Проєктне навчання як тренд світового мистецько-освітнього простору
DOI:
https://doi.org/10.24195/artstudies.2024-1.8Ключові слова:
технології, проєктне навчання, проєктні технології, світовий мистецький простір, інновації мистецької освіти; майбутні вчителі музичного мистецтва, майбутні викладачі хореографії, мистецькі проєкти.Анотація
У статті актуалізовано питання застосування проєктного навчання в галузі мистецької та загальної мистецької освіти, зокрема музичної та хореографічної. Розглянуто зарубіжний досвід із застосування проєктно-орієнтованого навчання, його походження з теорії і практики менеджменту й екстраполяції в освітню галузь, зокрема мистецьку. Мета статті полягає у висвітленні й узагальненні зарубіжного досвіду застосування інновацій в проєктних технологіях, проєктно-орієнтованому навчанні в галузі мистецької освіти та практики мистецької творчості. Застосовано холістичний підхід, аналіз та узагальнення зарубіжного досвіду й результатів досягнень українських учених щодо застосування проєктного навчання в мистецькому освітньому просторі, визначено функції проєктного навчання, що надають йому суттєвої переваги в розв’язанні актуальних освітніх завдань. Констатовано наявність таких функцій: соціокультурної адаптованості особистості через поліфункціональність самого мистецтва; глобалізаційної мобільності через фактори полікультурного контенту в змістах мистецьких проєктів; міждисциплінарно-дослідницької через пошук ефективних інтеграцій різних видів мистецтва та мистецтва з іншими галузями знань; інформаційно-технологічної через цілеспрямоване застосування ІКТ як ресурсу освітніх інновацій мистецької педагогіки; комунікативно-диспозиційної через гнучкість застосування зміни ролей у процесі підготовки та реалізації мистецько-освітніх проєктів; стимулювання самостійності особистості та її творчого самовираження через створення відповідних умов участі у проєктах; творчо- розвивальної через творчо-пошуковий, креативний потенціал самої технології; самоорганізаційної та ментально-оздоровчої через засвоєння компетентності тайм-менеджменту й економії власного ресурсу.
Посилання
Ємельянова, О. В. (2009). Моделі та методи планування інноваційних проектів і програм з урахуванням альтернативних варіантів виконання робіт (автореф. дис. … канд. техн. наук). Харків. (Yemelyanova, O.V. (2009). Models and methods of planning innovative projects and programs taking into account alternative options for work performance (Abstract of Dissertation for a degree of the candidate of technical sciences). Kharkiv.)
Калініченко, Л.Л. (2016). Формування та оцінювання ефективності проектного менеджменту. Маркетинг і менеджмент інновацій. 169–179. Відновлено з http://mmi.fem.sumdu.edu.ua/ (Kalinichenko, L.L. (2016). Formation and evaluation of the effectiveness of project management. Marketing and innovation management. 169–179. Retrieved from http://mmi.fem. sumdu.edu.ua/).
Латкін, М. О. (2009). Методологічні основи створення системи управління ризиками проектів підприємства (дис. …д-ра техн. наук). Харків. (Latkin, M.O. (2009). Methodological foundations of creating a risk management system for enterprise projects (The Dissertation for a degree of doctor of technical sciences). Kharkiv).
Новська, О. Р. (2015). Методика самопроектування фахового розвитку студентів магістратури у процесі музичного навчання в педагогічних університетах (дис. канд. пед. наук). Національний педагогічний університет імені М. П. Драгоманова, Київ. (Novska, O.R. (2015). Methods of self designing of professional development of graduate students during the music education in pedagogical university (The Dissertation for a degree of the Candidate of Pedagogical Science).National pedagogical university named after M.P. Dragomanov. Kiev.) Хе, Цзінї. (2023). Формування художньо-проєктувального досвіду майбутніх учителів музичного мистецтва в процесі фортепіанної підготовки (дис. доктора філософії), Одеса ПНПУ імені К. Д. Ушинського. (He Jingyi. (2023). Formation of future musical art teachers’ artistic-projective experience in the process of piano training (Thesis for Doctor of Philosophy). State institution “South Ukrainian National Pedagogical University named after K.D. Ushynsky”. Odesa).
Чжоу, Є. (2020), Проєктування фортепіанної підготовки майбутніх учителів музичного мистецтва до формування художньо-емоційного досвіду школярів (дисертація доктора філософії). Державний заклад «Південноукраїнський національний педагогічний університет імені К. Д. Ушинського. Одеса (Zhou Ye. (2020). Projecting future music teachers’ piano training for the formation of school students’ artistic and emotional experience (Thesis for the Doctor of Philosophy Degree). State Institution “South- Ukrainian National Pedagogical University named after K.D. Ushynsky”. Odesa).
Botella, A.M., P. Ramos Ramos (2020). El aprendizaje basado en proyectos en el aula de musica. Per Musi no. 40, General Topics: 1–15. e204003. DOI: 10.35699/2317-6377.2020.24084. Retrieved from https://periodicos.ufmg.br/index.php/permusi/article/ view/24084/23301. Celma, M. (2010). Cantem Junts. Un proyecto interdisciplinario de recuperacion del folclore musical del Matarranya. Eufoma Didactica de la Musica. 49 (3), 106–113.
