Методичне забезпечення процесу формування художньо-аналітичних умінь майбутніх учителів музичного мистецтва у процесі гри на духових інструментах

Автор(и)

  • Чи Синьюй ДЗ «Південноукраїнський національний педагогічний університет імені К. Д. Ушинського» https://orcid.org/0000-0003-3950-9755

DOI:

https://doi.org/10.24195/artstudies.2024-2.16

Ключові слова:

художньо-аналітичні вміння, методичне забезпечення, майбутні вчителі музичного мистецтва, гра на духових інструментах, педагогічні умови, методи

Анотація

Стаття розкриває основні конструкти методичного забезпечення процесу формування художньо-аналітичних умінь майбутніх учителів музичного мистецтва у процесі гри на духових інструментах. Зазначений вид умінь структурований за трьома компонентами: теоретико-семантичним, що передбачає сформованість операцій мислення відповідно до теоретичних методів та семантики мистецтва; методико-рефлексійним, який передбачає здатність добирати методи художнього втілення образу на основі рефлексії власного виконавського апарату, уявлень і репрезентацій як результату їх аналізу; художньо-інтерпретаційним, який концентрує аналітичні дії щодо пошуку і втілення художніх засобів виразності образу. Освітній процес навчання гри на духових інструментах передбачає розвиток художньо-аналітичних умінь, що враховують специфіку інструментів гри на них. Зазначене актуалізує добір методичного забезпечення їх формування. Мета статті – теоретично обґрунтувати модель методичного забезпечення процесу формування художньо-аналітичних умінь майбутніх учителів музичного мистецтва у процесі навчання гри на духових інструментах. Представлено етапи методики: семіотично-настановний, методико-пошуковий, художньо-ментальний. Обґрунтовано педагогічні умови, як-от: активізація комплексу аналітичної діяльності в роботі над музичним твором, стимулювання методичної самостійності та художньо-аналітичної ефективності у процесі навчання творів для духових інструментів, акцентуація інтеграції інтелекту й емоцій у виконавській інтерпретації музичних творів для духових інструментів. Презентовано низку актуальних методів: абстрагування різних видів аналізу твору; синтезування результатів здійснення різних видів аналізу твору; текстові завдання; самооцінювання; методична самореферентність; пошук помилок та їх виправлення під час самостійної роботи; створення виконавсько-інтерпретаційних мап роботи над творами; наведення зв’язків аналізу ставлень ы емоційних реакцій на виконавську інтерпретацію творів.

Посилання

Вечер, Д. (2006). Виконавський аналіз музичного твору: теоретичний і практико-методичний аспекти (на прикладі діяльності піаніста-інтерпретатора). (Автореф. дис. … канд. мистецтвознавства). Харківський державний університет мистецтв імені І. П. Котляревського. http://www.disslib.org/vykonavskyi-analiz-muzychnoho-tvoru-teoretychnyii-praktyko-metodychnyi-aspekty.html.

Капічіна, О. (2013). Музичний текст і твір у контексті семіотичного аналізу. Вісник Державної академії керівних кадрів культури і мистецтв. Київ. Вип 1. С. 6–10.

Крицький, В. (2009). Музично-виконавська інтерпретація: педагогічні проблеми музично-виконавської підготовки. Ніжин: НДУ ім. М. Гоголя. 158 с.

Ніколаї, Г., Линенко, А., Левицька, І. (2019). Методичний супровід художньо-естетичного контенту виконавської підготовки майбутніх учителів музичного мистецтва. Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова. Серія 14 «Теорія і методика мистецької освіти», Вип. 27, 17–26.

Олексюк, О., Ткач, М., Лісун, Д. (2013). Герменевтичний підхід у вищій мистецькій освіті : колективна монографія. Київ: Київ. ун-т ім. Б. Грінченка. 150 с. http://eprints.zu.edu.ua/6050/1/14%20стаття%20київ%20лінгвістичний.pdf

Пань, Шен. (2021). Методика формування художньо-педагогічної освіченості майбутніх учителів музичного мистецтва у процесі фортепіанної підготовки. (Дис. … доктора філософії). ПНПУ ім. К. Д. Ушинського, Одеса.

Плотницька, О. (2005). Змістовно-структурна характеристика художньо-аналітичних умінь майбутніх учителів музики. Теоретичні питання культури, освіти та виховання: збірник наукових праць. Вип. 29. Київ: Видавничий центр КНЛУ, НМАУ, с. 39–42.

Реброва, О. (2019). Художньо-естетичні інновації мистецької освіти в підготовці майбутніх учителів музичного мистецтва і хореографії. Науковий вісник Південноукраїнського національного педагогічного університету імені К. Д. Ушинського, Вип. 4 (129), 13–23.

Реброва, О. (2023). Теоретичне дослідження художньо-ментального досвіду у проєкції педагогіки мистецтва: монографія. Друге видання, перероб. і доп. Суми, ФОП Цьома С. П. 310 с.

Тучинська, Т. (2009). Розуміння музичного тексту: теоретико-інформаційний аспект. (Автореф. дис. … канд. мистецтвознавства). Національна музична академія України імені П. І. Чайковського.

Чекан, Ю. (2009). Інтонаційний образ світу : монографія. Київ : Логос, 228 с.

Шип, С. (2023). Музична герменевтика : монографія. Суми : ФОП Цьома С. П. 144 с.

Ю, Янь (2023). Формування художньо-образних репрезентацій майбутніх бакалаврів музичного мистецтва засобами фортепіанних програмних творів. (Дис. … доктора філософії). ПНПУ ім. К. Д. Ушинського, Одеса.

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-09-11

Номер

Розділ

РОЗДІЛ 1. АКТУАЛЬНІ ПРОБЛЕМИ МИСТЕЦЬКОЇ ПЕДАГОГІКИ