Anthropological foundations of art teachers training

Authors

DOI:

https://doi.org/10.24195/artstudies.2023-2.14

Keywords:

artistic anthropology, methodological foundations, future art teachers training, vocal-performing self-regulation.

Abstract

The article reveals anthropological foundations of future art teachers training. Anthropology is defined as an extensive system of disciplines (cultural, pedagogical, psychological, musical anthropology), its connections with ethnology are revealed. Taking into account the current trends in the development of domestic art pedagogy of higher education, a new anthropological discipline – art anthropology – is substantiated. The musical-anthropological contexts of vocal-performing self-regulation are highlighted. The research methodology is based on the principle of historicism, as well as anthropological, culturological, phenomenological and comparative approaches. Among the used scientific methods, the analytical, in particular structural and functional, prevail. It is shown that axiological and aesthetic aspects of anthropology acquire special importance in the theoretical component of higher art education. The ideas of domestic Christian anthropology are highlighted. In the course of the presentation of the anthropological foundations of art teachers training, K. Popper’s concept of three worlds and the structure of aesthetic experience proposed by Roman Ingarden were used. The inevitability of modern globalization transformations, which change anthropological contexts, when national cultures cease to be self-sufficient and cannot exist in mutual isolation in view of the growing mobility of societies and the development of communication means, is pointed out.

References

Bandura, A. (1991). Self-regulation of motivation through anticipatory and self-reactive mechanisms. Perspectives on motivation: Nebraska symposium on motivation, №. 38, Lincoln: University of Nebraska Press, р. 69–164.

Ingarden, R. (1966) Przeżycie – dziеło – wartość. Kraków. Ingarden, R. (1973) Utwór muzyczny i sprawa jego tożsamości, Kraków.

Ingarden, R. (1957) Studia z estetyki, Tom I, Warszawa

Ingarden, R. (1960) O dziele literackim. Badania z pogranicza ontologii, teorii języka i filozofii literatury. Warszawa.

Popper, K. (1994). Knowledge and the Mind-Body Problem: In Defence of Interaction (ed.), Routledge.

Szołtysek A. E. (1998) Filozofia wychowania: ontologia, metafizyka, antropologia, aksjologja, Toruń: Wydaw. Adam Marszałek

Tarnowski J. (1993) Jak wychowywać? W-wa: ATK Богуш А. М. (2017) Становлення і розвиток педагогічної системи К. Д. Ушинського. Науковий вісник Південноукраїнського національного педагогічного університету ім. К. Д. Ушинського. Педагогічні науки, № 1, 7–12.

Бянь Наньнань (2023), Феномен саморегуляції у психолого-педагогічному дискурсі, Регіональні культурні, мистецькі та освітні практики, Матеріали Х Міжнародної науково-практичної Інтернет-конференції, Переяслав

Зязюн І.А. (2006) Естетичні засади розвитку особисті, Мистецтво у розвитку особистості, Чернівці: Зелена Буковина, 14–36

Ніколаї Г.Ю. (2007) Музично-педагогічна освіта в Польщі: історія та сучасність, Суми: СумДПУ імені А. С. Макаренка.

Published

2023-12-20

Issue

Section

SECTION 1. CURRENT ISSUES OF ART PEDAGOGY