Methodology of research and formation of textural and style performance skills of the student pianist

Authors

DOI:

https://doi.org/10.24195/artstudies.2024-2.4

Keywords:

textural and stylistic performance skills, piano training, scientific approaches, pedagogical principles, research methodology, future music teachers, future piano teachers

Abstract

The study is devoted to the phenomenon of textural and stylistic performance skills of future music teachers and future piano teachers. At this stage, attention is paid to the research methodology, which is based on the factors of their formation determined by the practice of students of higher education majoring in 014 Secondary Education (Musical Art) and 025 Musical Art. The fact that piano training is the main segment of integral professional development, the acquisition of competences makes it possible at a certain stage to combine these two categories of learners with regard to the formation of textural and stylistic performance skills in them. The aim of the article is the substantiation of scientific approaches and pedagogical principles with a methodological function, which become the basis of studying the peculiarities and the development of methods for the formation of textural and stylistic performance skills of student pianists who study in various educational and professional programs and master piano playing in accordance with the requirements of the specialty. Based on the application of the analysis of concepts, scientific developments, research, as well as practice, which highlighted the factors of the formation of textural and performance skills, scientific approaches and pedagogical principles of methodical direction are substantiated. Three main scientific approaches formed the methodological framework of the study: cognitive-reflective, performing-competence-based and contextual-creative. The specified approaches made it possible to formulate and propose the following pedagogical principles: stimulation of a meaningful attitude to textural and performing skills as a performing resource for the embodiment of an artistic image; relying on the reflection of the feeling about mastering the piano texture and sound production, the advantages and disadvantages of mastering the piano texture; an interested attitude to artistic and technical self-improvement; enrichment of the resource of methodical self-sufficiency in mastering the textural and stylistic variety of piano works; encouragement to search for an artistic and functional context of means of expressiveness of piano works; accumulation of artistic and figurative meanings-standards of piano texture in stylistic projection by means of their classification.

References

Бай, Бінь (2014). Формування звуко-тембральних уявлень майбутніх учителів музики в процесі фортепіанного навчання : дис. … канд. пед. наук. Київ : НПУ імені М. П. Драгоманова.

Бурська, O. P. (2022). Інтонаційний аналіз фортепіанної фактури як засіб розвитку виконавського мислення піаніста: зміст, слухові стратегії та прийоми. Музичне мистецтво і культура, 1 (34), 173–194. URL: https://music-art-and-culture.com/index.php/music-art-and-culture-journal/article/view/781.

Ван, Бін (2010). Методика удосконалення виконавської техніки майбутніх учителів музики в процесі фортепіанного навчання : дис. … канд. пед. наук. Київ : НПУ імені М. П. Драгоманова.

Ван, Чєнь (2023). Фактурно-стильові виконавські уміння студента-піаніста та їх різновиди. Музична та хореографічна освіта в контексті культурного розвитку суспільства. Матеріали і тези ІХ Міжнародної конференції молодих учених та студентів (Одеса, 20–21 жовтня 2023 р.). Т. 2. Одеса : ПНПУ імені К. Д. Ушинського, 137–140.

Друскін, Я. С. Про риторичні фігури в музиці Й. С. Баха. Київ : Музична Україна, 1972. 111 с.

Завгородня, В. Ф. (2019). Типологія фактури в контексті жанрово-стильового синтезу музичної композиції. Музичне мистецтво і культура. 1. 28. С. 152–162.

Касьяненко, Л. О. (2019). Робота піаніста над фактурою (друге доповнене видання). ПНПУ ім. К. Д. Ушинського. Одеса. 217 с. URL: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/12806.

Павленко, О. М. (2009). Інструментально-виконавська підготовка в теорії та практиці мистецької освіти. Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова. Збірник наукових праць/Матеріали ІІІ Міжнародної науково-практичної конференції «Гуманістичні орієнтири мистецької освіти», 22–24 квітня 2009 р. до 175-річчя Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова. Серія 14 «Теорія і методика мистецької освіти». Київ : НПУ, 7 (12). С. 19–24.

Потоцька, О. В. (2012). Стильова типологія фортепіанно-виконавської інтерпретації : автореф. дис. … канд. мистецтвозн. Одеса.

Потоцька, О. В. (2015). Типологія інтерпретаційного мислення у працях дослідників: до питання постановки проблеми. Мистецтво у міждисциплінарних дослідженнях. 8. С. 106–110.

Хань Ле (2019). Формування поліфонічно-виконавських умінь майбутніх учителів музичного мистецтва за стильовим підходом : дис. … канд. пед. наук. Суми : Сумський державний педагогічний університет імені А. С. Макаренка.

Ю, Янь. (2023). Формування художньо-образних репрезентацій майбутніх бакалаврів музичного мистецтва засобами фортепіанних програмних творів : дис. … докт. філос. ПНПУ імені К. Д. Ушинського.

萨日娜.钢琴演奏技术与音乐表现//来源:“内蒙古艺术” 2010 年第01期 作者: 萨日娜 (Сай, Лін (2010)). Фортепіанна техніка і музика. Внутрішнє монгольське мистецтво, 1.

Published

2024-09-11

Issue

Section

SECTION 1. CURRENT ISSUES OF ART PEDAGOGY