Антропологічні засади підготовки викладачів мистецького профілю

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.24195/artstudies.2023-2.14

Ключові слова:

мистецька антропологія, методологічні засади, підготовка майбутніх викладачів мистецького профілю, вокально-виконавська саморегуляція.

Анотація

У статті визначено антропологічні засади підготовки майбутніх викладачів мистецького профілю. Антропологію потрактовано як розгалужену систему дисциплін (культурна, педагогічна, психологічна, музична антропології), виявлено її зв’язки з етнологією. З огляду на сучасні тенденції розвитку вітчизняної мистецької педагогіки вищої школи обґрунтовано нову антропологічну дисципліну – мистецьку антропологію. Висвітлено музично-антропологічні контексти вокально- виконавської саморегуляції. Методологія дослідження вибудована з огляду на принцип історизму, антропологічний, культурологічний, феноменологічний і компаративний підходи. Серед використаних наукових методів переважають аналітичні, зокрема структурний і функціональний. Показано, що в теоретичній складовій вищої мистецької освіти особливої ваги набувають аксіологічні й естетичні аспекти антропології. Висвітлено ідеї вітчизняної християнської антропології. У ході презентації антропологічних засад підготовки викладачів мистецького профілю задіяно концепцію трьох світів К. Поппера та структуру естетичного переживання, запропоновану Романом Інгарденом. Вказано на невідворотність сучасних глобалізаційних трансформацій, які змінюють антропологічні контексти, коли національні культури перестають бути самодостатніми і не можуть існувати у взаємній ізоляції з огляду на зростаючу мобільність і рухливість суспільств та розвиток засобів комунікації.

Посилання

Bandura, A. (1991). Self-regulation of motivation through anticipatory and self-reactive mechanisms. Perspectives on motivation: Nebraska symposium on motivation, №. 38, Lincoln: University of Nebraska Press, р. 69–164.

Ingarden, R. (1966) Przeżycie – dziеło – wartość. Kraków. Ingarden, R. (1973) Utwór muzyczny i sprawa jego tożsamości, Kraków.

Ingarden, R. (1957) Studia z estetyki, Tom I, Warszawa

Ingarden, R. (1960) O dziele literackim. Badania z pogranicza ontologii, teorii języka i filozofii literatury. Warszawa.

Popper, K. (1994). Knowledge and the Mind-Body Problem: In Defence of Interaction (ed.), Routledge.

Szołtysek A. E. (1998) Filozofia wychowania: ontologia, metafizyka, antropologia, aksjologja, Toruń: Wydaw. Adam Marszałek

Tarnowski J. (1993) Jak wychowywać? W-wa: ATK Богуш А. М. (2017) Становлення і розвиток педагогічної системи К. Д. Ушинського. Науковий вісник Південноукраїнського національного педагогічного університету ім. К. Д. Ушинського. Педагогічні науки, № 1, 7–12.

Бянь Наньнань (2023), Феномен саморегуляції у психолого-педагогічному дискурсі, Регіональні культурні, мистецькі та освітні практики, Матеріали Х Міжнародної науково-практичної Інтернет-конференції, Переяслав

Зязюн І.А. (2006) Естетичні засади розвитку особисті, Мистецтво у розвитку особистості, Чернівці: Зелена Буковина, 14–36

Ніколаї Г.Ю. (2007) Музично-педагогічна освіта в Польщі: історія та сучасність, Суми: СумДПУ імені А. С. Макаренка.

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-12-20

Номер

Розділ

РОЗДІЛ 1. АКТУАЛЬНІ ПРОБЛЕМИ МИСТЕЦЬКОЇ ПЕДАГОГІКИ