Генеза музичного шкільництва в Польщі й Україні: історична оптика

Автор(и)

  • Ірина Валентинівна Колченко Центральноукраїнський державний університет імені Володимира Винниченка https://orcid.org/0009-0006-0621-2794

DOI:

https://doi.org/10.24195/artstudies.2024-2.7

Ключові слова:

музичне шкільництво, компаративістика, школи мистецтв, Польща й Україна, історико-педагогічний дискурс, генетичний та порівняльно-діахронний аналіз, професійна музична освіта, інтеграційні тенденції розвитку

Анотація

У статті презентуються результати наукових розвідок, які спрямовані на пошуки «зерен» майбутнього розвитку музичного шкільництва в Польщі й Україні на перших етапах його генези. Мета статті щодо висвітлення початків музичного шкільництва реалізується завдяки використанню методологічного потенціалу історико-педагогічного дискурсу та компаративістики. Характеристика еволюції досліджуваного феномену як історичної реальності здійснюється у формі генетичного аналізу сукупності фактів, з логічною реконструкцією історико-наукових процесів, виявленням початкових етапів його розвитку, з використанням порівняльно-діахронного аналізу, що дозволяє прогнозувати шляхи модифікації музичного шкільництва в Польщі й Україні у ХХІ столітті. У генезі музичного шкільництва на польських і українських землях виокремлюються схожі по суті етапи, зокрема, конфесійно-музичний (кінець Х – перша половина ХVIII століття), коли паростки музичної освіти різняться залежно від конфесійної приналежності шкіл, та секуляризаційно-професіоналізаційний (друга половина ХVIII – початок ХХ століття), коли починає активно розвиватись професійне музичне шкільництво (від перших публічних музичних шкіл до розбудови консерваторської системи освіти). Визначена роль видатних персоналій у розбудові музичного шкільництва. Виникнення деяких музичних шкіл у театральних осередках мистецької освіти у ХVIII столітті трактується як прекурсор сучасних інтеграційних тенденцій, коли низка музичних шкіл починає перетворюватись на школи мистецтв.

Посилання

Baranowski B. Adam (1897). Seminaria nauczycielski w Galicji: Pogląd na powstanie i rozwój seminariów nauczycielskich w Galicji w pierwszem dwudziestopięcioleciu ich istnienia. Lwów. (by dLibra Digital Library Framework).

Buda U. (1999). Początki kształcenia muzycznego w Przemyślu (do XIX wieku) Kultura muzyczna Galicji w kontekście stosunków polsko-ukraińskich, T. II: Muzyca Galiciana, Rzeszów.

Chaniecki Z. (1980). Organizacje zawodowe muzyków na ziemiach polskich do końca XVIII wieku, Kraków: PWM.

Grzebień L. (1991). Bursy muzyczne. W słиżbie człowiekowi. Kraków: 184–189.

Jabłońska A. (2006). Ludzie muzyki i ich rola w średniowiecznej Polsce, Edukacja Muzyczna, vol. 2, nr 1: 14–15.

Jankowski B. M. (1977). O muzyce i muzykach, Warszawa, Instytut Wydawniczy CRZZ, 1977: 32.

Jankowski W. (2005). Polskie szkolnictwo muzyczne. Geneza i ewolucja systemu, Warszawa: Stowarzyszenie Historyków Sztuki.

Kochanowicz J. (2002). Geneza, organizacja i działalność jezuickich burs muzycznych, Kraków.

Kot St., (1996). Histiria wychowania, W-wa: Źak, T. I: 51–67.

Kuciapiński Marek Jan (2014). Kształtowanie się szkolnictwa muzycznego w Polsce od średniowiecza do końca II wojny światowej. Przegląd Historyczno-Oświatowy, Kwartalnik Związku Nauczycielstwa Polskiego poświęcony dziejom oświaty i wychowania Rok LVII 3–4.

Kurdubacha L. (1949). Dzieje oświaty kościelnej do końca XVIII wieku, W-wa.

