Методики визначення рівня сформованості наскрізного уміння діяти творчо учнів загальної середньої школи
DOI:
https://doi.org/10.24195/artstudies.2024-1.7Ключові слова:
компетентність, культурна компетентність, уміння, наскрізне уміння діяти творчо, методика діагностики, заклад загальної середньої освіти, учень закладу загальної середньої освіти.Анотація
Відповідно до Державного стандарту базової і повної середньої освіти (2020) ком- петентність – набута у процесі навчання інтегрована здатність учня, що склада- ється із знань, умінь, досвіду, цінностей і ставлення, що можуть цілісно реалізову- ватися на практиці; компетенція – суспільно визнаний рівень знань, умінь, навичок, ставлень у певній сфері діяльності людини. Культурна компетентність – стійкий інтерес до опанування українських і світових культурно-мистецьких надбань; повага до українців, представників корінних народів і національних меншин, культурних тра- дицій інших країн і народів; розуміння творчих способів вираження та передачі в різних культурах через різні види мистецтва й інші культурні форми. Передбачає здат- ність розуміти й цінувати, а також готовність розвивати й виражати власні ідеї та почуття через культуру і мистецтво. Оскільки сформованість певного вміння є складником компетентності, вважаємо за доцільне більш детально розглянути наскрізне уміння «діяти творчо» в розрізі фор- мування та розвитку культурної компетентності, а саме методики визначення наяв- ного в учнів рівня сформованості вищезгаданого уміння. У статті авторкою було описано методики визначення рівня сформованості в учнів загальної середньої школи наскрізного вміння діяти творчо. Під час дослідження було використано положення компетентнісного підходу. Для досягнення поставленої мети дослідження засто- совано такі теоретичні методи, як аналіз, синтез обґрунтування й узагальнення інформації. Авторкою було описано технологію проведення, необхідні роздаткові матеріали та способи обробки результатів для проведення методики «Творча уява», методики дослідження компонентів творчого мислення «Анаграми» (модифікація тесту Г. Айзенка Н. А. Головань) та методики «Матриці прогресивні Дж. Равена».
Посилання
Державний стандарт базової середньої освіти. (2020). Міністерство освіти і науки України. URL: https://mon.gov.ua/ua/osvita/zagalna-serednya-osvita/ nova-ukrayinska-shkola/derzhavnij-standart-bazovoyiserednoyi- osviti.
Король, А. М., & Катерина, П. (2023). Педаго- гічні умови формування творчої активності здобувачів освіти. INNOVATIVE SCIENTIFIC RESEARCH: THEORY AND PRACTICE, 292.
Крищенко, Т., & Яковлева, В. (2015). Особливості розвитку творчих здібностей дітей шкільного віку. URL: http://eprints.zu.edu.ua/32049/1/%D 0%9E%D1%81%D0%BE%D0%B1%D0%BB%D0%B 8%D0% B2%D0%BE%D1%81%D1%82%D1%96%20 %D1%80%D0%BE%D0%B7%D0%B2%D0%B8%D 1%82%D0%BA%D1%83%20%D1%82%D0%B2% D0%BE%D1%80%D1%87%D0%B8%D1%85%20 %D0%B7%D0%B4%D1%96%D0%B1%D0%BD% D0%BE%D1%81%D1%82%D0% B5%D0%B9%20 %D0%B4%D1%96%D1%82%D0%B5%D0%B9%20 % D 1 % 8 8 % D 0 % B A % D 1 % 9 6 % D 0 % B B % D 1 % 8 C % D 0 % B D % D 0 % B E % D 0 % B 3 % D 0 % B E % 2 0 %D0%BA%D1%83%D1%80%D1%81%D1%83.pdf.
Лобова, О., Сбруєва, А., & Бойченко, М. (2020). Формування культурної компетент- ності школярів у процесі мистецької освіти в «Новій українській школі». Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології, 3–4, 266–276. URL: https://repository.sspu.edu.ua/ bitstream/123456789/9548/1/Lobova_Formuvannia%20 kulturnoi%20kompetentnosti.pdf.
Помирча, С., & Семіряжко, А. (2023). Творчі завдання як засіб розвитку креативного мислення на уроках української мови в початковій школі. Гуманіза- ція навчально-виховного процесу, 2 (104). 127–136.
Терещук, А. І., Абрамова, О. В., & Пуляк, О. В. (2022). Наскрізні уміння притаманні ключо- вим компетентностям: умови та шляхи форму- вання на уроках технологій. Наукові записки. Серія: Педагогічні науки, (205), 64–69. DOI: https://doi. org/10.36550/2415-7988-2022-1-205-64-69.
Шелестова, Л. (2022). Підручник як засіб формування наскрізних умінь молодших школярів. URL: https://lib.iitta.gov.ua/737239/1/%D0%A2%D0%B5%D0 %B7%D0%B8_%D0%A8%D0%B5%D0%BB%D0%B5 %D1%81%D1%82%D0%BE%D0%B2%D0%B0.pdf.