. URL: https://znayshov.com/News/Details/metodychni_putivnyky_nush

Щербатюк, В. (2021). 3.3. Методичні прийоми щодо формування математичної компетентності на уроках літератури. У І. Ціко (Ред.), Методичний путівник Нової української школи: Мовно- літературна освітня галузь (с. 172–175). Краматорськ: Донецький облІППО, Відділ інформаційно-видавничої діяльності. URL: https://znayshov.com/News/Details/metodychni_putivnyky_nush

Юр’єва, К. А. (2021). Сучасні тенденції розвитку мистецької освіти в Китаї. Засоби навчальної та науково-дослідної роботи, (56), 126–166. doi:10.34142/2312-1548.2021.56.08

Acharya, N. S. (2021, July, 14). Art’s impact on leadership. URL: https://www.thehindubusinessline.com/opinion/arts-impact-on leadership/article35326893.ece

Albrecht, G. (2018, January 5). Art and leadership – what does it have in common? – Albrecht & Partners. URL: https://albrechtpartners.com/art-and-leadership/

Bauman, Z. (1992). Intimations of postmodernity. London; New York: Routhledge.

Beck, U. (1999). World risk society. Cambridge: Polity.

Bell, D. (1973). The coming of post-industrial society. A venture in social forecasting. New York: Basic Books.

Bell, D. (1979). The social framework of information society. У M. L. Dertouzos & J. Moses (Ред.), The computer age: A twenty-year view (с. 163–211). Cambridge: MIT Press.

Bonnici, F. (2023, October, 19). Leading into tomorrow: How leaders can navigate changes. URL: https://www.weforum.org/agenda/2023/10/leadingthrough-disruption-skills-leaders-need-to-navigate-thefuture/

Castells, M. (2009). The rise of the network society (2-ге вид.). Hoboken: Bleckwell Publishing. (Оригінал опубліковано 2000 р.)

Giddens, A. (1990). The consequences of modernity. Cambridge: Polity.

Gorbunova, L. (2019). Education for sustainable development: Towards a concept and methodology. Filosofiya Osvity. Philosophy of Education, 24(1), 52–78. doi:10.31874/2309-1606-2019-24-1-52-78

Guówùyuàn bàngōng tīng [Office of the State Council]. (2015, 15 September). Guówùyuàn bàngōng tīng guānyú quánmiàn jiāqiáng hé gǎijìn xuéxiào měiyù gōngzuò de yìjiàn [Opinions of the General Office of the State Council on Comprehensively Strengthening and Improving School Aesthetic Education]. URL: http://www.gov.cn/zhengce/content/2015-09/28/content_10196.htm

Kelly, K. (1998). New rules for the new economy. Ten radical strategies for a connected world. New York: Penguin Books.

Lyotard, J.-F. (1979). La Сondition postmoderne: Rapport sur le savoir. Paris: Les Editions de Minuit.

Masol, L. (2020). Integration? Integration. integration… integration! (polycentric integration of the content of general art education). Art and Education, (1(95)), 20–27. doi:10.32405/2308-8885-2020-1-20-27

Masuda, Y. (1981). The information society as postindustrial society. Washington: World Future Society.

McCann, M. (2016, September 9). Developing artistic leadership. URL: https://www.mcknights.com/blogs/guest-columns/developing-artistic-leadership/

Odinga-Svanteson, C., & Galma, K. (2023, October, 23). 12 top leaders share how to achieve inclusive leadership. URL: https://www.weforum.org/agenda/2023/10/redefining-leadership-embracinginclusivity-and-accessibility/

Springborg, C. (2010). Leadership as art – leaders coming to their senses. Leadership, 6(3), 243–258. doi:10.1177/1742715010368766

Stehr, N. (1994). Knowledge societes. London: Sage. The benefits of social-emotional learning through the arts. (2018, November, 30). URL: https://artsintegration.com/2018/11/30/social-emotional-learning-benefits/

Toffler, A. (1980). The third wave. New York: Bantam. UNESCO Office Bangkok and Regional Bureau for Education in Asia and the Pacific. (2002). Learning to be: A holistic and integrated approach to values education for human development; core values and the valuing process for developing innovative practices for values education toward international understanding and a culture of peace. Bangkok: UNESCO Asia and Pacific Regional Bureau for Education. URL: https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000127914

United Nations. (2015, October 21). Transforming our world: The 2030 agenda for sustainable development | department of economic and social affairs. URL: https://sdgs.un.org/2030agenda

Weizsäcker, E. U. v., & Wijkman, A. (2018). Come on! Capitalism, short-termism, population and the destruction of the planet. New York: Springer New York. doi:10.1007/978-1-4939-7419-1

What business can learn from art. (2012). URL: https://executiveeducation.wharton.upenn.edu/thoughtleadership/ wharton-at-work/2012/09/business-learnsfrom-art/Xīnhuá shè [Xinhua News Agency]. (2010, 29 July).

Guójiā zhōng cháng qī jiàoyù gǎigé hé fāzhǎn guīhuà gāngyào (2010–2020 nián) [National medium and longterm education reform and development plan outline (2010–2020)]. URL: http://www.gov.cn/jrzg/2010-07/29/content_1667143.htm

Zhōngguó jiàoyù bù [Chinese Ministry of Education]. (2022). Yìshù kèchéng biāozhǔn: Yìwù jiàoyù [Art curriculum standards: Compulsory

education]. Beijing: Normal University Press. URL: http://www.moe.gov.cn/srcsite/A26/s8001/202204/W020220420582364678888.pdf

Zhōnghuá rénmín gònghéguó jiàoyù bù [Ministry of Education of the People's Republic of China]. (2014a). Jiàoyù bù guānyú quánmiàn shēnhuà kèchéng gǎigé luòshí lì dé shù rén gēnběn rènwù de yìjiàn [Opinions of the Ministry of Education on Comprehensively Deepening Curriculum Reform and Implementing the Fundamental Task of Lide Shuren].

Zhōnghuá rénmín gònghéguó jiàoyù bù [Ministry of Education of the People's Republic of China]. (2001, 8 Juny). Jīchǔ jiàoyù kèchéng gǎigé gāngyào (shìxíng) [Basic education curriculum reform outline (trial)]. URL:

http://www.moe.gov.cn/srcsite/A26/jcj_kcjcgh/200106/t20010608_167343.html

Zhōnghuá rénmín gònghéguó jiàoyù bù [Ministry of Education of the People's Republic of China]. (2011, 28 December). Jiàoyù bù guānyú yìnfā yìwù jiàoyù yǔwén děng xuékē kèchéng biāozhǔn (2011 niánbǎn) de tōngzhī [Notice of the Ministry of Education on

Issuing the Curriculum Standards for Compulsory Education Chinese and Other Subjects (2011 Edition)]. URL: http://www.moe.gov.cn/srcsite/A26/s8001/201112/t20111228_167340.html

Published

2023-12-20

Issue

Section

SECTION 1. CURRENT ISSUES OF ART PEDAGOGY