Методологія дослідження і формування фактурно-стильових виконавських умінь студента-піаніста

Автор(и)

  • Ван Чєнь ДЗ «Південноукраїнський національний педагогічний університет імені К. Д. Ушинського» https://orcid.org/0009-0001-3706-6930
  • Олена Євгенівна Реброва ДЗ «Південноукраїнський національний педагогічний університет імені К. Д. Ушинського» https://orcid.org/0000-0001-7549-6811

DOI:

https://doi.org/10.24195/artstudies.2024-2.4

Ключові слова:

фактурно-стильові виконавські уміння, фортепіанна підготовка, наукові підходи, педагогічні принципи, методологія дослідження, майбутні вчителі музичного мистецтва, майбутні викладачі фортепіано

Анотація

Дослідження присвячене феномену фактурно-стильових виконавських умінь майбутніх учителів музичного мистецтва та майбутніх викладачів фортепіано. На даному етапі заслуговує на увагу методологія дослідження, яка ґрунтується на визначених практикою чинниках їх сформованості у здобувачів вищої освіти, що навчаються за спеціальностями 014 Середня освіта (Музичне мистецтво) та 025 Музичне мистецтво. Той факт, що фортепіанна підготовка є основним сегментом цілісного професійного становлення, набуття компетентностей, дає змогу на певному етапі поєднати ці дві категорії здобувачів щодо формування в них фактурно-стильових виконавських умінь. Мета статті – обґрунтування наукових підходів і педагогічних принципів з методичною функцією, які стають основою дослідження особливостей і розробки методики формування фактурно-стильових виконавських умінь студентів-піаністів, що навчаються за різними освітньо-професійними програмами й опановують гру на фортепіано відповідно до вимог спеціальності. На основі застосування аналізу концепцій, наукових розробок, досліджень, а також практики, яка висвітлила чинники сформованості фактурно-виконавських умінь, обґрунтовано наукові підходи та педагогічні принципи методичного спрямування. Три основні наукові підходи становлять методологічний каркас дослідження: когнітивно-рефлексійний, виконавсько-компетентнісний і контекстно-творчий. Зазначені підходи дали змогу сформулювати та пропонувати такі педагогічні принципи: стимулювання осмисленого ставлення до фактурно-виконавських умінь як виконавського ресурсу втілення художнього образу; опори на рефлексію відчуття щодо володіння фортепіанною фактурою та звуковидобуванням, переваг і недоліків у володінні фортепіанною фактурою; зацікавленого ставлення до художньо-технічного самовдосконалення; збагачення ресурсу методичного самозабезпечення щодо опанування фактурно-стильового розмаїття фортепіанних творів; спонукання до пошуку художньо-функціонального контексту засобів виразності фортепіанних творів; накопичення художньо-образних смислів-еталонів фортепіанної фактури у стильовій проєкції шляхом їх класифікації.

Посилання

Бай, Бінь (2014). Формування звуко-тембральних уявлень майбутніх учителів музики в процесі фортепіанного навчання : дис. … канд. пед. наук. Київ : НПУ імені М. П. Драгоманова.

Бурська, O. P. (2022). Інтонаційний аналіз фортепіанної фактури як засіб розвитку виконавського мислення піаніста: зміст, слухові стратегії та прийоми. Музичне мистецтво і культура, 1 (34), 173–194. URL: https://music-art-and-culture.com/index.php/music-art-and-culture-journal/article/view/781.

Ван, Бін (2010). Методика удосконалення виконавської техніки майбутніх учителів музики в процесі фортепіанного навчання : дис. … канд. пед. наук. Київ : НПУ імені М. П. Драгоманова.

Ван, Чєнь (2023). Фактурно-стильові виконавські уміння студента-піаніста та їх різновиди. Музична та хореографічна освіта в контексті культурного розвитку суспільства. Матеріали і тези ІХ Міжнародної конференції молодих учених та студентів (Одеса, 20–21 жовтня 2023 р.). Т. 2. Одеса : ПНПУ імені К. Д. Ушинського, 137–140.

Друскін, Я. С. Про риторичні фігури в музиці Й. С. Баха. Київ : Музична Україна, 1972. 111 с.

Завгородня, В. Ф. (2019). Типологія фактури в контексті жанрово-стильового синтезу музичної композиції. Музичне мистецтво і культура. 1. 28. С. 152–162.

Касьяненко, Л. О. (2019). Робота піаніста над фактурою (друге доповнене видання). ПНПУ ім. К. Д. Ушинського. Одеса. 217 с. URL: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/12806.

Павленко, О. М. (2009). Інструментально-виконавська підготовка в теорії та практиці мистецької освіти. Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова. Збірник наукових праць/Матеріали ІІІ Міжнародної науково-практичної конференції «Гуманістичні орієнтири мистецької освіти», 22–24 квітня 2009 р. до 175-річчя Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова. Серія 14 «Теорія і методика мистецької освіти». Київ : НПУ, 7 (12). С. 19–24.

Потоцька, О. В. (2012). Стильова типологія фортепіанно-виконавської інтерпретації : автореф. дис. … канд. мистецтвозн. Одеса.

Потоцька, О. В. (2015). Типологія інтерпретаційного мислення у працях дослідників: до питання постановки проблеми. Мистецтво у міждисциплінарних дослідженнях. 8. С. 106–110.

Хань Ле (2019). Формування поліфонічно-виконавських умінь майбутніх учителів музичного мистецтва за стильовим підходом : дис. … канд. пед. наук. Суми : Сумський державний педагогічний університет імені А. С. Макаренка.

Ю, Янь. (2023). Формування художньо-образних репрезентацій майбутніх бакалаврів музичного мистецтва засобами фортепіанних програмних творів : дис. … докт. філос. ПНПУ імені К. Д. Ушинського.

萨日娜.钢琴演奏技术与音乐表现//来源:“内蒙古艺术” 2010 年第01期 作者: 萨日娜 (Сай, Лін (2010)). Фортепіанна техніка і музика. Внутрішнє монгольське мистецтво, 1.

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-09-11

Номер

Розділ

РОЗДІЛ 1. АКТУАЛЬНІ ПРОБЛЕМИ МИСТЕЦЬКОЇ ПЕДАГОГІКИ