Проблема готовності майбутніх фахівців до організації музично-творчої діяльності дітей в умовах інклюзивного освітнього середовища

Автор(и)

  • Захар Сулейманович Дубовий ДЗ «Південноукраїнський національний педагогічний університет імені К. Д. Ушинського» https://orcid.org/0000-0002-5989-7946

DOI:

https://doi.org/10.24195/artstudies.2024-2.5

Ключові слова:

інклюзивне освітнє середовище, педагог музичного мистецтва, готовність до організації музично-творчої діяльності, корекційно-розвивальні заняття, заклади позашкільної освіти

Анотація

У статті розкривається проблема особливостей діяльності педагога музичного мистецтва в умовах інклюзивного освітнього середовища шкільних та позашкільних закладів освіти, визначається зміст його готовності до організації музично-творчої діяльності дітей з особливими освітніми потребами. З’ясовано, що заняття мистецтвом позитивно впливають на сенсорний розвиток, диференціацію сприйняття, покращення уваги, комунікаційні навички та мовлення в дітей з особливими освітніми потребами. Виокремлені два напрями діяльності педагогів музичного мистецтва з дітьми, які мають психофізіологічні вади. Першим із них є робота в закладах позашкільного мистецького спрямування та спеціалізованих музичних школах, де діти за спеціальною методикою навчаються музичної грамоти, гри на сопілці, скрипці, акордеоні, фортепіано, гітарі, займаються в хоровому, вокальному й оркестровому класах. Другим напрямом є корекційно-розвивальна робота в межах закладів дошкільної і загальної середньої освіти. Така діяльність спрямована на навчання музичної грамоти, вокалу та гри на музичних інструментах, надання реабілітаційних послуг дітям із порушеннями розвитку та поведінки. До них належать: спеціалізовані методи допомоги, як-от арттерапія, рецептивне сприймання музики, рухова релаксація та злиття з ритмом музики, музичні ігри на розвиток різновидів музичних здібностей і корекцію мовлення й активізацію мислення; малювання музики та малювання під музику, ігри на дитячих шумових і музичних інструментах, ритмічна декламація, дихальні вправи, фізично-музикальні паузи тощо. Виявлено зміст готовності педагога музичного мистецтва до роботи в умовах інклюзивного освітнього середовища. Обґрунтовано, що така готовність охоплює особистісний, когнітивний, діяльнісний і творчий компоненти. Зроблено висновок про те, що зміст професійної компетентності педагога-музиканта також розширюється завдяки своєрідному наповненню дидактичної, виховної, валеологічної, комунікативної, методичної, естетичної, технічної, міждисциплінарної, організаційної, креативної, професійно-цифрової й інтегрованої інклюзивної компетентності.

Посилання

Альохіна, С. (2011). Інклюзивна освіта в Украйні: здобутки, проблеми та перспективи: резюме аналітичного звіту за результатами комплексного дослідження. Режим доступу: http://www.twirpx.com/file/974948. (Al’okhina, S. (2011). Inclusive education in Ukraine: achievements, problems and prospects: Summary of an analytical report based on the results of a comprehensive study. Retrieved from: http://www.twirpx.com/file/974948).

Білявська, О. Д., Гапончук, О. Д., Полтавченко, Л. В., Римцова, Л. О., Сергійчук, О. А. (2019). Музична освіта – дітям з особливими освітніми потребами. Психолого-педагогічний супровід та основи інструментального виконавства музичних творів дітьми з особливими потребами: адаптована додаткова програма для початкової мистецької освіти. Київ: ДНМЦ Змісту культурно-мистецької освіти. Режим доступу: http://surl.li/uaebk. (Bilyavska, O. D., Haponchuk, O. D., Poltavchenko, L. V., Rymtsova, L. O., Serhiychuk, O. A. (2019). Music education for children with special educational needs. Psychological and pedagogical support and basics of instrumental performance of musical works by children with special needs: an adapted additional program for primary art education. Kyiv: DNMC Center for the Content of Cultural and Artistic Education. Retrieved from: http://surl.li/uaebk).

