The phenomenon of historically informed performance in the teachers training process

Authors

DOI:

https://doi.org/10.24195/artstudies.2024-2.14

Keywords:

historically informed performance, authenticity, musical interpretation, historical practices, performance context, future musicians-performers, future teachers of musical disciplines

Abstract

The article examines the problem of musical works interpretation in the training of future teachers of performing disciplines. Emphasis is placed on the phenomenon of historically informed performance (HIP). Its advantages, disadvantages and prospects for application in the educational process of institutions of higher musical and music-pedagogical education are disclosed. The purpose of the article is to analyse the phenomenon of HIP in general, and in the context of future musicians and future teachers of music performance training. It is about the teacher’s ability to interpret musical works and evaluate the interpretation. The contribution of historical informed interpretation (HIP) to the understanding of musical heritage, its preservation, and dissemination is presented. Emphasis is placed on the limitations and challenges caused by modern factors of the virtual aesthetic and informational digital environment. The pedagogical potential of historical informational interpretation is specified, through the understanding of the interpretive concept as such, which contributes to a more inclusive and nuanced perception of “historical music”. Discussed views on the influence of the specified type of interpretation on the general understanding of the performance context due to the role of sound recordings and the relevance of historical practices in modern performance are presented. Among the controversial issues, the topic of application of ancient music is defined, which is presented through the coverage of different views on historical performance. In particular, the indirect factor of the decline of civilization is pointed out, since attention is focused on the old music works revival, and not on the creation of new ones. The article also examines the practical issues of historical reproduction of musical works, such as the influence of performance context and the changing expectations of listeners through recordings. The importance of a critical assessment of the relevance of specific historical practices in modern implementation is emphasized.

References

Герменевтичне коло. Філософський енциклопедичний словник. За ред. В. Шинкарука. Київ : Інститут філософії імені Григорія Сковороди НАН України ; Абрис, 2002. 742 с.

Го Яньжань (2023). Формування педагогічно-інтерпретаційної майстерності майбутніх викладачів вокалу. (Дис. доктора філосовії). Одеса. Університет Ушинського.

Грінченко, А. (2021). До проблеми інтерпретаційно-виконавського процесу музиканта-піаніста. Наукові записки. Педагогічні науки : збірник наукових праць. 197. С. 86–91.

Демидова, М. (2015). Особливості прояву звукотворчої волі у процесі інтерпретаційної діяльності майбутніх учителів музики. Наукові записки: Психолого-педагогічні науки. Серія «Наукові видання Ніжинської вищої школи», 2, 25–29.

Демір, М. (2016). Формування інтерпретаційної культури в майбутніх учителів музики в процесі професійної підготовки. (Дис. … канд. пед. наук). Одеса, Університет Ушинського. 264 с.

Лісун, Д. (2011). Формування професійних герменевтичних умінь майбутнього музиканта-виконавця у фаховій підготовці . (Автореф. дис. … канд. пед. наук). Київський університет імені Бориса Грінченка. 20 с.

Ма, Ши. (2023). Методика формування системного уявлення про національну музичну культуру в майбутніх учителів музичного мистецтва. (Дис. … доктора філософії). Одеса. Університет Ушинського.

Могилевська, Н. (2021). Виконавська інтерпретація та інтенція як види художньої діяльності у вокальному мистецтві. Вісник Київського національного університету культури і мистецтв. Серія «Сценічне мистецтво». Том 4. № 2. С. 183–192. URL: http://artonscene.knukim.edu.ua/article/view/243612/241830.

Моцаренко, К. (2021). Жанр фортепіанної багателі в сучасній українській композиторській творчості: індивідуально-стильовий аспект. (Автореф. дис. ... канд. мистецтвознавства). Одес. нац. муз. акад. ім. А. В. Нежданової. Одеса. 20 с.

Олексюк О., Ткач М., Лісун Д. Герменевтичний підхід у вищій мистецькій освіті : колективна монографія. Київ : Київ. ун-т ім. Б. Грінченка, 2013. 164 с.

Рябуха, Н. (2013). Специфіка виконавської інтерпретації в системі трансформації культурних парадигм постмодернізму. Культура України. Вип. 44. С. 111–120. Отримано з: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Ku 2013 44 16.

Степанова, Л. (2018). Методика формування художньо-герменевтичної компетентності магістрів музичного мистецтва та хореографії (Автореф. дис. … канд. пед. наук). Суми. СумДПУ імені А. С. Макаренка. 20 с.

Фан, Фей (2023). Формування етностильових виконавських умінь майбутніх магістрів музичного мистецтва за художньо-герменевтичним підходом. (Дис. … доктора філософії). Університет Ушинського. Одеса

Хань, Ле. (2019). Формування поліфонічно-виконавських умінь майбутніх учителів музичного мистецтва за стильовим підходом. (Дис. … канд. пед. наук). СумДПУ імені А. С. Макаренка. Суми.

Хе, Їн. (2022). Методологічні засади формування методичної компетентності майбутніх викладачів фортепіано в процесі ансамблевого музикування. Науковий вісник Південноукраїнського національного педагогічного університету імені ім. К. Д. Ушинського, Вип. 4 (141), 41–48.

Шип, С. (2023). Музична герменевтика : монографія. Суми : ФОП Цьома С. П., 137 с.

Ю, Янь (2023). Формування художньо-образних репрезентацій майбутніх бакалаврів музичного мистецтва засобами фортепіанних програмних творів. (Дис. … докт. філософії). Університет Ушинського. Одеса,

Haynes, Bruce (2007). The End of Early Music: A Period Performer’s History of Music for the Twenty-First Century. Oxford University Press.

He, Jingyi (2022). Pedagogical condotions for the formation future musical art teachers’ artistic-projective experience. Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології, 2022, № № 9–10 (123–124) С. 427–437.

Kondratska L., Rebrova O., Nikolai H., Martyniuk T., Stepanova L., Rebrova G. Musician-performer in the field of bioethics: a mental act (стаття в іноземному виданні (Web of Science) AD ALTA: Journal of Interdisciplinary. Research, 11 (02), 2021. 132–138. Source: http://www.magnanimitas.cz/ADALTA/1102/PDF/1102.pdf.

Sherman, Bernard (1997). Inside Early Music: Conversations with Performers. New York: Oxford University Press.

Taruskin, Richard (1995). Text and Act: Essays on Music and Performance. New York: Oxford University Press.

Published

2024-09-11

Issue

Section

SECTION 1. CURRENT ISSUES OF ART PEDAGOGY