Чинники художньої семантики вокальної музики
DOI:
https://doi.org/10.24195/artstudies.2023-2.13Ключові слова:
вокальна музика, учитель музичного мистецтва, музично- виконавська підготовка, герменевтична компетентність, семантика мистецтва, інтерпретація, типологічний підхід.Анотація
У статті розглядаються загальні та специфічні художньо-семантичні властивості вокальної музики, які мають слугувати орієнтирами для теоретично обґрунтованих герменевтичних дій представників музичної освіти в їх виконавській та вербально- педагогічній діяльності. Широкий обрій вокальних творів розглядається і осмислюється з погляду типової семантики в аспектах характеристики голосу як фізичного інструменту, вікових і гендерних властивостей вокалістів, кількісного складу виконавців, взаємодії співу з іншими засобами художнього вираження. Особлива увага надається семантиці вербального тексту вокального твору. Стверджується, що для її врахування в об’єктивному герменевтичному аналізі обов’язковою умовою є розуміння всієї складності мовної організації музичної форми і словесного тексту, усіх можливостей взаємодії цих текстів як на граматичному, так і на риторичному рівнях організації форми. Розуміння загальних і специфічних чинників художньої семантики вокальної музики є умовою герменевтичної компетентності спеціаліста у сфері мистецької освіти, зокрема його здатності розуміти, відтворювати в звуковій формі та пояснювати словесними засобами художньо-образний зміст музичного твору.
Посилання
Гнатюк Дмитро. Мелодика слова. Електронний ресурс. Код доступу: http://kulturamovy.univ.kiev.ua/KM/pdfs/Magazine15-4.pdf
Дмитренко, Наталія (2014). Явище синтезу мистецтв як літературознавча проблема // Studia methodologica, ISSN 2307-1222, No. 39. С. 118-124.
Дуган Ю. (2017). Образ та семантика вокального мистецтва. Сучасна музика (Шанхай), № 3. С. 10-16.
Москаленко В. Г. (1994). Творческий аспект музыкальной интерпретации (Кпроблемеанализа).– К.: Мін. культ. України,КГК. – 157 с.
Олексюк О. М., Ткач М. М., Лісун Д. В. (2013). Герменевтичний підхід у вищій мистецькій освіті : колект. монограф. Київ : Київ. ун-т ім. Б. Грінченка, 164 с
Павлюк, Надія; Смокович, Тетяна (2018). Музика і слово: матеріально-звуковий аспект // Педагогічний часопис Волині. – № 4 (11).
Степанова Л. В. (2016). Методологічні основи дослідження герменевтичної компетентності майбутніх викладачів музики та хореографії. Актуальні питання мистецької освіти та виховання. – Суми, Вип. 2 (8). – С. 32–42.
Hatten, Robert (1996). Grounding Interpretation: A Semiotic Framework for Musical Hermeneutics. The American Journal of Semiotics 13, Iss. 1–4.