Гітарний майстер-клас як ефективна форма актуалізації знань у процесі підготовки музикантів-інструменталістів
DOI:
https://doi.org/10.24195/artstudies.2024-2.21Ключові слова:
гітара, гітарне мистецтво, музичне мистецтво, виконавська майстерність музиканта, гітарний майстер-клас, ігровий апарат гітариста, актуалізація знаньАнотація
У публікації досліджено проблему гітарного майстер-класу як ефективної форми актуалізації знань у процесі підготовки музикантів-інструменталістів. З’ясовано, що гітарний майстер-клас надає можливість здобувачам безпосередньо спілкуватися з досвідченими виконавцями, отримувати цінні поради та зворотний зв’язок, що стимулює їх до активної роботи над власною виконавською технікою й інтерпретацією музичних творів. Визначено, що майстер-клас як ефективна форма комунікації, обміну досвідом, обговорення сучасних методик виконавства та педагогіки помітно актуалізувався в галузі вітчизняного гітарного мистецтва впродовж останніх двох десятиліть. Виявлено, що процес набуття музичної майстерності потребує системної, щоденної праці, аналізу численних нотних, наукових, відеоробіт як у виконавстві, так і в педагогічній діяльності. Проведення майстер-класу вимагає від майстра підготовки й імпровізаційності, тактовності й артистизму для донесення своїх ідей. Доведено, що потреба у швидкому розвитку виконавської майстерності спонукала науковців до розвитку нової галузі мистецтвознавства, яка була б присвячена практичним питанням музичного мистецтва. Особливістю виконавського музикознавства є те, що авторами наукових робіт стали переважно самі виконавці, які характеризуються практичною компетентністю як у постановці тематичної проблематики, так і в її науковій реалізації, відзначаючись професійною авторитетністю своїх наукових і методологічних міркувань. Простежено, що вдосконалення інтерпретації твору допоможе краще зрозуміти та відчути форму музичного твору, його основну ідею, розшифрувати програмність композитора. У режимі захоплюючої гри можна запропонувати разом зі здобувачем запрограмувати цікаві сюжетні повороти: покращити фразування й інтонування, відбудувати контрасти динаміки гучності, збалансувати агогічний рух, продумати артистичні жести тощо.
Посилання
Давидов, М. (2013). Наукові здобутки виконавського музикознавства – чинник прогресу музичної педагогіки. Таврійські студії. Мистецтвознавство, 4, 1–8. (Davydov, M. (2013). Scientific achievements of performance musicology as a factor of progress in music pedagogy. Tavriyski Studios. Art Studies, 4, 1–8).
Доценко, В. (2005). Методика підготовки гітариста-виконавця: навчальний посібник. Харків: СПДФО Мосякін В. М. (Dotsenko, V. (2005). Methodology of Preparing a Guitarist-Performer: A Tutorial. Kharkiv: SPDFO Mosiakin V. M.).
Дроздова, О. (2020). Творча складова технології гітарного виконавського мистецтва (дис. ... канд. мистецтвознавства: 17.00.03.) Київ. (Drozdova, O. (2020). Creative Component of Guitar Performance Technology (PhD Dissertation). Kyiv).
Карась, Г. (2022). Майстер-клас з академічного вокалу як форма активізації навчального процесу у мистецьких закладах вищої освіти. Наукові записки. Серія «Педагогічні науки», 204, 130–133. (Karas, H. V. (2022). Master Class in Academic Singing as a Form of Activating the Educational Process in Art Institutions of Higher Education. Scientific Notes. Series “Pedagogical Sciences”, 204, 130–133).
Козлін, В. (1997). Формування навичок гри на гітарі на основі спеціальних рухових дій: навч. посіб. Київ: ІЗМН. (Kozlin, V. (1997). Formation of Guitar Playing Skills Based on Special Motor Actions: A Tutorial. Kyiv: IZMN).
Пістунова, Т. (2021). Майстер-клас як складова професійно-практичної підготовки музикантів. Вісник Київського національного університету культури і мистецтв. Серія «Музичне мистецтво», 4 (2), 219–229.
(Pistunova, T. (2021). Master Class as a Component of Professional and Practical Training of Musicians. Bulletin of the Kyiv National University of Culture and Arts. Series “Musical Art”, 4 (2), 219–229).
Розіна, Н. (2013). Майстер-клас як форма діяльності віртуальної школи професійного становлення молодого педагога: методичні рекомендації Черкаський обласний інститут післядипломної освіти педагогічних працівників, 20. Rozina, N. (2013). Master Class as a Form of Activity of the Virtual School of Professional Development of a Young Teacher. Cherkaskyi oblasnyi instytut pisliadyplomnoi osvity pedahohichnykh pratsivnykiv, 20.
Троянов, М. (2020). Творчий портрет Володимира Доценка як увиразнення концепції універсалізму. Аспекти історичного музикознавства, 22, 150–165. (Troianov, M. (2020). Creative Portrait of Volodymyr Dotsenko as an Expression of the Concept of Universalism. Aspects of Historical Musicology, 22, 150–165).
Хорошавіна, О. (2009). Актуальні питання сучасного академічного гітарного виконавства. Науковий вісник Національної музичної академії України імені П. І. Чайковського, 82, 61–68. (Khoroshavina, O. (2009). Topical Issues of Modern Academic Guitar Performance. P. I. Tchaikovsky National Music Academy of Ukraine Scientific Bulletin, 82, 61–68).
Чеботаренко, О. (2023). Майстер-клас як форма професійного діалогу в контексті типологічного підходу. Наукові пошуки у сфері мистецтвознавства, 2 (3), 103–107. (Chebotarenko, O. (2023). Master Class as a Form of Professional Dialogue in the Context of the Typological Approach. Scientific Searches in the Field of Art Studies, 2 (3), 103–107).
Чеченя, К. (2021). Гітарний рух в Україні на початку XXI століття. Культурологічна думка, 19, 165–173. (Chechenya, K. (2021). The Guitar Movement in Ukraine at the Beginning of the 21st Century. Cultural Thought, 19, 165–173).
Чинчевий, К. (2019). Феномен «майстер-клас» у музичному мистецтві: пролегомени до поняття. Музичне мистецтво і культура, 29 (2), 187–198.
(Chinchevyi, K. (2019). The Phenomenon of “Master Class” in Musical Art: Prolegomena to the Concept. Musical Art and Culture, 29 (2), 187–198).
Contreras, A. (1998). La technical de David Russell en 165 consejos. Sevilla.