Бойчук, Ю. Д., Бородіна, О. С., Микитюк, О. М. (2015). Інклюзивна компетентність майбутнього вчителя основ здоров’я: монографія. Харків: ХНПУ ім. Г. С. Сковороди. (Boychuk, Yu. D., Borodina, O. S., Mykytyuk, O. M. (2015). Inclusive competence of the future health education teacher: a monograph. Kharkiv: Skovoroda KhNPU).

Бондар, К. М. (Укл.). (2019). Теорія і практика інклюзивної освіти: навчально-методичний посібник. Проєкт «Підтримка інклюзивної освіти у м. Кривий Ріг. Кривий Ріг: Видавництво ФО-П Чернявський Д. О. (Bondar, K. M. (Comp.). (2019). Theory and practice of inclusive education: textbook. The project “Support of inclusive education in the city of Kryvyi Rih”. Kryvyi Rih: Publishing House FO-P Chernyavskyi D. O.).

Колупаева, А. А., Таранченко, О. М. (2016). Інклюзивна освіта: від основ до практики: монографія. Київ: ТОВ «АТОПОЛ». (Kolupaeva, A. A., Taranchenko, O. M. (2016) Inclusive education: from basics to practice: a monograph. Kyiv: ATOPOL LLC).

Інклюзія в мистецькій освіті. Орф-підхід у роботі з людьми з інвалідністю: Спецкурс. (2024). Режим доступу: https://orffcourse.org.ua/lections/1. (Inclusion in art education. The Orf approach in working with people with disabilities: Special course. (2024). Retrieved from: https://orffcourse.org.ua/lections/1).

Музична школа для дітей з особливими потребами. Український культурний фонд. (2021). Режим доступу: https://ucf.in.ua/archive/5f2401e9a5340619f8455065. (Music school for children with special needs. Ukrainian Cultural Fund. (2021). Retrieved from: https://ucf.in.ua/archive/5f2401e9a5340619f8455065).

Пермяков, О. А. Власенко, І. М., Лаврентьєва, О. О. (2011). Дидактичні ігри на уроках музики: науково-методичний посібник. Кривий Ріг: Видавничий дім. (Permyakov, O. A. Vlasenko, I. M., Lavrentieva, O. O. (2011). Didactic games in music lessons: a scientific and methodological guide. Kryvyi Rih: Publishing house).

Плющик, Є. В., Луценко, В. В., Гордєєва-Ковальчук, Т. О. (2023). Розвиток музичних здібностей дітей з особливими освітніми потребами з використанням музично-комп’ютерних технологій. Молодий вчений, 4 (116), 92–95. (Plyuschyk, E., Lutsenko, V., Gordeeva-Kovalchuk, T. (2023). Development of musical abilities of children with special educational needs using music and computer technologies. Young Scientist, 4 (116), 92–95). https://doi.org/10.32839/2304-5809/2023-4-116-18

Проворова, Є. М. (2020). Підготовка учителів музики до роботи в інклюзивному класі. Педагогіка формування творчої особистості у вищій і загальноосвітній школах, 71, 1, 160–165. (Provorova, Ye. (2020). Training of music teachers to work in an inclusive class. Pedagogy of creative personality formation in higher and general academic schools, 71, 1, 160–165). https://doi.org/10.32840/1992-5786.2020.71-1.28

Садова, І. (2015). Особливості підготовки майбутнього вчителя до навчання дітей з особливими потребами в умовах інклюзивної освіти. Актуальні питання гуманітарних наук, 14, 313–318. (Sadova, I. (2015). Peculiarities of the preparation of the future teacher for teaching children with special needs in conditions of inclusive education. Current Issues of the Humanities, 14, 313–318).

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-09-11

Номер

Розділ

РОЗДІЛ 1. АКТУАЛЬНІ ПРОБЛЕМИ МИСТЕЦЬКОЇ ПЕДАГОГІКИ