Організація художньо-творчої діяльності молодших школярів засобами національного пісенного та хореографічного фольклору як культурологічна проблема

Автор(и)

  • Юлія Володимирівна Якуба ДЗ «Південноукраїнський національний педагогічний університет імені К. Д. Ушинського» https://orcid.org/0000-0002-3393-0939

DOI:

https://doi.org/10.24195/artstudies.2024-2.17

Ключові слова:

організація художньо-творчої діяльності, культурологія, національний пісенний та хореографічний фольклор, дитячий фольклор, молодші школярі, освітній процес

Анотація

Джерела народної педагогіки України сконцентровані в організації національної художньо-творчої діяльності, а саме: у традиціях, звичаях і обрядах, в інструментальній музиці та пісенному і хореографічному фольклорі, що надає можливість використовувати ці ключі як засіб виховного впливу на учнів початкової школи. Збереження та пропаганда української інструментальної музики, народних пісень і танців, мовлення, формування в суспільстві взаємоповаги між народами – одна з головних проблем оздоровлення людських відносин. Інструментальний, пісенний і хореографічний фольклор України, як складова частина національної музичної творчості, що відбиває різнобарв’я життя людей, є результатом як індивідуальної, так і масової музичної творчості. Організація художньо-творчої діяльності молодших школярів засобами національного пісенного та хореографічного фольклору – це складний і серйозний педагогічний процес, завдяки якому виховуються і розвиваються духовні цінності людини, як-от віра, любов, доброта, терплячість, милосердя тощо. Педагогічний досвід відомих композиторів, музикантів і хореографів дозволяє констатувати, що питання педагогічного забезпечення організації художньо-творчої діяльності молодших школярів потребують уваги вчителів, пов’язаної з упровадженням на практиці відповідних видів, методів і технологій фольклорного культурологічного впливу на учнів.

Посилання

Бутенко, В. (2012). Музична педагогіка: підготовка майбутніх учителів музики до організації художньо-творчої діяльності дитячих музично-інструментальних колективів: монографія, Херсон: Грінь Д. С., (Butenko, V. (2012). Musical pedagogy: preparation of future music teachers for the organization of artistic and creative activity of children’s musical-instrumental collectives: monograph, Kherson: Grin D. S.).

Верховинець, В. (1989). Весняночка. Київ: Муз. Україна, 343 с. (Verkhovynets, V. (1989). Vesnyanochka. Kyiv: Muz. Ukraine, p. 343).

Владимирова, А. (2016). Впровадження елементів системи музичного виховання Василя Верховинця в навчально-виховний процес початкової школи. Збірник наукових праць. «Педагогічні науки». Випуск LXXIV. Т. 2. Херсон: ХДУ. С. 21–26. (Vladymyrova, A. (2016). Implementation of the elements of the musical education system of Vasyl Verkhovynets in the educational process of primary school. Collection of scientific works. “Pedagogical sciences”. Issue LXXIV. T. 2. Kherson: KhSU, pp. 21–26).

Дзига. Українські дитячі й молодечі народні ігри та розваги. (композиція П. Черемиського). укладачі: Семеренський, В., Черемиський, П. (1999). Харків: Друк, 528 с. ( Dizzy. Ukrainian children’s and youth folk games and entertainment (composition by P. Cheremysky) compiled by: Semerensky, V., Cheremysky, P. (1999). X: Print, p. 528).

Дитячі пісні та речитативи. упор.: Довженок, Г., Луганська, К. (1991). Київ: Наук. думка. 448 с.

(Children’s songs and recitative. emphasis.: Dovzhenok GV, Lugansk KM, (1991) K.: Nauk. opinion, p. 448).

Зязюн, І. (2006). Естетичні засади розвитку особистості. Мистецтво у розвитку особистості: монографія. За ред., передмова та післямова Ничкало, Н. Чернівці: Зелена Буковина, 224 с. С. 14–36. (Zyazyun, I. (2006). Aesthetic principles of personality development. Art in personality development: Monograph: edited by N. G. Nychkalo, foreword and afterword. Chernivtsi: Zelena Bukovyna, 224 p. P. 14–36).

Кіндер, К. (2021). Танцювальне мистецтво Волині: динаміка традицій і новацій: Scientific monograph “Science, technology and innovation the experience of European countres and prospects for Ukraine”. Riga : Baltija Publishing. С. 335–362. https://doi.org/10.30525/978-9934-26-190-9-13.

Колеса, Ф. (1991). Шкільний співаник. Заг. ред., післямова та примітки С. Процика. Київ: Муз. Україна, 224 с. (Wheels, F. (1991). School singer. afterword and notes by S. Protsyk. K.: Muses. Ukraine, p. 224).

Красовська, О. (2014). Удосконалення педагогічних умов професійної підготовки майбутніх учителів початкової школи в галузі мистецької освіти засобами інноваційних технологій. Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології. № 3. С. 395–405.

(Krasovskaya, O. (2014). Improvement of pedagogical conditions of professional training of future elementary school teachers in the field of art education by means of innovative technologies. Pedagogical sciences: theory, history, innovative technologies. № 3. P. 395–405).

Кузь, В., Сивачук, Н. (2000). Сільська школа – школа ХХІ століття. Матеріали Всеукраїнської науково-практичної конференції, 10–13 травня 2000 р., «Сільська школа»: проблеми, пошуки, перспективи. Черкаси: ОІ ПОПП. С. 24–26. ( Kuz ‘V., Sivachuk, N. (2000). Rural School - School of the 21st Century Proceedings of the All-Ukrainian Scientific and Practical Conference, May 10–13, 2000 “Rural Schools: Problems, Search, Prospects. Cherkasy: OI POPP. P. 24–26).

Матеріали ІІ Всеукраїнського науково-практичного семінару викладачів музичного фольклору. Київ. 164 с. (1993). (Materials of the II All-Ukrainian scientific-practical seminar of teachers of musical folklore. K. p. 164). (1993).

Наулко, В., Артюх, Л., Горленко, В. (1993). Культура і побут населення України. Навчальний посібник. Київ: Либідь, 288 с. (Naulko, V., Artyukh, L., Gorlenko, V. (1993). Culture and life of the population of Ukraine. textbook. manual K.: Libid, p. 288).

Потапенко, О., Кузьменко, В. (1995). Шкільний словник з українознавства. Київ: Укр. письменник, 291 с. (Potapenko, O., Kuzmenko, V. (1995). School Dictionary of Ukrainian Studies K.: Ukr. writer, 1995. p. 291).

Рибак, Ю. Україна, держава: музичний фольклор [Електронний ресурс]. Інститут історії України. http://history.org.ua › ... Енциклопедія історії України: Україна – Українці. Кн. 1. Rybak Y. Ukraine, state: Musical folklore [Electronic resource]. Institute of History of Ukraine, http://history.org.ua › ... Encyclopedia of Ukrainian History: Ukraine – Ukrainians. Book 1.

Українське народознавство і проблеми національного виховання школярів. за ред. В Кононенка і Р.Скульського. Івано-Франківськ (1995). 72 с. (Ukrainian Ethnic Studies and Problems of National Education of Students. Ed. In Kononenko and R. Skulsky. Ivano-Frankivsk. (1995). p. 72).

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-09-11

Номер

Розділ

РОЗДІЛ 1. АКТУАЛЬНІ ПРОБЛЕМИ МИСТЕЦЬКОЇ ПЕДАГОГІКИ