Феномен історично інформованого виконання в підготовці майбутніх викладачів до інтерпретації музичних творів

Автор(и)

  • Костянтин Томницький ДЗ «Південноукраїнський національний педагогічний університет імені К. Д. Ушинського» https://orcid.org/0000-0001-5921-8598

DOI:

https://doi.org/10.24195/artstudies.2024-2.14

Ключові слова:

історично обґрунтоване виконання, автентичність, музична інтерпретація, історичні практики, виконавський контекст, майбутні музиканти-виконавці, майбутні викладачі музичних дисциплін

Анотація

У статті актуалізовано проблему інтерпретації музичних творів у підготовці музикантів-виконавців, майбутніх викладачів виконавських дисциплін. Зроблено наголос на феномені історично інформованого виконання (historically informed performance (HIP)). Розкрито його переваги, недоліки та перспективи застосування в освітньому процесі закладів вищої музичної та музично-педагогічної освіти. Мета статті полягає в аналізі феномену історично інформованого виконання взагалі, а також у контексті навчання майбутніх музикантів і майбутніх викладачів музичного виконавства інтерпретувати твори й оцінювати інтерпретацію як педагогічний ресурс професійного навчання, зокрема. Представлено внесок історично інформованого виконання (HIP) щодо розуміння музичної спадщини, її збереження, розповсюдження, а також акцентовано увагу на її обмеженнях і викликах, які зумовлені сучасними чинниками віртуально-естетичного й інформаційно-цифрового середовища. Конкретизовано педагогічний потенціал історично інформованого виконання, через розуміння інтерпретаційної концепції як такої, що сприяє більш інклюзивному та нюансованому сприйняттю історичної музики. Представлено дискусійні погляди щодо впливу зазначеного виду інтерпретації на узагальнене розуміння виконавського контексту через роль звукозаписів і актуальність історичних практик у сучасному виконанні. Серед суперечливих питань визначено тему актуального застосування стародавньої музики, що подається через висвітлення різних поглядів на історичне виконання. Зокрема вказано на опосередкований чинник занепаду цивілізації, оскільки зосереджується увага на відродженні старої музики, а не на створенні нової. У статті також розглядаються практичні проблеми історичного відтворення, як-от вплив виконавського контексту та зміна очікувань слухачів через записи. Підкреслюється важливість критичної оцінки актуальності конкретних історичних практик у сучасному виконанні.

Посилання

Герменевтичне коло. Філософський енциклопедичний словник. За ред. В. Шинкарука. Київ : Інститут філософії імені Григорія Сковороди НАН України ; Абрис, 2002. 742 с.

Го Яньжань (2023). Формування педагогічно-інтерпретаційної майстерності майбутніх викладачів вокалу. (Дис. доктора філосовії). Одеса. Університет Ушинського.

Грінченко, А. (2021). До проблеми інтерпретаційно-виконавського процесу музиканта-піаніста. Наукові записки. Педагогічні науки : збірник наукових праць. 197. С. 86–91.

Демидова, М. (2015). Особливості прояву звукотворчої волі у процесі інтерпретаційної діяльності майбутніх учителів музики. Наукові записки: Психолого-педагогічні науки. Серія «Наукові видання Ніжинської вищої школи», 2, 25–29.

Демір, М. (2016). Формування інтерпретаційної культури в майбутніх учителів музики в процесі професійної підготовки. (Дис. … канд. пед. наук). Одеса, Університет Ушинського. 264 с.

Лісун, Д. (2011). Формування професійних герменевтичних умінь майбутнього музиканта-виконавця у фаховій підготовці . (Автореф. дис. … канд. пед. наук). Київський університет імені Бориса Грінченка. 20 с.

Ма, Ши. (2023). Методика формування системного уявлення про національну музичну культуру в майбутніх учителів музичного мистецтва. (Дис. … доктора філософії). Одеса. Університет Ушинського.

Могилевська, Н. (2021). Виконавська інтерпретація та інтенція як види художньої діяльності у вокальному мистецтві. Вісник Київського національного університету культури і мистецтв. Серія «Сценічне мистецтво». Том 4. № 2. С. 183–192. URL: http://artonscene.knukim.edu.ua/article/view/243612/241830.

Моцаренко, К. (2021). Жанр фортепіанної багателі в сучасній українській композиторській творчості: індивідуально-стильовий аспект. (Автореф. дис. ... канд. мистецтвознавства). Одес. нац. муз. акад. ім. А. В. Нежданової. Одеса. 20 с.

Олексюк О., Ткач М., Лісун Д. Герменевтичний підхід у вищій мистецькій освіті : колективна монографія. Київ : Київ. ун-т ім. Б. Грінченка, 2013. 164 с.

Рябуха, Н. (2013). Специфіка виконавської інтерпретації в системі трансформації культурних парадигм постмодернізму. Культура України. Вип. 44. С. 111–120. Отримано з: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Ku 2013 44 16.

Степанова, Л. (2018). Методика формування художньо-герменевтичної компетентності магістрів музичного мистецтва та хореографії (Автореф. дис. … канд. пед. наук). Суми. СумДПУ імені А. С. Макаренка. 20 с.

Фан, Фей (2023). Формування етностильових виконавських умінь майбутніх магістрів музичного мистецтва за художньо-герменевтичним підходом. (Дис. … доктора філософії). Університет Ушинського. Одеса

Хань, Ле. (2019). Формування поліфонічно-виконавських умінь майбутніх учителів музичного мистецтва за стильовим підходом. (Дис. … канд. пед. наук). СумДПУ імені А. С. Макаренка. Суми.

Хе, Їн. (2022). Методологічні засади формування методичної компетентності майбутніх викладачів фортепіано в процесі ансамблевого музикування. Науковий вісник Південноукраїнського національного педагогічного університету імені ім. К. Д. Ушинського, Вип. 4 (141), 41–48.

Шип, С. (2023). Музична герменевтика : монографія. Суми : ФОП Цьома С. П., 137 с.

Ю, Янь (2023). Формування художньо-образних репрезентацій майбутніх бакалаврів музичного мистецтва засобами фортепіанних програмних творів. (Дис. … докт. філософії). Університет Ушинського. Одеса,

Haynes, Bruce (2007). The End of Early Music: A Period Performer’s History of Music for the Twenty-First Century. Oxford University Press.

He, Jingyi (2022). Pedagogical condotions for the formation future musical art teachers’ artistic-projective experience. Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології, 2022, № № 9–10 (123–124) С. 427–437.

Kondratska L., Rebrova O., Nikolai H., Martyniuk T., Stepanova L., Rebrova G. Musician-performer in the field of bioethics: a mental act (стаття в іноземному виданні (Web of Science) AD ALTA: Journal of Interdisciplinary. Research, 11 (02), 2021. 132–138. Source: http://www.magnanimitas.cz/ADALTA/1102/PDF/1102.pdf.

Sherman, Bernard (1997). Inside Early Music: Conversations with Performers. New York: Oxford University Press.

Taruskin, Richard (1995). Text and Act: Essays on Music and Performance. New York: Oxford University Press.

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-09-11

Номер

Розділ

РОЗДІЛ 1. АКТУАЛЬНІ ПРОБЛЕМИ МИСТЕЦЬКОЇ ПЕДАГОГІКИ