Methodological principles formation of artistic and creative competence of students in music lessons

Authors

DOI:

https://doi.org/10.24195/artstudies.2024-2.11

Keywords:

future music teachers, methodological approaches, artistic and creative competence, music lesson, students of general secondary education

Abstract

The article is about the current problem of modern art education, the substantiation of the methodological foundations of the formation of artistic and creative competence of students in music lessons, aimed at acquiring an artistic and aesthetic worldview, mastering the ability to perceive art and realize its valuable artistic influence, the development of creative abilities and the need to fill one’s own life and the life of those surrounded by beauty, goodness, aesthetics. The purpose of the article is to substantiate the methodological foundations of the formation of artistic and creative competence of students in music lessons. The research methodology includes the following methods, such as: theoretical analysis to determine the ideas of human-aesthetic, cultural, creative, competence approaches; justification and generalization for outlining the theoretical provisions of the mentioned approaches in the context of forming the artistic and creative competence of students in music lessons. According to the results of the study, it was found that the artistic and creative competence of students is one of the most important components of their cultural competence, the formation of which is aimed at the modern challenges of national education. It was determined that the methodological basis of the formation of the mentioned phenomenon consists of the theoretical provisions of humane-aesthetic, cultural, creative, competence approaches. It was found that in the formation of artistic and creative competence of students in music lessons, the humane-aesthetic approach directs the content of artistic education to a humane-value attitude towards the child and his inner world, the formation of an artisticaesthetic outlook and creative development of students; cultural approach – mastering cultural values, foreign and domestic artistic and musical heritage among children and youth; creative approach – encourages students to develop creative imagination, fantasy, emotional and sensory sphere; competence approach – formation of a complex of knowledge, skills, abilities of students as the basis of their artistic and creative activity. The opinion regarding the determinism and systematicity of a certain complex of scientific approaches to the formation of artistic and creative competence of students in music lessons is substantiated.

References

Державний стандарт базової середньої освіти від 30 вересня 2020 р., 898. (State standard of basic secondary education, dated September 30, 2020, 898). URL: https://osvita.ua/legislation/Ser_osv/76886/#google_vignette.

Дубасенюк, О. (2016). Методологія та методи наукового дослідження. Житомир: Полісся. (Dubasenyuk, О. (2016). Methodology and methods of scientific research. Zhytomyr: Polissia).

Зязюн, І. (1998). Сучасний викладач технічного вузу: особливості педагогічної дії. Шлях освіти. 2, 9–13. (Zyazyun, I. (1998). A modern teacher of a technical university: peculiarities of pedagogical activity. The way of education. 2, 9–13).

Лобова, О. (2016). Музично-творчий розвиток молодших школярів засобами музично-рухливої діяльності. Науковий вісник Миколаївського національного університету імені В. О. Сухомлинського, 2 (53), 109–113. (Lobova, O. (2016). Musical and creative development of younger schoolchildren by means of musical and moving activities. Scientific bulletin of V. O. Sukhomlynskyi MNU, 2 (53), 109–113).

Овчаренко, Н. (2016). Теоретико-методологічні засади професійної підготовки майбутніх учителів музичного мистецтва до вокально-педагогічної діяльності. Дис. … докт. пед. наук: 13.00.04, Кривий Ріг. (Ovcharenko, N. (2016). Theoretical and methodological principles of professional training of future music teachers for vocal and pedagogical activity. Diss. ... Dr. ped. n.: 13.00.04. Kryvyi Rih.).

Олексюк, О. (2006). Музична педагогіка. Київ, 2006. (Oleksyuk, O. (2006). Musical pedagogy. Kyiv, 2006).

Павленко, І., Курліщук, І. (2020). Особливості розвитку творчих здібностей учнів засобами мистецтва в сучасній загальноосвітній школі. Педагогіка формування творчої особистості у вищій і загальноосвітній школах. 70 (3), 89–93. (Pavlenko, I., Kurlishchuk, I. (2020). Peculiarities of the development of students’ creative abilities through the means of art in a modern secondary school. Pedagogy of creative personality formation in higher and secondary schools. 70 (3), 89–93).

Соколова, Г. (2024). Формування сценічно-виконавської культури учнів дитячих музичних шкіл у процесі навчання гри на фортепіано. Дис. … докт. філ.: 014 Середня освіта (Музичне мистецтво), Суми. (Sokolova, G. (2024). Formation of stage performance culture of students of children’s music schools in the process of learning to play the piano. Diss. ... Ph. D.: 014 Secondary Education (Musical Arts), Sumy).

Сисоєва, С. (2006). Основи педагогічної творчості. Київ: Міленіум. (Sysoeva, S. (2006). Basics of pedagogical creativity: Textbook. Kyiv: Millennium).

Турчин, Т., Примаченко, К. (2020). Навчання мистецтву за гуманно-естетичним підходом. SWorld Journal, 6 (4), 29–31. (Turchyn T., Primachenko K. (2020). Teaching art according to a humane-aesthetic approach. SWorld Journal, 6 (4), 29–31).

Шевченко, А. (2020). Формування вокально-джазової культури підлітків на заняттях з естрадного співу. Дис. … докт. філ.: 014 Середня освіта (Музичне мистецтво), Суми. (Shevchenko A. (2020). Formation of vocal-jazz culture of teenagers in pop singing classes. Diss. ... Ph. D.: 014 Secondary Education (Musical Arts), Sumy).

Otycz, О (2010). Pedagogiczne warunki rozwoju indywidualności twόrczej przyszłych pedagogόwю. Kształcenie zawodowe: pedagogika i psychologia / pod redakcją Tadeusza Lewowickiego, Jolanty Wilsz, Iwana Ziaziuna, Nelli Nyczkało. Wydawnictwo Akademii im. Jana Dłgosza w Częstochowie, Częstochowa, 383–389.

Published

2024-09-11

Issue

Section

SECTION 1. CURRENT ISSUES OF ART PEDAGOGY