Chen-Hafteck, L. (2007). In search of a motivating multicultural music experience: Lessons learned from the sounds of silk project. International Journal of Music Education 25 (3), 223–233.
Hoffman, A.R. (2012). Performing our world: Affirming cultural diversity through music education. Music Educators Journal, 98 (4), 61–65. Hunter, J.E. (2018). Designing and Implementing Collaborative Student-Driven Research Projects: A New Approach to Learning in the Ethnomusiclogy Classroom. Problem-Based Learning in the College Music Classroom (Sarrazin). Chapter 8. Routledge Press. Retrieved from https://www.taylorfrancis. com/chapters/edit/10.4324/9781351265249-8/ designing-implementing-collaborative-studentdriven- research-projects-new-framework-learningethnomusicology- classroom-julie-hunter?context=ubx&refId= a77e3f01-1c94-4970-a0d2-14560b3330b9.
Ionic, A.C., Leba, M., Saad, A.F. (2022). Exploring the Possibilities of Using Project Management Methodologies in the 21st Century Education Andreea. MATEC Web of Conferences 373, 00074. Retrieved from https://www. google.com.ua/url?sa=t&source=web&rct=j&opi=8997 8449&url=https://www.matec-conferences.org/articles/ matecconf/pdf/2022/20/matecconf_simpro2022_00074. pdf&ved=2ahUKEwi10_yG1PGEAxVzhv0HHZVnBLc4ChA WegQIBRAB&usg=AOvVaw1WA2saz5rFSGtCPqNvHo7r.
Kilpatrick, W.H. (1918). The Project Method. The Use of the Purposeful Act in the Educative Process. Retrieved from https://education uk.org/documents/kilpatrick1918/ index.html.
Lai, A. (2021). Creating Project-Based Learning for Online Art Classrooms. Journal of Effective Teaching in Higher Education, vol. 4, no. 1. DOI: 10.36021/jethe. v4i1.66. Retrieved from https://www.researchgate. net/publication/351292042_Creating_Project-Based_ Learning_for_Online_Art_Classrooms/fulltext/63d26e0 bd9fb5967c2087279/Creating-Project-Based-Learningfor- Online-Art-Classrooms.pdf.
Llopis, E. (2011). Hacer musica... para comprometerse con la realidad. Erik. Eufonia, 51, 34–43.
Llopis, E., Rosello E., Villarroya, J. (2009). Fills de Kassim, un musical para educar en la convivencia cultural. Eufonia, 47, 104–116.
Matijević, M. (2008). Projektno učenje i nastava. U: Nastavnički suputnik (ur. Drandić, B.), Zagreb: Znamen, 188–225.
Murillo, A., Riano, M.E., Berbel, N. (2018). Musica con mucho cuento. Eufoma: Didactica de la musica, 76, 7–12.
Ramos, P., Astruells S. (2016). Musica para concienciar, musica para disfrutar. Tratar la discapacidad en el aula de Secundaria. Contextos educativos: Revista de educacion extra, 1, 137–148.
Rebrova, О. (2018). Project activity of funure music and chorrography teachers and its career guidancefunction in the system of secondary education. Professional Artistic Education and Culture within Modern Global Transformations. Cambridge : Cambridge Scholars Publishing, 157‒165.
Sarmiento, P. (2012). La Opera, un Vehiculo de Aprendizaje (LOVA). Eufonia: Didactica de la musica, 55, 40–47.
Stauffacher, M., Walter, A. et al. (2006). Learning to research environmental problems from a functional sociocultural constructivism perspective: the transdisciplinary case study approach. International Journal of Sustainability in Higher Education, 7 (3), 252–275.
Sulentic Begic, J. (2022). Project method in university teaching of music-pedagogical subjects in accordance with the paradigm of student-centered teaching. 3rd International Scientific and Artistic Symposium on Pedagogy in the Arts. Inovative Methods of Teaching in Arts. Osijek, Croatia. Retrieved from https://www.researchgate.net/ publication/359468271_PROJECT_METHOD_IN_ UNIVERSITY_TEACHING_OF_MUSIC-PEDAGOGICAL_ S U B J E C T S _ I N _ A C C O R D A N C E _ W I T H _ T H E _ PARADIGM_OF_STUDENT-CENTERED_TEACHING.
Thompson, M.B. (2018). Project-Based/Inquiry-Based Learning in Junior High Music Classrooms: Enhancing Alberta Education Music Program of Studies. Author: Merlin B. Thompson Ph.D., M.A., B.Mus. Version: 3.1. Retrieved from https://merlinthompson.com/wp-content/ uploads/2019/01/PBLIBLManual3_14.pdf.
Thu Thi-Kim Le (2018). Project-based Learning in 21st Century: A Review of Dimensions for Implementation in University-level Teaching and Learning. Conference: 4th ICEAC International Conference on English Across Cultures. At: Bali, Indonesia. https://www.researchgate. net/publication/352977987_Project-based_Learning_ in_21st_Century_A_Review_of_Dimensions_for_ Implementation_in_University-level_Teaching_and_ Learning#fullTextFileContent.
Whitehurst, T., Howells A. (2006). When something is different people fear it: Children's perceptions of an artsbased inclusion project. Support for Learning, 21 (1), 40–44.