The issue of future specialists’ preparedness for organizing musical and creative activities for children in an inclusive educational environment

Authors

DOI:

https://doi.org/10.24195/artstudies.2024-2.5

Keywords:

inclusive educational environment, music educator, preparedness for organizing musical and creative activities, corrective and developmental activities, extracurricular education institutions

Abstract

The article addresses the issue of the specific activities of music educators in inclusive educational environments within school and extracurricular institutions. It determines the content of their preparedness to organize musical and creative activities for children with special educational needs. It has been found that engaging in the arts positively affects the sensory development, differentiation of perception, improvement of attention, communication skills, and speech in children with special educational needs. Two directions of music educators’ activities with children who have psychophysiological disorders have been highlighted. The first direction is work in extracurricular art-oriented institutions and specialized music schools, where children are taught music literacy, playing the recorder, violin, accordion, piano, guitar, and participate in choral, vocal, and orchestral classes according to a special methodology. The second direction is corrective and developmental work in term of preschool and general secondary education institutions. This activity aims to teach music literacy, vocals, and playing musical instruments, providing rehabilitation services to children with developmental and behavioural disorders. These include specialized methods such as art therapy, receptive music perception, motor relaxation, and integration with the rhythm of music, musical games for developing various musical abilities and correcting speech and activating thinking; drawing music and drawing to music, games with children’s noise and musical instruments, rhythmic recitation, breathing exercises, physical-musical pauses, etc. The content of the music educator’s preparedness to work in an inclusive educational environment has been identified. It has been substantiated that such preparedness encompasses personal, cognitive, activity-related, and creative components. It has been concluded that the content of the professional competence of the music educator is also expanded due to the specific enrichment of didactic, educational, valeological, communicative, methodological, aesthetic, technical, interdisciplinary, organizational, creative, professionaldigital, and integrated inclusive competencies.

References

Альохіна, С. (2011). Інклюзивна освіта в Украйні: здобутки, проблеми та перспективи: резюме аналітичного звіту за результатами комплексного дослідження. Режим доступу: http://www.twirpx.com/file/974948. (Al’okhina, S. (2011). Inclusive education in Ukraine: achievements, problems and prospects: Summary of an analytical report based on the results of a comprehensive study. Retrieved from: http://www.twirpx.com/file/974948).

Білявська, О. Д., Гапончук, О. Д., Полтавченко, Л. В., Римцова, Л. О., Сергійчук, О. А. (2019). Музична освіта – дітям з особливими освітніми потребами. Психолого-педагогічний супровід та основи інструментального виконавства музичних творів дітьми з особливими потребами: адаптована додаткова програма для початкової мистецької освіти. Київ: ДНМЦ Змісту культурно-мистецької освіти. Режим доступу: http://surl.li/uaebk. (Bilyavska, O. D., Haponchuk, O. D., Poltavchenko, L. V., Rymtsova, L. O., Serhiychuk, O. A. (2019). Music education for children with special educational needs. Psychological and pedagogical support and basics of instrumental performance of musical works by children with special needs: an adapted additional program for primary art education. Kyiv: DNMC Center for the Content of Cultural and Artistic Education. Retrieved from: http://surl.li/uaebk).

Бойчук, Ю. Д., Бородіна, О. С., Микитюк, О. М. (2015). Інклюзивна компетентність майбутнього вчителя основ здоров’я: монографія. Харків: ХНПУ ім. Г. С. Сковороди. (Boychuk, Yu. D., Borodina, O. S., Mykytyuk, O. M. (2015). Inclusive competence of the future health education teacher: a monograph. Kharkiv: Skovoroda KhNPU).

Бондар, К. М. (Укл.). (2019). Теорія і практика інклюзивної освіти: навчально-методичний посібник. Проєкт «Підтримка інклюзивної освіти у м. Кривий Ріг. Кривий Ріг: Видавництво ФО-П Чернявський Д. О. (Bondar, K. M. (Comp.). (2019). Theory and practice of inclusive education: textbook. The project “Support of inclusive education in the city of Kryvyi Rih”. Kryvyi Rih: Publishing House FO-P Chernyavskyi D. O.).

Колупаева, А. А., Таранченко, О. М. (2016). Інклюзивна освіта: від основ до практики: монографія. Київ: ТОВ «АТОПОЛ». (Kolupaeva, A. A., Taranchenko, O. M. (2016) Inclusive education: from basics to practice: a monograph. Kyiv: ATOPOL LLC).

Інклюзія в мистецькій освіті. Орф-підхід у роботі з людьми з інвалідністю: Спецкурс. (2024). Режим доступу: https://orffcourse.org.ua/lections/1. (Inclusion in art education. The Orf approach in working with people with disabilities: Special course. (2024). Retrieved from: https://orffcourse.org.ua/lections/1).

Музична школа для дітей з особливими потребами. Український культурний фонд. (2021). Режим доступу: https://ucf.in.ua/archive/5f2401e9a5340619f8455065. (Music school for children with special needs. Ukrainian Cultural Fund. (2021). Retrieved from: https://ucf.in.ua/archive/5f2401e9a5340619f8455065).

Пермяков, О. А. Власенко, І. М., Лаврентьєва, О. О. (2011). Дидактичні ігри на уроках музики: науково-методичний посібник. Кривий Ріг: Видавничий дім. (Permyakov, O. A. Vlasenko, I. M., Lavrentieva, O. O. (2011). Didactic games in music lessons: a scientific and methodological guide. Kryvyi Rih: Publishing house).

Плющик, Є. В., Луценко, В. В., Гордєєва-Ковальчук, Т. О. (2023). Розвиток музичних здібностей дітей з особливими освітніми потребами з використанням музично-комп’ютерних технологій. Молодий вчений, 4 (116), 92–95. (Plyuschyk, E., Lutsenko, V., Gordeeva-Kovalchuk, T. (2023). Development of musical abilities of children with special educational needs using music and computer technologies. Young Scientist, 4 (116), 92–95). https://doi.org/10.32839/2304-5809/2023-4-116-18

Проворова, Є. М. (2020). Підготовка учителів музики до роботи в інклюзивному класі. Педагогіка формування творчої особистості у вищій і загальноосвітній школах, 71, 1, 160–165. (Provorova, Ye. (2020). Training of music teachers to work in an inclusive class. Pedagogy of creative personality formation in higher and general academic schools, 71, 1, 160–165). https://doi.org/10.32840/1992-5786.2020.71-1.28

Садова, І. (2015). Особливості підготовки майбутнього вчителя до навчання дітей з особливими потребами в умовах інклюзивної освіти. Актуальні питання гуманітарних наук, 14, 313–318. (Sadova, I. (2015). Peculiarities of the preparation of the future teacher for teaching children with special needs in conditions of inclusive education. Current Issues of the Humanities, 14, 313–318).

Published

2024-09-11

Issue

Section

SECTION 1. CURRENT ISSUES OF ART PEDAGOGY