Інноваційні форми і методи формування композиційної компетентності майбутніх викладачів хореографії на основі сучасного танцю

Автор(и)

  • Арсенія Андріївна Терзі ДЗ «Південноукраїнський національний педагогічний університет імені К. Д. Ушинського» https://orcid.org/0009-0008-1561-0131

DOI:

https://doi.org/10.24195/artstudies.2024-2.13

Ключові слова:

педагогічні умови, методи, майбутній викладач хореографії, хореограф-постановник, методи формування композиційної компетентності майбутнього викладача хореографії

Анотація

Стаття присвячується дослідженню проблематики формування композиційної компетентності майбутніх викладачів-хореографів як постановників у процесі хореографічної підготовки, яка здійснювалася в експериментальному режимі. Визначено й обґрунтовано методи формування композиційної компетентності майбутніх викладачів-хореографів як постановників, що відповідають запровадженим у процес навчання сучасному танцю педагогічним умовам. Проаналізовано особливості створення композиції на матеріалі сучасної хореографії, зокрема характерні ознаки сучасної хореографі, яка дозволяє розкривати внутрішній світ людини через композиційні експерименти й імпровізації з використанням інноваційних технік, інструментами миттєвого руху. Обговорюється роль хореографа в контексті його функцій як керівника, педагога та творця-постановника, з особливим акцентом на формування композиційної компетентності. Вивчення праць, поглядів, методичних рекомендацій мистецтвознавців, хореографів-постановників дало визначення, що необхідним у процесі формування композиційної компетентності є вивчення теорії тілесності руху, навчитися створювати власний авторський рух через природні імпульси, використання інноваційних технологій, освітлення, комп’ютерних технологій у процесі створення хореографічної композиції, експериментування, імпровізації. Презентовано й обґрунтовано методи формування композиційної компетентності майбутніх викладачів-хореографів як постановників у контексті сучасної хореографії.

Посилання

Андрощук, Л. (2016). Наукова діяльність кафедри як аспект професійної підготовки майбутніх учителів хореографії в системі хореографічно-педагогічної освіти. Київ. Інститут модернізації змісту освіти МОН України, 86. с. 14–21. (Androshchuk, L. (2016). Scientific activities of the department as an aspect of professional training of future dance teachers in the system of choreographic-pedagogical education. Kyiv. Institute for Modernization of Educational Content, Ministry of Education and Science of Ukraine, 86. Pp. 14–21).

Бернадська, Д. (2013). Сучасна хореографія в контексті синтезу мистецтв. Актуальні питання гуманітарних наук, № 7, с. 78–86. URL: http://aphn ‑journal.in.ua/archive/7_2013/10.pdf (Bernadska, D. (2013). Suchasna khoreohrafiia v konteksti syntezu mystetstv [Modern choreography in the context of synthesis of arts]. Aktualni pytannia humanitarnykh nauk – Current issues of humanitarian sciences, 7, 78–86). Retrieved from http://aphn journal.in.ua/archive/7_2013/10.pdf) [in Ukrainian].

Бикова, О. (2016). Педагогічні умови розвитку індивідуальних творчих здібностей майбутніх учителів хореографії у процесі фахової підготовки. Молодь і ринок. (Bykova, O. (2016). Pedahohichni umovy rozvytku indyvidualnykh tvorchykh zdibnostei maibutnikh uchyteliv khoreohrafii u protsesi fakhovoi pidhotovky [Pedagogical conditions for the development of individual creative abilities of future teachers of choreography in the process of professional training]. Molod i rynok – Youth and the market, 8, 146–150) [in Ukrainian].

Бусел В. (ред.) (2005). Великий тлумачний словник сучасної української мови, Київ: ВТФ Перун, 2005. 1728 с. (Busel, V. (Ed.). (2005). Velykyi tlumachnyi slovnyk suchasnoi ukrainskoi movy [A large explanatory dictionary of modern Ukrainian languages]. Kyiv : VTF Perun) [in Ukrainian].

Гавриляк, Л. (2019). Комунікативна компетентність як складова професійної підготовки сучасного фахівця. ΛΌГOΣ. Мистецтво наукової думки. Вип. 3. С. 70–73. (Havryliak, L. (2019). Komunikatyvna kompetentnist yak skladova profesiinoi pidhotovky suchasnoho fakhivtsia [Communicative competence as a component of the professional training of a modern specialist]. ΛΌHOΣ. Mystetstvo naukovoi dumky – ΛΌHOΣ. The art of scientific thought, 3, 70–73) [in Ukrainian].

Педагогічний словник (2001). (за ред. М. Ярмаченка). Київ : Педагогічна думка (Yarmachenka, M. (Ed.). (2001). Pedahohichnyi slovnyk [Pedagogical dictionary]. Kyiv : Pedahohichna dumka) [in Ukrainian].

Реброва, О. (2012). Методологічні основи педагогічної ментальності:

Культурологічний та професійний аспекти: монографія. Київ: НПУ імені М. П. Драгоманова. (Rebrova, O. (2012). Metodolohichni osnovy pedahohichnoi mentalnosti: Kulturolohichnyi ta profesiinyi aspekty: monohrafiia. Kyiv: NPU imeni M. P. Drahomanova).

Сучасний танець. Основи теорії і практики (2017). Навчальний посібник. Київ : Ліра-Київ. 264 с. (Suchasnyi tanets. Osnovy teorii i praktyky : navch posibnyk (2017). [Modern dance. Basics of theory and practice]. Kyiv : Lira-Kyiv) [in Ukrainian].

Терзі, А (2022). Сутність та компонентна структура композиційної компетентності майбутніх викладачів хореографії. Науковий журнал «Інноваційна педагогіка», Видавничий дім «Гельветика». 60, сс. 144–150. (Terzi, A. (2022). Essence and component structure of compositional competence of future dance teachers. Scientific journal “Innovative Pedagogy”. Publisher “Helvetika”. Issue 60. 2022. Pp. 144–150).

Терзі, А. (2023). Педагогічні умови формування композиційної компетентності майбутніх викладачів хореографії. Науковий збірник «Актуальні питання гуманітарних наук: міжвузівський збірник наукових праць молодих вчених, Івано-Франківськ, ДДПУ ім. Івана Франка. 68, сс. 50–62. (Terzi, A. (2023). Pedagogical conditions forthe formation of compositional competence of future dance teachers. Scientific collection “Current Issues in Humanities: Interuniversity Collection of Scientific Papers of Young Scientists Ivan Franko Ivano-Frankivsk State Pedagogical University”. Issue 68, pp. 50–62).

Laban R. (1920). Die Welt des Tänzers, Stuttgard: W. Seifert Verlag.

Copeland R. (2004). Merce Cunningham: the modernizing of modern dance. New York; London : Routledge,. 304 р. (Copeland, R. (2004). Merce Cunningham: the modernizing of modern dance. New York; London : Routledge).

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-09-11

Номер

Розділ

РОЗДІЛ 1. АКТУАЛЬНІ ПРОБЛЕМИ МИСТЕЦЬКОЇ ПЕДАГОГІКИ