Guitar master class as an effective form of knowledge update in the process of training instrumental musicians
DOI:
https://doi.org/10.24195/artstudies.2024-2.21Keywords:
guitar, guitar art, musical art, musician’s performance skills, guitar master class, guitarist’s game apparatus, knowledge updateAbstract
The publication examines the problem of the guitar master class as an effective form of updating knowledge in the process of training instrumental musicians. It was found that the guitar master class provides the opportunity for applicants to communicate directly with experienced performers, receive valuable advice and feedback, which stimulates them to actively work on their own performance technique and interpretation of musical works. It was determined that the master class as an effective form of communication, exchange of experience, discussion of modern methods of performance and pedagogy has been significantly updated in the field of domestic guitar art during the last two decades. It was found that the process of acquiring musical skill requires systematic, daily work, analysis of numerous sheet music, scientific, video works both in performance and in pedagogical activities. Conducting a master class requires preparation and improvisation with circumstances and tasks, tact and artistry to convey his ideas. It has been proven that the need for rapid development of performing skills prompted scientists to develop a new branch of art history, which would be devoted to practical issues of musical art. The peculiarity of performing musicology is that the authors of scientific works are mainly the performers themselves, who are characterized by practical competence both in setting the thematic issues and in their scientific implementation, being distinguished by the professional authority of their scientific and methodological considerations. It was observed that improving the interpretation of the work will help to better understand and feel the form of the musical work, its main idea, decipher the composer’s programming. In the exciting game mode, you can offer to program interesting plot twists together with the acquirer: improve phrasing and intonation, rebuild contrasts in volume dynamics, balance agogic movement, think through artistic gestures, etc.
References
Давидов, М. (2013). Наукові здобутки виконавського музикознавства – чинник прогресу музичної педагогіки. Таврійські студії. Мистецтвознавство, 4, 1–8. (Davydov, M. (2013). Scientific achievements of performance musicology as a factor of progress in music pedagogy. Tavriyski Studios. Art Studies, 4, 1–8).
Доценко, В. (2005). Методика підготовки гітариста-виконавця: навчальний посібник. Харків: СПДФО Мосякін В. М. (Dotsenko, V. (2005). Methodology of Preparing a Guitarist-Performer: A Tutorial. Kharkiv: SPDFO Mosiakin V. M.).
Дроздова, О. (2020). Творча складова технології гітарного виконавського мистецтва (дис. ... канд. мистецтвознавства: 17.00.03.) Київ. (Drozdova, O. (2020). Creative Component of Guitar Performance Technology (PhD Dissertation). Kyiv).
Карась, Г. (2022). Майстер-клас з академічного вокалу як форма активізації навчального процесу у мистецьких закладах вищої освіти. Наукові записки. Серія «Педагогічні науки», 204, 130–133. (Karas, H. V. (2022). Master Class in Academic Singing as a Form of Activating the Educational Process in Art Institutions of Higher Education. Scientific Notes. Series “Pedagogical Sciences”, 204, 130–133).
Козлін, В. (1997). Формування навичок гри на гітарі на основі спеціальних рухових дій: навч. посіб. Київ: ІЗМН. (Kozlin, V. (1997). Formation of Guitar Playing Skills Based on Special Motor Actions: A Tutorial. Kyiv: IZMN).
Пістунова, Т. (2021). Майстер-клас як складова професійно-практичної підготовки музикантів. Вісник Київського національного університету культури і мистецтв. Серія «Музичне мистецтво», 4 (2), 219–229.
(Pistunova, T. (2021). Master Class as a Component of Professional and Practical Training of Musicians. Bulletin of the Kyiv National University of Culture and Arts. Series “Musical Art”, 4 (2), 219–229).
Розіна, Н. (2013). Майстер-клас як форма діяльності віртуальної школи професійного становлення молодого педагога: методичні рекомендації Черкаський обласний інститут післядипломної освіти педагогічних працівників, 20. Rozina, N. (2013). Master Class as a Form of Activity of the Virtual School of Professional Development of a Young Teacher. Cherkaskyi oblasnyi instytut pisliadyplomnoi osvity pedahohichnykh pratsivnykiv, 20.
Троянов, М. (2020). Творчий портрет Володимира Доценка як увиразнення концепції універсалізму. Аспекти історичного музикознавства, 22, 150–165. (Troianov, M. (2020). Creative Portrait of Volodymyr Dotsenko as an Expression of the Concept of Universalism. Aspects of Historical Musicology, 22, 150–165).
Хорошавіна, О. (2009). Актуальні питання сучасного академічного гітарного виконавства. Науковий вісник Національної музичної академії України імені П. І. Чайковського, 82, 61–68. (Khoroshavina, O. (2009). Topical Issues of Modern Academic Guitar Performance. P. I. Tchaikovsky National Music Academy of Ukraine Scientific Bulletin, 82, 61–68).
Чеботаренко, О. (2023). Майстер-клас як форма професійного діалогу в контексті типологічного підходу. Наукові пошуки у сфері мистецтвознавства, 2 (3), 103–107. (Chebotarenko, O. (2023). Master Class as a Form of Professional Dialogue in the Context of the Typological Approach. Scientific Searches in the Field of Art Studies, 2 (3), 103–107).
Чеченя, К. (2021). Гітарний рух в Україні на початку XXI століття. Культурологічна думка, 19, 165–173. (Chechenya, K. (2021). The Guitar Movement in Ukraine at the Beginning of the 21st Century. Cultural Thought, 19, 165–173).
Чинчевий, К. (2019). Феномен «майстер-клас» у музичному мистецтві: пролегомени до поняття. Музичне мистецтво і культура, 29 (2), 187–198.
(Chinchevyi, K. (2019). The Phenomenon of “Master Class” in Musical Art: Prolegomena to the Concept. Musical Art and Culture, 29 (2), 187–198).
Contreras, A. (1998). La technical de David Russell en 165 consejos. Sevilla.