On the Origins of the Formation of Traditional outfits of Ukrainians in the Context of Local History Training of Future Fine Arts Specialists
DOI:
https://doi.org/10.24195/artstudies.2024-1.3Keywords:
sources of formation of Ukrainian folk outfits, local history training, future specialists in fine arts.Abstract
The article deals with the peculiarities of the formation of traditional outfits in Ukraine in the context of local history training of future teachers of fine arts. The authors analyze and summarize historical information on the origins of the formation of Ukrainian folk outfits in historical retrospect. The historical evolution of Ukrainian folk outfits dating back to the period of Kievan Rus is considered. The connection with other cultures, close communication with other peoples and their influence on the formation of Ukrainian dress are revealed. The authors establish the distinction between everyday and ritual clothing, which began in Ukraine in late Paleolithic times and met different human needs and identify the factors that influenced the various functions of clothing: national peculiarities, religion, artistic achievements, natural conditions, lifestyle, and distinguishes the functions of clothing: protective, practical, amulet, ceremonial, social, aesthetic, and national. This article identified the factors that influenced the various functions of clothing: national peculiarities, religion, artistic achievements, natural conditions, lifestyle, and distinguishes the functions of clothing: protective, practical, amulet, ceremonial, social, aesthetic, and national. It is proved that the ancient clothing of the Ukrainian population was distinctive and colorful, but the nature of clothing differed from one layer of the population to another. The authors describe illustrative materials – paintings by artists and photographs – with the help of which we can study the diversity of traditional costumes of Ukrainians of the nineteenth century, reflecting images of different social status in different regions of Ukraine. It is stated that the folk outfits of Ukrainians: – has an ancient origin and has preserved certain ancient elements; – has changed, supplemented, improved, complicated and diversified over time; – was divided into everyday and festive (ceremonial) clothing; – was formed under the influence of such factors as natural conditions, lifestyle, working conditions, and social status.
References
Андрушко, Л. (2016). Український національний костюм та інформація: філософський і культурологічний вимір: монографія. Київ: TOB «Юрка Любченка» (Andrushko, L. (2016). Ukrainian national costume and information: philosophical and cultural dimension: monograph. Kyiv: TOB «Yurka Lyubchenko»).
Білецька, В. (1929). Українські сорочки, їх типи, еволюція і орнаментація. Матеріали до етнології і антропології. Т. ХХІ–ХХІІ: Ч. І (С. 43–109). Львів: [б. в.]. (Biletska, V. (1929). Ukrainian shirts, their types, evolution and ornamentation. Materials for ethnology and anthropology. Vol. XXI–XXII: Ch. I. (P. 43–109). Lviv: [b. in.]).
Бондаренко, Г. (2014). Українська етнокультура в контексті глобалізаційних викликів. Київ: ІМФЕ імені М. Рильського НАН України (Bondarenko, G. (2014). Ukrainian ethnoculture in the context of globalization challenges. Kyiv: IMFE named after M. Rylsky National Academy of Sciences of Ukraine).
Васіна, З. (2006). Український літопис вбрання: альбом. Київ: Мистецтво (Vasina, Z. (2006). Ukrainian clothing chronicle: album. Kyiv: Art). Васіна, З. (2020). Українське народне вбрання. Київ: Мистецтво (Vasina, Z. (2020). Ukrainian national costume. Kyiv: Art).
Вовк, Х. (1995). Студії з української етнографії та антропології. Київ: Мистецтво (Vovk, H. (1995). Studies in Ukrainian ethnography and anthropology. Kyiv: Art).
Гулей, О. (2010). Декоративно-прикладне мистецтво. Суми: Вид-во СумДПУ імені А. С. Макаренка (Hulei, O. (2010). Arts and crafts. Sumy: Publishing House of the Sumy DPU named after A. S. Makarenko).
Гулей, О., Губська, О. (2018). Компоненти дівочого весільного вбрання Слобожанщини другої половини ХІХ століття. Теорія та методика навчання суспільних дисциплін, 7, 54–57 (Hulei, O., Gubska, O. (2018). Components of a girl's wedding dress of Slobozhanshchyna of the second half of the 19th century. Theory and teaching methods of social sciences, 7, 54–57).
Гулей, О., Пустовойтова, А. (2018). Етнокультурні особливості жіночого вбрання Слобожанщини початку ХХ століття. Теорія та методика навчання суспільних дисциплін, 7, 57–60 (Hulei, O., Pustovoitova, A. (2018). Ethnocultural features of women's clothing of Slobozhanshchyna at the beginning of the 20th century. Theory and teaching methods of social sciences, 7, 57–60).
Дворнікова, Н. (1968). Російські та українські традиції в одязі населення північно-східних районів України (За матеріалами експедиції до Сумської й Харківської областей). Радянська етнографія, 1, 114–115 (Dvornikova, N. (1968). Russian and Ukrainian traditions in the clothing of the population of the northeastern regions of Ukraine (According to the materials of the expedition to the Sumy and Kharkiv regions). Soviet Ethnography, 1, 114–115).
