Методологічні засади формування художньо-творчої компетентності учнів на уроках музичного мистецтва

Автор(и)

  • Олена Сергіївна Овчаренко-Пєшкова Київський столичний університет імені Бориса Грінченка https://orcid.org/0009-0002-0722-1327

DOI:

https://doi.org/10.24195/artstudies.2024-2.11

Ключові слова:

майбутні вчителі музичного мистецтва, методологічні підходи, художньо-творча компетентність, урок музичного мистецтва, учні закладу загальної середньої освіти

Анотація

Стаття присвячена актуальній проблемі сучасної мистецької освіти – обґрунтуванню методологічних засад формування художньо-творчої компетентності учнів на уроках музичного мистецтва, спрямованої на набуття художньо-естетичного світогляду, опанування здатностей сприймати мистецтво й усвідомлювати його ціннісний художній вплив, розвиток творчих здібностей і потреби наповнювати власне життя й життя інших красою, добром, естетикою. Метою статті є обґрунтування методологічних засад формування художньо-творчої компетентності учнів на уроках музичного мистецтва. Методологія дослідження базується на таких наукових методах, як: теоретичний аналіз – для визначення ідей гуманно-естетичного, культурологічного, творчого, компетентнісного підходів; обґрунтування й узагальнення – для окреслення теоретичних положень зазначених підходів у контексті формування художньо-творчої компетентності учнів на уроках музичного мистецтва. За результатами дослідження з’ясовано, що художньо-творча компетентність учнів є однією з найважливіших складових частин їхньої культурної компетентності, на формування якої спрямовані сучасні виклики вітчизняної освіти. Визначено, що методологічну основу формування зазначеного явища становлять теоретичні положення гуманно-естетичного, культурологічного, творчого, компетентнісного підходів. З’ясовано, що у формуванні художньо-творчої компетентності учнів на уроках музичного мистецтва гуманно-естетичний підхід спрямовує зміст мистецького навчання на гуманно-ціннісне ставлення до дитини та її внутрішнього світу, формування художньо-естетичного світогляду та творчого розвитку учнів; культурологічний підхід – опанування дітьми та юнацтвом цінностей культури, зарубіжної та вітчизняної мистецької, музичної спадщиною; творчий підхід – спонукає учнів до розвитку творчої уяви, фантазії, емоційно-чуттєвої сфери; компетентнісний підхід – формування комплексу знань, умінь, здатностей учнів як основи їх художньо-творчої діяльності. Обґрунтовано думку щодо детермінованованості та системності визначеного комплексу наукових підходів формування художньо-творчої компетентності учнів на уроках музичного мистецтва.

Посилання

Державний стандарт базової середньої освіти від 30 вересня 2020 р., 898. (State standard of basic secondary education, dated September 30, 2020, 898). URL: https://osvita.ua/legislation/Ser_osv/76886/#google_vignette.

Дубасенюк, О. (2016). Методологія та методи наукового дослідження. Житомир: Полісся. (Dubasenyuk, О. (2016). Methodology and methods of scientific research. Zhytomyr: Polissia).

Зязюн, І. (1998). Сучасний викладач технічного вузу: особливості педагогічної дії. Шлях освіти. 2, 9–13. (Zyazyun, I. (1998). A modern teacher of a technical university: peculiarities of pedagogical activity. The way of education. 2, 9–13).

Лобова, О. (2016). Музично-творчий розвиток молодших школярів засобами музично-рухливої діяльності. Науковий вісник Миколаївського національного університету імені В. О. Сухомлинського, 2 (53), 109–113. (Lobova, O. (2016). Musical and creative development of younger schoolchildren by means of musical and moving activities. Scientific bulletin of V. O. Sukhomlynskyi MNU, 2 (53), 109–113).

Овчаренко, Н. (2016). Теоретико-методологічні засади професійної підготовки майбутніх учителів музичного мистецтва до вокально-педагогічної діяльності. Дис. … докт. пед. наук: 13.00.04, Кривий Ріг. (Ovcharenko, N. (2016). Theoretical and methodological principles of professional training of future music teachers for vocal and pedagogical activity. Diss. ... Dr. ped. n.: 13.00.04. Kryvyi Rih.).

Олексюк, О. (2006). Музична педагогіка. Київ, 2006. (Oleksyuk, O. (2006). Musical pedagogy. Kyiv, 2006).

Павленко, І., Курліщук, І. (2020). Особливості розвитку творчих здібностей учнів засобами мистецтва в сучасній загальноосвітній школі. Педагогіка формування творчої особистості у вищій і загальноосвітній школах. 70 (3), 89–93. (Pavlenko, I., Kurlishchuk, I. (2020). Peculiarities of the development of students’ creative abilities through the means of art in a modern secondary school. Pedagogy of creative personality formation in higher and secondary schools. 70 (3), 89–93).

Соколова, Г. (2024). Формування сценічно-виконавської культури учнів дитячих музичних шкіл у процесі навчання гри на фортепіано. Дис. … докт. філ.: 014 Середня освіта (Музичне мистецтво), Суми. (Sokolova, G. (2024). Formation of stage performance culture of students of children’s music schools in the process of learning to play the piano. Diss. ... Ph. D.: 014 Secondary Education (Musical Arts), Sumy).

Сисоєва, С. (2006). Основи педагогічної творчості. Київ: Міленіум. (Sysoeva, S. (2006). Basics of pedagogical creativity: Textbook. Kyiv: Millennium).

Турчин, Т., Примаченко, К. (2020). Навчання мистецтву за гуманно-естетичним підходом. SWorld Journal, 6 (4), 29–31. (Turchyn T., Primachenko K. (2020). Teaching art according to a humane-aesthetic approach. SWorld Journal, 6 (4), 29–31).

Шевченко, А. (2020). Формування вокально-джазової культури підлітків на заняттях з естрадного співу. Дис. … докт. філ.: 014 Середня освіта (Музичне мистецтво), Суми. (Shevchenko A. (2020). Formation of vocal-jazz culture of teenagers in pop singing classes. Diss. ... Ph. D.: 014 Secondary Education (Musical Arts), Sumy).

Otycz, О (2010). Pedagogiczne warunki rozwoju indywidualności twόrczej przyszłych pedagogόwю. Kształcenie zawodowe: pedagogika i psychologia / pod redakcją Tadeusza Lewowickiego, Jolanty Wilsz, Iwana Ziaziuna, Nelli Nyczkało. Wydawnictwo Akademii im. Jana Dłgosza w Częstochowie, Częstochowa, 383–389.

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-09-11

Номер

Розділ

РОЗДІЛ 1. АКТУАЛЬНІ ПРОБЛЕМИ МИСТЕЦЬКОЇ ПЕДАГОГІКИ