Innovative forms and methods for developing compositional competence of future dance teachers based on contemporary dance

Authors

DOI:

https://doi.org/10.24195/artstudies.2024-2.13

Keywords:

pedagogical conditions, methods, future teacher of choreography, choreographerdirector, methods for developing compositional competence of future dance instructor

Abstract

The article is dedicated to the investigation of issues related to the development of compositional competence in future teachers of choreography as choreographers during their choreographic training, which was conducted in an experimental mode. The methods for developing compositional competence in future teachers of choreography as choreographers, aligned with the established pedagogical conditions in the process of teaching contemporary dance, have been identified and substantiated. The features of creating compositions using contemporary choreography materials are analyzed, particularly the distinctive characteristics of contemporary choreography that allow the exploration of the inner world of an individual through compositional experiments and improvisations using innovative techniques and tools for spontaneous movement. The role of the choreographer is discussed in the context of their functions as a leader, educator, and creative director, with a special emphasis on the development of compositional competence. The study of works, views, and methodological recommendations of art scholars and choreographer-directors has led to the conclusion that essential components in the process of developing compositional competence include the study of the theory of bodily movement, learning to create one’s own unique movements through natural impulses, and the use of innovative technologies, lighting, and computer technologies in the process of creating choreographic compositions to experiment and improvise. The methods for developing compositional competence in future teachers of choreography as choreographers in the context of contemporary choreography are presented and substantiated.

References

Андрощук, Л. (2016). Наукова діяльність кафедри як аспект професійної підготовки майбутніх учителів хореографії в системі хореографічно-педагогічної освіти. Київ. Інститут модернізації змісту освіти МОН України, 86. с. 14–21. (Androshchuk, L. (2016). Scientific activities of the department as an aspect of professional training of future dance teachers in the system of choreographic-pedagogical education. Kyiv. Institute for Modernization of Educational Content, Ministry of Education and Science of Ukraine, 86. Pp. 14–21).

Бернадська, Д. (2013). Сучасна хореографія в контексті синтезу мистецтв. Актуальні питання гуманітарних наук, № 7, с. 78–86. URL: http://aphn ‑journal.in.ua/archive/7_2013/10.pdf (Bernadska, D. (2013). Suchasna khoreohrafiia v konteksti syntezu mystetstv [Modern choreography in the context of synthesis of arts]. Aktualni pytannia humanitarnykh nauk – Current issues of humanitarian sciences, 7, 78–86). Retrieved from http://aphn journal.in.ua/archive/7_2013/10.pdf) [in Ukrainian].

Бикова, О. (2016). Педагогічні умови розвитку індивідуальних творчих здібностей майбутніх учителів хореографії у процесі фахової підготовки. Молодь і ринок. (Bykova, O. (2016). Pedahohichni umovy rozvytku indyvidualnykh tvorchykh zdibnostei maibutnikh uchyteliv khoreohrafii u protsesi fakhovoi pidhotovky [Pedagogical conditions for the development of individual creative abilities of future teachers of choreography in the process of professional training]. Molod i rynok – Youth and the market, 8, 146–150) [in Ukrainian].

Бусел В. (ред.) (2005). Великий тлумачний словник сучасної української мови, Київ: ВТФ Перун, 2005. 1728 с. (Busel, V. (Ed.). (2005). Velykyi tlumachnyi slovnyk suchasnoi ukrainskoi movy [A large explanatory dictionary of modern Ukrainian languages]. Kyiv : VTF Perun) [in Ukrainian].

Гавриляк, Л. (2019). Комунікативна компетентність як складова професійної підготовки сучасного фахівця. ΛΌГOΣ. Мистецтво наукової думки. Вип. 3. С. 70–73. (Havryliak, L. (2019). Komunikatyvna kompetentnist yak skladova profesiinoi pidhotovky suchasnoho fakhivtsia [Communicative competence as a component of the professional training of a modern specialist]. ΛΌHOΣ. Mystetstvo naukovoi dumky – ΛΌHOΣ. The art of scientific thought, 3, 70–73) [in Ukrainian].

Педагогічний словник (2001). (за ред. М. Ярмаченка). Київ : Педагогічна думка (Yarmachenka, M. (Ed.). (2001). Pedahohichnyi slovnyk [Pedagogical dictionary]. Kyiv : Pedahohichna dumka) [in Ukrainian].

Реброва, О. (2012). Методологічні основи педагогічної ментальності:

Культурологічний та професійний аспекти: монографія. Київ: НПУ імені М. П. Драгоманова. (Rebrova, O. (2012). Metodolohichni osnovy pedahohichnoi mentalnosti: Kulturolohichnyi ta profesiinyi aspekty: monohrafiia. Kyiv: NPU imeni M. P. Drahomanova).

Сучасний танець. Основи теорії і практики (2017). Навчальний посібник. Київ : Ліра-Київ. 264 с. (Suchasnyi tanets. Osnovy teorii i praktyky : navch posibnyk (2017). [Modern dance. Basics of theory and practice]. Kyiv : Lira-Kyiv) [in Ukrainian].

Терзі, А (2022). Сутність та компонентна структура композиційної компетентності майбутніх викладачів хореографії. Науковий журнал «Інноваційна педагогіка», Видавничий дім «Гельветика». 60, сс. 144–150. (Terzi, A. (2022). Essence and component structure of compositional competence of future dance teachers. Scientific journal “Innovative Pedagogy”. Publisher “Helvetika”. Issue 60. 2022. Pp. 144–150).

Терзі, А. (2023). Педагогічні умови формування композиційної компетентності майбутніх викладачів хореографії. Науковий збірник «Актуальні питання гуманітарних наук: міжвузівський збірник наукових праць молодих вчених, Івано-Франківськ, ДДПУ ім. Івана Франка. 68, сс. 50–62. (Terzi, A. (2023). Pedagogical conditions forthe formation of compositional competence of future dance teachers. Scientific collection “Current Issues in Humanities: Interuniversity Collection of Scientific Papers of Young Scientists Ivan Franko Ivano-Frankivsk State Pedagogical University”. Issue 68, pp. 50–62).

Laban R. (1920). Die Welt des Tänzers, Stuttgard: W. Seifert Verlag.

Copeland R. (2004). Merce Cunningham: the modernizing of modern dance. New York; London : Routledge,. 304 р. (Copeland, R. (2004). Merce Cunningham: the modernizing of modern dance. New York; London : Routledge).

Published

2024-09-11

Issue

Section

SECTION 1. CURRENT ISSUES OF ART PEDAGOGY