Кара-Васильева, Т. (1993). Українська вишивка. Київ: Мистецтво (Kara-Vasilyeva, T. (1993). Ukrainian embroidery. Kyiv: Art).
Корницька, Л. (2000). Художнє проектування одягу. Історія костюма. Навчальний посібник. Львів: Новий Світ (Kornytska, L. (2000). Artistic design of clothes. History of the suit. Tutorial. Lviv: Novy Svit).
Коросташ, А. (2009). Діяльність Івана Гончара у сфері збереження традиційної культури. Етнічна історія народів Європи, 29, 64–69 (Korostash, A. (2009). Ivan Honchar's activities in the field of preservation of traditional culture. Ethnic history of the peoples of Europe, 29, 64–69).
Косміна, О. (2011). Традиційне вбрання українців. У 2 Т. Київ: Балтія-Друк (Kosmina, O. (2011). Traditional clothing of Ukrainians. In 2 volumes. Kyiv: Baltiya-Druk).
Косміна, О. (1994). Українське традиційне жіноче вбрання Київщини. Кінець ХІХ – початок ХХ ст. Київ: Хрещатик (Kosmina, O. (1994). Ukrainian traditional women's clothing of the Kyiv region. The end of the 19th – the beginning of the 20th century. Kyiv: Khreshchatyk). Косміна, Т., Васіна, З. (1989). Українське весільне вбрання: Етнографічні реконструкції. Київ: Мистецтво (Kosmina, T., Vasina, Z. (1989). Ukrainian wedding dress: Ethnographic reconstructions. Kyiv: Art).
Косміна, О. (2017). Українське народне вбрання. Київ: Балтія-Друк (Kosmina, O. (2017). Ukrainian national costume. Kyiv: Baltiya-Druk). Культура і побут населення України: навчальний посібник (1993). В. Наулко, Л. Артюх, В. Горленко та інші (ред.). Київ: Либідь (Culture and life of the population of Ukraine: Study guide. (1993). V. Naulko, L. Artyukh, V. Horlenko and others (eds.). Kyiv: Lybid).
Лозко, Г. (2005). Українське народознавство. Харків: ДИВ (Lozko, G. (2005). Ukrainian ethnology. Kharkiv: DYV).
Матейко, К. (1977). Український народний одяг. Київ: Наукова думка (Matejko, K. (1977). Ukrainian folk clothes. Kyiv: Scientific opinion). Наулко, В. (1991). Культура і побут населення України. Київ: Либідь (Naulko, V. (1991). Culture and life of the population of Ukraine. Kyiv: Lybid).
Ніколаєва, Т. (1996). Історія українського костюма. Київ: Либідь (Nikolayeva, T. (1996). History of Ukrainian costume. Kyiv: Lybid). Ніколаєва, Т. (1987). Українське народне вбрання. Київ: Наукова думка (Nikolayeva, T. (1987). Ukrainian national costume. Kyiv: Scientific opinion).
Никифоров, А., Гулей, О. (2021). Декоративне мистецтво. Херсон: ОЛДІ-ПЛЮС (Nykyforov, A., Hulei, O. (2021). Decorative art. Kherson: OLDI-PLUS).
Одарченко, П., Царинник, Г. (1992). Український народний одяг. Світова федерація українських жіночих організацій: Комісія народного мистецтва (Odarchenko, P., Tsarynnyk, G. (1992). Ukrainian folk clothes. World Federation of Ukrainian Women's Organizations: Commission of Folk Art).
Підгора, В. (упоряд.) (1990). Українські народні типажі в малюнках Івана Гончара: комплект 15 листівок. Київ: Мистецтво (Pidgora, V. (ed.) (1990). Ukrainian folk characters in Ivan Honchar's drawings: a set of 15 postcards. Kyiv: Art.).
Поліщук, О. (2008). Символіка українського декоративного мистецтва. Умань: б/в. (Polishchuk, O. (2008). Symbolism of Ukrainian decorative art. Uman).
Пономарьов, А., Артюх, Л., Косміна, Т. (1994). Українська минувщина: ілюстрований етнографічний довідник. Київ: Либідь (Ponomaryov, A., Artyukh, L., Kosmina, T. (1994). Ukrainian past: an illustrated ethnographic guide. Kyiv: Lybid).
Стамеров, К. (1978). Нариси з історії костюмів. Київ: Либідь (Stamerov, K. (1978). Essays on the history of costumes. Kyiv: Lybid). Стельмащук, Г. (2018). Українське народне вбрання. Львів: Апріорі (Stelmashchuk, G. (2018). Ukrainian national costume. Lviv: Apriori). Стельмащук, Г. (2021). Традиційний стрій етнографічних груп українців Карпат. Львів: Апріорі (Stelmashchuk, G. (2021). Traditional arrangement of ethnographic groups of Ukrainian Carpathians. Lviv: Apriori).
Шевченко, Є. (1999). Українська народна тканина. Київ: Артанія (Shevchenko, E. (1999). Ukrainian folk fabric. Kyiv: Artania).