Meissner A. (1999). Nauczycieli muzyki w Galicyjskich zakładach kształcenia nauczyciele w latach 1871–1917. Muzyca Gayliciana: Kultura muzyczna Galicji w kontekście stosunków polsko-ukraińskich, Rzeszów: WSP, T. III.

Morawski K. (1900). Historia Uniwersytetu Jagiellońskiego, T. II: Rozdiał “Rozkład i porządek nauki”, Kraków.

Nikolai H. (2022). Meanders of teachers’ musical pedagogical training in Ukraine and Poland: historical-pedagogical discourse, Актуальнi питання гуманiтарних наук. Вип 58, том 2, 255–262.

Prosnak J. (1976). Polihymnia ucząca: Wychowanie muzyczne w Polsce od średniowiecza do dni dzisiejszych, Warszawa: WsiP.

Przybylski T. (1971). Wacław Sierakowski – działacz muzyczny Krakowa czasów Oświecenia, Muzyka, № 1: 50–65.

Rudziński W. (1971). Moniuszko, Kraków: PWM.

Żołądż D. (1994). Ożywienie teorii i praktyki pedagogicznej w okresie Renesansu i reformacji, Historia wychowania [Pod red. Jana Helwiga], Poznań, 1994. S. 33–41

Волощук Ю. (2021). Особливості фахової підготовки скрипалів у австрійських та польських музичних навчальних закладах Східної Галичини другої половини ХІХ – першої третини ХХ ст., Актуальнi питання гуманiтарних наук. Вип 35, том 1, Мистецтвознавство.

Мартинів Л. (2019). Етапи професіоналізації музичного життя Дрогобиччини, дис. … канд. мистецтвознавства, Львів.

Миронова О. (2007). Музичне життя в полікультурному середовищі м. Стрия та регіону Стрийщини (друга половина XIX ст. – 1939 р.), дис. … канд. мистецтвознавства, Львів

Михайличенко О. (2007). Музично-естетичне виховання дітей та молоді в Україні в другій половині ХІХ – на початку ХХ ст. : автореф. дис. … докт. пед. наук, Луганськ.

Ніколаї Г. (2007). Музично-педагогічна освіта в Польщі: історія та сучасність: монографія. Суми: СумДПУ імені А. С. Макаренка.

Ніколаї Г., Сбруєва А. (2019). Еволюція підготовки майбутніх учителів музики в Польщі у контексті розвитку педагогічної освіти, Науковий вісник Південноукраїнського національного педагогічного університету імені К. Д. Ушинського, № 4 (129). Одеса : ПНПУ ім. К. Д. Ушинського: 90–101.

Проців Л. (1999). Розвиток музично-педагогічної думки в Галичині (кінець ХІХ – перша половина ХХ ст.): дис. ... канд. пед. наук, Київ.

Романюк Л. (2007). Музичне життя в полікультурному середовищі м. Стрия та регіону Стрийщини (друга половина XIX ст. – 1939 р.), дис. … канд. мистецтвознавства, Львів

Ростовський О. (2003 b). Проблема методології періодизації професійної підготовки майбутніх учителів музики в контексті реформування загальноосвітньої школи, Наукові записки Ніжинського державного університету імені Миколи Гоголя: Психолого-педагогічні науки, № 2, Ніжин: 142.

Ростовський О. (2003а). Розвиток музичної освіти в Україні у другій половині ХV – початку ХVII ст., Наукові записки Ніжинського державного університету імені Миколи Гоголя: Психолого-педагогічні науки, № 1, Ніжин.

Сірополко С. (2001). Історія освіти в Україні, 2-ге вид., Львів: Афіша.

Танько Т. (1998) Музично-педагогічна освіта в Україні, Харків: Основа.

Черепанин М. (1997). Музична культура Галичини (друга половина ХІХ – перша половина ХХ ст.): монографія, Київ: Вежа.

Черкасов В. (2008). Становлення і розвиток музично-педагогічної освіти в Україні (1962–1991 рр.): монографія, Кіровоград: Імекс – ЛТД.

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-09-11

Номер

Розділ

РОЗДІЛ 1. АКТУАЛЬНІ ПРОБЛЕМИ МИСТЕЦЬКОЇ ПЕДАГОГІКИ