The specifics of vocal and professional training of Chinese students – future bachelors of musical arts

Authors

DOI:

https://doi.org/10.24195/artstudies.2024-2.15

Keywords:

musical pedagogy, scientific approaches, vocal and professional training, future bachelors of musical art, specifics of training for Chinese students, structure

Abstract

The article presents the results of an analysis of the content, organizational forms, and methods of vocal and professional training for students from China – future singers and vocal teachers. The foundation of the research is a synthesis of the works of Ukrainian and Chinese scholars in the field of music pedagogy, as well as the author’s own experience teaching vocals in a Chinese arts education institution. It is noted that contemporary vocal pedagogy in China typically pays deep attention to mastering both national singing arts and European traditions, which are recognized as the basis for integrating into global vocal performance and educational processes. Currently, China’s academic vocal school has made significant strides in mastering the fundamental principles of the European “bel canto” vocal school, which, along with natural musicality, vocal talent, and perseverance of young singers, helps them achieve considerable success and recognition of their skills in concert performance and competition far beyond their homeland. At the same time, attention is also drawn to the typical problems inherent in modern vocal education practice in China. The research is based on the conceptual principles of comparative and anthropological approaches, allowing for the identification of common and distinct features of the vocal-methodological systems of the two countries, as well as the characterization of the ethnic and individual-personal characteristics of Chinese students – future bachelor’s degree holders. The main differences characteristic of Chinese students are noted, which manifest at the anatomical-psychophysiological, artistic-mental, and worldview levels of organizing artistic and spiritual-creative existence of the individual. The structure of vocal and professional training for higher education bachelor’s degree students is presented in the unity of the epistemological-competence, motivational and personal, phonation-performance, reflexive-correctional, and professional-creative components. The features of their formation in the modern Chinese vocal education system are characterized, taking into account, which should help improve the effectiveness of training future professionals in both national and Ukrainian art institutions.

References

Антонюк, В. (2007). Вокальна педагогіка (сольний спів): підручник. Київ: Віпол. (Antoniuk, V. (2007). Vocal pedagogy (solo singing). Kyiv: Vipol).

Бекбулатов Г. (1970). Деякі паралелі фізіологічних та біологічних основ голосоутворення та губного звукоутворення. Вісник оторизіолірингології. № 5, 23–31. (Bekbulatov, G. (1970). Some paralells of physiological and biological bases of voice and labial sound production. Bulletin of otorizioliringologics. 5, 23–31).

Ван, Даньян (2024). Підготовка китайських здобувачів освіти в атмосфері осягнення секретів української вокальної педагогіки. Наукові записки Ніжинського державного університету імені М. Гоголя. Психолого-педагогічні науки, 1. 83–93. (Van, Danian (2024). Training of chinese students in the atmosphere of understanding the secrets of ukrainian vocal pedagogy. Scientific notes of NSU named after M. Gogol. Psychological and pedagogical sciences, 1, 83–93). DOI: 10.31654/2663-4902-2024-РР-1-83-93.

Гмиріна, С.(2018). Розвиток харизматичних якостей соліста-вокаліста у процесі фахової підготовки. Музичне мистецтво в освітологічному дискурсі. 3, 110–115. (Hmyrina, S. (2018). Development of charismatic qualities of a soloist-vocalist in the process of professional training. Musical art in educational discourse. 3, 110–115.

Лі, Ліцюань (2018). Сутність і зміст поняття «методологічна компетентність вчителя музичного мистецтва». Науковий вісник. Серія «Педагогічні науки». Кропивницький: ЛА НАУ, 4, 131–138.

(Li, Liquan (2018). The essence and content of the concept of “methodological competence of a music teacher”. Scientific Bulletin. Series: Pedagogical sciences. Kropyvnytskyi: LA NAU, 4. 131–138.

Ляшенко, І. (1973). Національні традиції в музиці як історичний процес. Київ: Муз. Україна. (Lyashenko, I. (1973). National traditions in music as a historical process. Kyiv: Mus. Ukraine).

Реброва, О., Хуан, Юйсі, Калюжна, О. (2021). Підготовка китайських студентів-вокалістів до виконання українського народно-пісенного репертуару як педагогічна проблема. Сумського державного педагогічного університету імені А. С. Макаренка. Серія «Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології», 9 (113) 332–342. (Rebrova, O., Juan, Yusi, Kalyuzhna, O. (2021). Preparation of Chinese student vocalists to perform the Ukrainian folk song repertoire as a pedagogical problem. A. S. Makarenko SumDPU, Pedagogical sciences: theory, history, innovative technologies, 9 (113) 332–342).

Ніколаї, Г., Тао, Жуй (2021). Методичні засади формування художньо-педагогічної майстерності викладача вокалу. Інноваційна педагогіка. 37, 126–130. (Tao, Zhui, Nikolai, G. (2021). Methodological Foundations for the Formation of Artistic and Pedagogical Mastery of Vocal Teachers. Innovative Pedagogy, 37, 126–130).

Цуй, Шилін, Го, Яньжань (2020). Педагогічні умови формування навичок вокального інтонування у китайських студентів – майбутніх учителів музичного мистецтва. Матеріали і тези IV Міжнародної конференції молодих учених та студентів «Музична та хореографічна освіта в контексті культурного розвитку суспільства», Одеса: ПНПУ імені К. Д. Ушинського, Т. 1, 140–147. (Tsui, Shilin, Guo, Yanzhan (2020). Pedagogical Conditions for the Formation of Vocal Intonation Skills in Chinese Students – Future Music Teachers. Materials and Abstracts of the IV International Conference of Young Scientists and Students “Music and Choreographic Education in the Context of Cultural Development of Society”. Odesa: PNU named after K. D. Ushynsky, 1, 140–147).

Boas, F. (1928).Anthropology and modern life. New York.

Koehn, N., Yu, Henqyuan (2021). Internationalisation for mobility and home (IfMH) as a conceptual basis for reforming music education of Chinese students. Ad Alta journal of interdisc iplinary research.11, Issue 2, 12. 127–131.

Published

2024-09-11

Issue

Section

SECTION 1. CURRENT ISSUES OF ART PEDAGOGY