Про витоки формування традиційного вбрання українців у контексті краєзнавчої підготовки майбутніх фахівців образотворчого мистецтва

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.24195/artstudies.2024-1.3

Ключові слова:

джерела формування народного вбрання українців, краєзнавча підготовка, майбутні фахівці образотворчого мистецтва.

Анотація

У статті розглянуто особливості формування традиційного вбрання на теренах України в контексті краєзнавчої підготовки майбутніх вчителів образотворчого мистецтва. Авторами проаналізовано й узагальнено відомості щодо джерел формування народного строю українців в історичній ретроспективі. Розглянуто витоки й історичну еволюцію формування народного вбрання українців, що сягає періоду Київської Русі. З’ясовано зв’язок з іншими культурами, тісне спілкування з іншими народами та їх вплив на формування традиційного народного костюма українців. Установлено розмежування одягу на повсякденний і ритуальний, яке почалося на території України з пізньопалеолітичних часів і відповідало різним потребам людини. Виявлено фактори, що мають вплив на різні функції одягу: національні особливості, релігія, мистецькі здобутки, природні умови, спосіб життя. Виокремлено функції вбрання: захисна, практична, оберегова, обрядова, соціальна, естетична, національна. Доведено, що стародавній стрій населення України був самобутнім і барвистим, проте за своїм характером одяг різних верст населення відрізнявся. Описано ілюстративні матеріали – картини художників і фотоматеріали, за допомогою яких маємо можливість вивчати розмаїття традиційного вбрання українців ХІХ ст., що відображають образи різного соціального статусу в різних регіонах України. Констатовано, що: – вбрання українців має стародавнє походження й зберегло певні стародавні елементи; з плином часу змінювалося, доповнювалося, удосконалювалося, ускладнювалося й урізноманітнювалося (можемо спостерігати мотиви різних елементів одягу в різні історичні періоди); – розмежування одягу на повсякденний і ритуальний почалося на території України з пізньопалеолітичних часів; – на формування народного вбрання українців впливали такі фактори, як природні умови, спосіб життя, умови праці, соціальне становище.

Посилання

Андрушко, Л. (2016). Український національний костюм та інформація: філософський і культурологічний вимір: монографія. Київ: TOB «Юрка Любченка» (Andrushko, L. (2016). Ukrainian national costume and information: philosophical and cultural dimension: monograph. Kyiv: TOB «Yurka Lyubchenko»).

Білецька, В. (1929). Українські сорочки, їх типи, еволюція і орнаментація. Матеріали до етнології і антропології. Т. ХХІ–ХХІІ: Ч. І (С. 43–109). Львів: [б. в.]. (Biletska, V. (1929). Ukrainian shirts, their types, evolution and ornamentation. Materials for ethnology and anthropology. Vol. XXI–XXII: Ch. I. (P. 43–109). Lviv: [b. in.]).

Бондаренко, Г. (2014). Українська етнокультура в контексті глобалізаційних викликів. Київ: ІМФЕ імені М. Рильського НАН України (Bondarenko, G. (2014). Ukrainian ethnoculture in the context of globalization challenges. Kyiv: IMFE named after M. Rylsky National Academy of Sciences of Ukraine).

Васіна, З. (2006). Український літопис вбрання: альбом. Київ: Мистецтво (Vasina, Z. (2006). Ukrainian clothing chronicle: album. Kyiv: Art). Васіна, З. (2020). Українське народне вбрання. Київ: Мистецтво (Vasina, Z. (2020). Ukrainian national costume. Kyiv: Art).

Вовк, Х. (1995). Студії з української етнографії та антропології. Київ: Мистецтво (Vovk, H. (1995). Studies in Ukrainian ethnography and anthropology. Kyiv: Art).

Гулей, О. (2010). Декоративно-прикладне мистецтво. Суми: Вид-во СумДПУ імені А. С. Макаренка (Hulei, O. (2010). Arts and crafts. Sumy: Publishing House of the Sumy DPU named after A. S. Makarenko).

Гулей, О., Губська, О. (2018). Компоненти дівочого весільного вбрання Слобожанщини другої половини ХІХ століття. Теорія та методика навчання суспільних дисциплін, 7, 54–57 (Hulei, O., Gubska, O. (2018). Components of a girl's wedding dress of Slobozhanshchyna of the second half of the 19th century. Theory and teaching methods of social sciences, 7, 54–57).

Гулей, О., Пустовойтова, А. (2018). Етнокультурні особливості жіночого вбрання Слобожанщини початку ХХ століття. Теорія та методика навчання суспільних дисциплін, 7, 57–60 (Hulei, O., Pustovoitova, A. (2018). Ethnocultural features of women's clothing of Slobozhanshchyna at the beginning of the 20th century. Theory and teaching methods of social sciences, 7, 57–60).

Дворнікова, Н. (1968). Російські та українські традиції в одязі населення північно-східних районів України (За матеріалами експедиції до Сумської й Харківської областей). Радянська етнографія, 1, 114–115 (Dvornikova, N. (1968). Russian and Ukrainian traditions in the clothing of the population of the northeastern regions of Ukraine (According to the materials of the expedition to the Sumy and Kharkiv regions). Soviet Ethnography, 1, 114–115).

