Methodical support for forming artistic and analytical skills of future musical art teachers in the process of playing wind instruments

Authors

DOI:

https://doi.org/10.24195/artstudies.2024-2.16

Keywords:

artistic and analytical skills, methodical support, future teachers of musical art, playing wind instruments, pedagogical conditions, methods

Abstract

The article reveals the main constructs of methodical support for forming the artistic and analytical skills of future music teachers in the process of playing wind instruments. The specified type of skills is structured according to three components: theoretical-semantic, which involves the formation of thinking operations in accordance with theoretical methods and semantics of art; methodical-reflexive, which involves the ability to choose methods of artistic embodiment of an image based on reflection of one’s own performing apparatus, ideas and images as a result of their analysis; artistic-interpretive, which concentrates analytical actions on the search and implementation of artistic means of the image expressiveness. The educational process of learning to play wind instruments involves the development of artistic and analytical skills that take into account the specifics of instruments and playing them. This actualizes the selection of methodical support for their formation. The aim of the article is to theoretically substantiate the model of methodical support for forming artistic and analytical skills of future music teachers in the process of learning to play wind instruments. Stages of the methodology are presented as follows: semiotic-prescriptive, methodological and research-oriented, artistic-mental. Pedagogical conditions are substantiated: activation of a complex of analytical activities in the work on a piece of music, stimulation of methodical independence and artisticanalytical efficiency in the process of learning works for wind instruments, accentuation of the integration of intellect and emotions in the performance interpretation of musical works for wind instruments. A number of relevant methods are presented: abstraction of various types of analysis of the work; synthesizing the results of various types of work analysis; text tasks; selfassessment; methodical self-referentiality; finding mistakes and overcoming them during independent work; creation of performance-interpretation maps of work on pieces of music; linking the analysis of attitudes and emotional reactions to the performing interpretation of works.

References

Вечер, Д. (2006). Виконавський аналіз музичного твору: теоретичний і практико-методичний аспекти (на прикладі діяльності піаніста-інтерпретатора). (Автореф. дис. … канд. мистецтвознавства). Харківський державний університет мистецтв імені І. П. Котляревського. http://www.disslib.org/vykonavskyi-analiz-muzychnoho-tvoru-teoretychnyii-praktyko-metodychnyi-aspekty.html.

Капічіна, О. (2013). Музичний текст і твір у контексті семіотичного аналізу. Вісник Державної академії керівних кадрів культури і мистецтв. Київ. Вип 1. С. 6–10.

Крицький, В. (2009). Музично-виконавська інтерпретація: педагогічні проблеми музично-виконавської підготовки. Ніжин: НДУ ім. М. Гоголя. 158 с.

Ніколаї, Г., Линенко, А., Левицька, І. (2019). Методичний супровід художньо-естетичного контенту виконавської підготовки майбутніх учителів музичного мистецтва. Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова. Серія 14 «Теорія і методика мистецької освіти», Вип. 27, 17–26.

Олексюк, О., Ткач, М., Лісун, Д. (2013). Герменевтичний підхід у вищій мистецькій освіті : колективна монографія. Київ: Київ. ун-т ім. Б. Грінченка. 150 с. http://eprints.zu.edu.ua/6050/1/14%20стаття%20київ%20лінгвістичний.pdf

Пань, Шен. (2021). Методика формування художньо-педагогічної освіченості майбутніх учителів музичного мистецтва у процесі фортепіанної підготовки. (Дис. … доктора філософії). ПНПУ ім. К. Д. Ушинського, Одеса.

Плотницька, О. (2005). Змістовно-структурна характеристика художньо-аналітичних умінь майбутніх учителів музики. Теоретичні питання культури, освіти та виховання: збірник наукових праць. Вип. 29. Київ: Видавничий центр КНЛУ, НМАУ, с. 39–42.

Реброва, О. (2019). Художньо-естетичні інновації мистецької освіти в підготовці майбутніх учителів музичного мистецтва і хореографії. Науковий вісник Південноукраїнського національного педагогічного університету імені К. Д. Ушинського, Вип. 4 (129), 13–23.

Реброва, О. (2023). Теоретичне дослідження художньо-ментального досвіду у проєкції педагогіки мистецтва: монографія. Друге видання, перероб. і доп. Суми, ФОП Цьома С. П. 310 с.

Тучинська, Т. (2009). Розуміння музичного тексту: теоретико-інформаційний аспект. (Автореф. дис. … канд. мистецтвознавства). Національна музична академія України імені П. І. Чайковського.

Чекан, Ю. (2009). Інтонаційний образ світу : монографія. Київ : Логос, 228 с.

Шип, С. (2023). Музична герменевтика : монографія. Суми : ФОП Цьома С. П. 144 с.

Ю, Янь (2023). Формування художньо-образних репрезентацій майбутніх бакалаврів музичного мистецтва засобами фортепіанних програмних творів. (Дис. … доктора філософії). ПНПУ ім. К. Д. Ушинського, Одеса.

Published

2024-09-11

Issue

Section

SECTION 1. CURRENT ISSUES OF ART PEDAGOGY