Специфіка вокально-фахової підготовки китайських здобувачів – майбутніх бакалаврів музичного мистецтва
DOI:
https://doi.org/10.24195/artstudies.2024-2.15Ключові слова:
музична педагогіка, наукові підходи, вокально-фахова підготовка, майбутні бакалаври музичного мистецтва, специфіка підготовки китайських здобувачів, структураАнотація
У статті представлено результати аналізу змісту, організаційних форм і методів вокально-фахової підготовки здобувачів з Китаю – майбутніх співаків і викладачів вокалу. Підґрунтя виконаного дослідження становить аналіз праць українських і китайських науковців підготовки в галузі музичної педагогіки, а також узагальнення власного досвіду викладання вокалу в китайському мистецько-освітньому закладі. Відзначено, що для сучасної вокальної педагогіки Китайської Народної Республіки типовою є глибока увага до опанування як національного співочого мистецтва, так і європейських традицій, які визнаються підґрунтям долучення до світових вокально-виконавських і освітніх процесів. Натепер вокальна академічна школа Китаю пройшла значний шлях в опануванні базових положень європейської вокальної школи «бельканто», що, поряд із природною музичністю, співацькою обдарованістю й наполегливістю молодих співаків, допомагає їм досягати в цьому напрямі значних успіхів і визнання їхньої майстерності в концертно-виконавській і конкурсній діяльності далеко за межами своєї батьківщини. Увага звертається і на типові проблеми, властиві сучасній вокально-освітній практиці Китаю. Дослідження ґрунтується на концептуальних положеннях компаративного й антропологічного підходів, що дозволяє виявляти спільні та відміні особливості вокально-методичних систем двох країн, а також охарактеризувати етнічні й індивідуально-особистісні властивості китайських студентів – майбутніх бакалаврів. Відзначено головні відмінності, властиві китайським здобувачам, які проявляються на анатомо-психофізіологічному, художньо-ментальному та світоглядному рівнях організації мистецького й духовно-творчого буття особистості. Представлено структуру вокально-фахової підготовки здобувачів вищої освіті бакалаврату в єдності гносеологічно-компетентнісного, мотиваційно-особистісного, фонаційно-виконавського, рефлексивно-корекційного, фахово-креативного компонентів. Охарактеризовано особливості їх формування в сучасній вокально-освітній китайській системі, урахування яких має сприяти підвищенню ефективності підготовки майбутніх фахівців як у національних, так і в українських мистецьких закладах.
Посилання
Антонюк, В. (2007). Вокальна педагогіка (сольний спів): підручник. Київ: Віпол. (Antoniuk, V. (2007). Vocal pedagogy (solo singing). Kyiv: Vipol).
Бекбулатов Г. (1970). Деякі паралелі фізіологічних та біологічних основ голосоутворення та губного звукоутворення. Вісник оторизіолірингології. № 5, 23–31. (Bekbulatov, G. (1970). Some paralells of physiological and biological bases of voice and labial sound production. Bulletin of otorizioliringologics. 5, 23–31).
Ван, Даньян (2024). Підготовка китайських здобувачів освіти в атмосфері осягнення секретів української вокальної педагогіки. Наукові записки Ніжинського державного університету імені М. Гоголя. Психолого-педагогічні науки, 1. 83–93. (Van, Danian (2024). Training of chinese students in the atmosphere of understanding the secrets of ukrainian vocal pedagogy. Scientific notes of NSU named after M. Gogol. Psychological and pedagogical sciences, 1, 83–93). DOI: 10.31654/2663-4902-2024-РР-1-83-93.
Гмиріна, С.(2018). Розвиток харизматичних якостей соліста-вокаліста у процесі фахової підготовки. Музичне мистецтво в освітологічному дискурсі. 3, 110–115. (Hmyrina, S. (2018). Development of charismatic qualities of a soloist-vocalist in the process of professional training. Musical art in educational discourse. 3, 110–115.
Лі, Ліцюань (2018). Сутність і зміст поняття «методологічна компетентність вчителя музичного мистецтва». Науковий вісник. Серія «Педагогічні науки». Кропивницький: ЛА НАУ, 4, 131–138.
(Li, Liquan (2018). The essence and content of the concept of “methodological competence of a music teacher”. Scientific Bulletin. Series: Pedagogical sciences. Kropyvnytskyi: LA NAU, 4. 131–138.
Ляшенко, І. (1973). Національні традиції в музиці як історичний процес. Київ: Муз. Україна. (Lyashenko, I. (1973). National traditions in music as a historical process. Kyiv: Mus. Ukraine).
Реброва, О., Хуан, Юйсі, Калюжна, О. (2021). Підготовка китайських студентів-вокалістів до виконання українського народно-пісенного репертуару як педагогічна проблема. Сумського державного педагогічного університету імені А. С. Макаренка. Серія «Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології», 9 (113) 332–342. (Rebrova, O., Juan, Yusi, Kalyuzhna, O. (2021). Preparation of Chinese student vocalists to perform the Ukrainian folk song repertoire as a pedagogical problem. A. S. Makarenko SumDPU, Pedagogical sciences: theory, history, innovative technologies, 9 (113) 332–342).
Ніколаї, Г., Тао, Жуй (2021). Методичні засади формування художньо-педагогічної майстерності викладача вокалу. Інноваційна педагогіка. 37, 126–130. (Tao, Zhui, Nikolai, G. (2021). Methodological Foundations for the Formation of Artistic and Pedagogical Mastery of Vocal Teachers. Innovative Pedagogy, 37, 126–130).
Цуй, Шилін, Го, Яньжань (2020). Педагогічні умови формування навичок вокального інтонування у китайських студентів – майбутніх учителів музичного мистецтва. Матеріали і тези IV Міжнародної конференції молодих учених та студентів «Музична та хореографічна освіта в контексті культурного розвитку суспільства», Одеса: ПНПУ імені К. Д. Ушинського, Т. 1, 140–147. (Tsui, Shilin, Guo, Yanzhan (2020). Pedagogical Conditions for the Formation of Vocal Intonation Skills in Chinese Students – Future Music Teachers. Materials and Abstracts of the IV International Conference of Young Scientists and Students “Music and Choreographic Education in the Context of Cultural Development of Society”. Odesa: PNU named after K. D. Ushynsky, 1, 140–147).
Boas, F. (1928).Anthropology and modern life. New York.
Koehn, N., Yu, Henqyuan (2021). Internationalisation for mobility and home (IfMH) as a conceptual basis for reforming music education of Chinese students. Ad Alta journal of interdisc iplinary research.11, Issue 2, 12. 127–131.