Кара-Васильева, Т. (1993). Українська вишивка. Київ: Мистецтво (Kara-Vasilyeva, T. (1993). Ukrainian embroidery. Kyiv: Art).

Корницька, Л. (2000). Художнє проектування одягу. Історія костюма. Навчальний посібник. Львів: Новий Світ (Kornytska, L. (2000). Artistic design of clothes. History of the suit. Tutorial. Lviv: Novy Svit).

Коросташ, А. (2009). Діяльність Івана Гончара у сфері збереження традиційної культури. Етнічна історія народів Європи, 29, 64–69 (Korostash, A. (2009). Ivan Honchar's activities in the field of preservation of traditional culture. Ethnic history of the peoples of Europe, 29, 64–69).

Косміна, О. (2011). Традиційне вбрання українців. У 2 Т. Київ: Балтія-Друк (Kosmina, O. (2011). Traditional clothing of Ukrainians. In 2 volumes. Kyiv: Baltiya-Druk).

Косміна, О. (1994). Українське традиційне жіноче вбрання Київщини. Кінець ХІХ – початок ХХ ст. Київ: Хрещатик (Kosmina, O. (1994). Ukrainian traditional women's clothing of the Kyiv region. The end of the 19th – the beginning of the 20th century. Kyiv: Khreshchatyk). Косміна, Т., Васіна, З. (1989). Українське весільне вбрання: Етнографічні реконструкції. Київ: Мистецтво (Kosmina, T., Vasina, Z. (1989). Ukrainian wedding dress: Ethnographic reconstructions. Kyiv: Art).

Косміна, О. (2017). Українське народне вбрання. Київ: Балтія-Друк (Kosmina, O. (2017). Ukrainian national costume. Kyiv: Baltiya-Druk). Культура і побут населення України: навчальний посібник (1993). В. Наулко, Л. Артюх, В. Горленко та інші (ред.). Київ: Либідь (Culture and life of the population of Ukraine: Study guide. (1993). V. Naulko, L. Artyukh, V. Horlenko and others (eds.). Kyiv: Lybid).

Лозко, Г. (2005). Українське народознавство. Харків: ДИВ (Lozko, G. (2005). Ukrainian ethnology. Kharkiv: DYV).

Матейко, К. (1977). Український народний одяг. Київ: Наукова думка (Matejko, K. (1977). Ukrainian folk clothes. Kyiv: Scientific opinion). Наулко, В. (1991). Культура і побут населення України. Київ: Либідь (Naulko, V. (1991). Culture and life of the population of Ukraine. Kyiv: Lybid).

Ніколаєва, Т. (1996). Історія українського костюма. Київ: Либідь (Nikolayeva, T. (1996). History of Ukrainian costume. Kyiv: Lybid). Ніколаєва, Т. (1987). Українське народне вбрання. Київ: Наукова думка (Nikolayeva, T. (1987). Ukrainian national costume. Kyiv: Scientific opinion).

Никифоров, А., Гулей, О. (2021). Декоративне мистецтво. Херсон: ОЛДІ-ПЛЮС (Nykyforov, A., Hulei, O. (2021). Decorative art. Kherson: OLDI-PLUS).

Одарченко, П., Царинник, Г. (1992). Український народний одяг. Світова федерація українських жіночих організацій: Комісія народного мистецтва (Odarchenko, P., Tsarynnyk, G. (1992). Ukrainian folk clothes. World Federation of Ukrainian Women's Organizations: Commission of Folk Art).

Підгора, В. (упоряд.) (1990). Українські народні типажі в малюнках Івана Гончара: комплект 15 листівок. Київ: Мистецтво (Pidgora, V. (ed.) (1990). Ukrainian folk characters in Ivan Honchar's drawings: a set of 15 postcards. Kyiv: Art.).

Поліщук, О. (2008). Символіка українського декоративного мистецтва. Умань: б/в. (Polishchuk, O. (2008). Symbolism of Ukrainian decorative art. Uman).

Пономарьов, А., Артюх, Л., Косміна, Т. (1994). Українська минувщина: ілюстрований етнографічний довідник. Київ: Либідь (Ponomaryov, A., Artyukh, L., Kosmina, T. (1994). Ukrainian past: an illustrated ethnographic guide. Kyiv: Lybid).

Стамеров, К. (1978). Нариси з історії костюмів. Київ: Либідь (Stamerov, K. (1978). Essays on the history of costumes. Kyiv: Lybid). Стельмащук, Г. (2018). Українське народне вбрання. Львів: Апріорі (Stelmashchuk, G. (2018). Ukrainian national costume. Lviv: Apriori). Стельмащук, Г. (2021). Традиційний стрій етнографічних груп українців Карпат. Львів: Апріорі (Stelmashchuk, G. (2021). Traditional arrangement of ethnographic groups of Ukrainian Carpathians. Lviv: Apriori).

Шевченко, Є. (1999). Українська народна тканина. Київ: Артанія (Shevchenko, E. (1999). Ukrainian folk fabric. Kyiv: Artania).

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-06-06

Номер

Розділ

РОЗДІЛ 1. АКТУАЛЬНІ ПРОБЛЕМИ МИСТЕЦЬКОЇ ПЕДАГОГІКИ