Artistic and creative loyality of younger schoolchildren by means of national song and choreographic folklore as a cultural problem

Authors

DOI:

https://doi.org/10.24195/artstudies.2024-2.17

Keywords:

artistic and creative activity, cultural studies, national singing and choreographic folklore, children’s folklore, younger schoolchildren, educational process

Abstract

The sources of a Ukrainian folk pedagogy are concentrated in the national artistic and creative activity, namely: in the traditions, customs and rites, in the instrumental music and also in the singing and choreographic folklore, provides an opportunity to use these keys as a means of educational influence on the students of primary school. Preservation and promotion of the Ukrainian instrumental music, folk songs and dances, speech, formation of mutual respect between people in the society is one of the main problems of improving human relations. The research focuses on a wide range of cultural issues related to the functioning, development and enrichment of ethnomusical, ethnosinging and ethnodancing values, its use as means of the artistic and creative activity of younger schoolchildren in the educational process of primary school. Instrumental, singing and choreographic folklore of Ukraine, as a component of national musical creativity that reflects the diversity of people’s lives, is a result of both the individual and mass musical creativity. The artistic and creative activity of younger schoolchildren by means of the national singing and choreographic folklore is a complex and at the same time a serious pedagogical process thanks to which the person’s spiritual values are nurtured and developed, such as faith, love, kindness, patience, mercy. The pedagogical experience of famous composers, musicians and choreographers allows us to state that the issues of pedagogical support of the artistic and creative activities of younger schoolchildren require the attention of teachers, related to the implementation of the appropriate forms, methods and technologies of folkloric cultural impact on students in practice.

References

Бутенко, В. (2012). Музична педагогіка: підготовка майбутніх учителів музики до організації художньо-творчої діяльності дитячих музично-інструментальних колективів: монографія, Херсон: Грінь Д. С., (Butenko, V. (2012). Musical pedagogy: preparation of future music teachers for the organization of artistic and creative activity of children’s musical-instrumental collectives: monograph, Kherson: Grin D. S.).

Верховинець, В. (1989). Весняночка. Київ: Муз. Україна, 343 с. (Verkhovynets, V. (1989). Vesnyanochka. Kyiv: Muz. Ukraine, p. 343).

Владимирова, А. (2016). Впровадження елементів системи музичного виховання Василя Верховинця в навчально-виховний процес початкової школи. Збірник наукових праць. «Педагогічні науки». Випуск LXXIV. Т. 2. Херсон: ХДУ. С. 21–26. (Vladymyrova, A. (2016). Implementation of the elements of the musical education system of Vasyl Verkhovynets in the educational process of primary school. Collection of scientific works. “Pedagogical sciences”. Issue LXXIV. T. 2. Kherson: KhSU, pp. 21–26).

Дзига. Українські дитячі й молодечі народні ігри та розваги. (композиція П. Черемиського). укладачі: Семеренський, В., Черемиський, П. (1999). Харків: Друк, 528 с. ( Dizzy. Ukrainian children’s and youth folk games and entertainment (composition by P. Cheremysky) compiled by: Semerensky, V., Cheremysky, P. (1999). X: Print, p. 528).

Дитячі пісні та речитативи. упор.: Довженок, Г., Луганська, К. (1991). Київ: Наук. думка. 448 с.

(Children’s songs and recitative. emphasis.: Dovzhenok GV, Lugansk KM, (1991) K.: Nauk. opinion, p. 448).

Зязюн, І. (2006). Естетичні засади розвитку особистості. Мистецтво у розвитку особистості: монографія. За ред., передмова та післямова Ничкало, Н. Чернівці: Зелена Буковина, 224 с. С. 14–36. (Zyazyun, I. (2006). Aesthetic principles of personality development. Art in personality development: Monograph: edited by N. G. Nychkalo, foreword and afterword. Chernivtsi: Zelena Bukovyna, 224 p. P. 14–36).

Кіндер, К. (2021). Танцювальне мистецтво Волині: динаміка традицій і новацій: Scientific monograph “Science, technology and innovation the experience of European countres and prospects for Ukraine”. Riga : Baltija Publishing. С. 335–362. https://doi.org/10.30525/978-9934-26-190-9-13.

Колеса, Ф. (1991). Шкільний співаник. Заг. ред., післямова та примітки С. Процика. Київ: Муз. Україна, 224 с. (Wheels, F. (1991). School singer. afterword and notes by S. Protsyk. K.: Muses. Ukraine, p. 224).

Красовська, О. (2014). Удосконалення педагогічних умов професійної підготовки майбутніх учителів початкової школи в галузі мистецької освіти засобами інноваційних технологій. Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології. № 3. С. 395–405.

(Krasovskaya, O. (2014). Improvement of pedagogical conditions of professional training of future elementary school teachers in the field of art education by means of innovative technologies. Pedagogical sciences: theory, history, innovative technologies. № 3. P. 395–405).

Кузь, В., Сивачук, Н. (2000). Сільська школа – школа ХХІ століття. Матеріали Всеукраїнської науково-практичної конференції, 10–13 травня 2000 р., «Сільська школа»: проблеми, пошуки, перспективи. Черкаси: ОІ ПОПП. С. 24–26. ( Kuz ‘V., Sivachuk, N. (2000). Rural School - School of the 21st Century Proceedings of the All-Ukrainian Scientific and Practical Conference, May 10–13, 2000 “Rural Schools: Problems, Search, Prospects. Cherkasy: OI POPP. P. 24–26).

Матеріали ІІ Всеукраїнського науково-практичного семінару викладачів музичного фольклору. Київ. 164 с. (1993). (Materials of the II All-Ukrainian scientific-practical seminar of teachers of musical folklore. K. p. 164). (1993).

Наулко, В., Артюх, Л., Горленко, В. (1993). Культура і побут населення України. Навчальний посібник. Київ: Либідь, 288 с. (Naulko, V., Artyukh, L., Gorlenko, V. (1993). Culture and life of the population of Ukraine. textbook. manual K.: Libid, p. 288).

Потапенко, О., Кузьменко, В. (1995). Шкільний словник з українознавства. Київ: Укр. письменник, 291 с. (Potapenko, O., Kuzmenko, V. (1995). School Dictionary of Ukrainian Studies K.: Ukr. writer, 1995. p. 291).

Рибак, Ю. Україна, держава: музичний фольклор [Електронний ресурс]. Інститут історії України. http://history.org.ua › ... Енциклопедія історії України: Україна – Українці. Кн. 1. Rybak Y. Ukraine, state: Musical folklore [Electronic resource]. Institute of History of Ukraine, http://history.org.ua › ... Encyclopedia of Ukrainian History: Ukraine – Ukrainians. Book 1.

Українське народознавство і проблеми національного виховання школярів. за ред. В Кононенка і Р.Скульського. Івано-Франківськ (1995). 72 с. (Ukrainian Ethnic Studies and Problems of National Education of Students. Ed. In Kononenko and R. Skulsky. Ivano-Frankivsk. (1995). p. 72).

Published

2024-09-11

Issue

Section

SECTION 1. CURRENT ISSUES OF ART PEDAGOGY