Scientific approaches and methodical principles of forming creative competence in future bachelors of musical arts

Authors

DOI:

https://doi.org/10.24195/artstudies.2024-4.9

Keywords:

creative competence, scientific approaches, methodical principles, future music teachers, vocal, instrumental, conducting and choral performance, interpretation, improvisation, arrangement.

Abstract

The article substantiates scientific approaches and methodical principles that form the basis for developing the creative competence of future bachelor’s degree holders in higher music education. It emphasizes that creativity is an integral component of the professional activity of a music art teacher, and the realization of their creative potential involves a variety of forms of expression, in accordance with the multifunctional diversity of professional activities. The main types of musical and creative activities for future specialists include the subjectively meaningful perception of the artistic and figurative content of musical phenomena, as well as their performance and pedagogical interpretation, alongside the ability for creative musicmaking. Their development should be facilitated through the acquisition of knowledge in the history of art and musical culture, familiarity with genres and styles, and thorough musictheoretical training. Mastering these elements forms the foundation for creative musical thinking and the development of skills in creative music-making. The essential features of the functional-systemic approach as an end-to-end approach are revealed; they consist in focusing on the functionality of the studied phenomenon, as a property that provides the main purpose of its existence. The expediency of turning to a complex of additional scientific approaches has been proven, among which a leading role is played by a personality-oriented, integrative, competence-based, innovative, and technological scientific approaches. The methodological principles for implementing their guiding provisions have been substantiated, namely: considering the functional multidimensionality of the creative activities of future music art teachers; systematically coordinated engagement in various types of independent and creative activities; adhering to the algorithm for forming professional and creative competence in future music art teachers, which integrates traditional and innovative pedagogical strategies, methods, and music teaching techniques; systematizing the formative process with due regard to the specifics of performance training based on interdisciplinary coordination; considering general principles for the development of artistic meta-knowledge; fostering innovative, informative, and productive creative self-improvement; and incorporating ICT tools and specialized music software to enhance the creative potential of future music art teachers.

References

Бєдакова, С. (2018). Технологічний підхід до пізнання музичного твору. Психолого-педагогічні проблеми сільської школи: збірник наукових праць УДПУ ім. П. Тичини, 59, 43–51.

Демір, Уткан Байкал (2014). Технологічний підхід до музично-теоретичної підготовки майбутнього вчителя музики у вищому музично-педагогічному навчальному закладі. Науковий вісник Південноукраїнського національного педагогічного університету імені К. Д. Ушинського, 9–10, 40–45.

Зайва, М. С. (2024). Розвиток творчого потенціалу майбутнього вчителя музичного мистецтва у процесі методичної підготовки. Дис. … канд. філ. наук, Київ.

Кьон, Н. (2018). Пропедевтика типових помилок як метод навчання співу студентів педагогічних університетів. Scientific Research Priorities: theoretical and practical value: Proceedings of the II International Scientific and Practical Conference (26th–29th of June 2018). V. 2, Wyższa Szkoła Biznesu – National-Louis University Nowy Sacz, Poland. Р. 90–92.

Кьон, Н. (2024). Специфіка застосування штучного інтелекту в музично-освітній галузі. Штучний інтелект у вищій освіті: ризики та перспективи інтеграції: матеріали Всеукраїнського науково-педагогічного підвищення кваліфікації, 1 липня – 11 серпня 2024 року. Львів – Торунь: Liha-Pres. С. 173–177.

Лисенко, О. В. (2016). Дискурс-аналіз процесів музично-виконавської діяльності в контексті теорії функціональної системи П. К. Анохіна. Міжнародний вісник. Культурологія. Філологія. Музикознавство, 2, 130–136.

Полатайко, О. М. (2018). Система теорій розуміння та інтерпретації художніх творів у фаховій підготовці майбутніх вчителів мистецького профілю. Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова. Серія 14: Теорія і методика мистецької освіти, 24 (29), 12–17.

Растригіна, А., Дьомін, С. (2006). Становления суб’єктної активності майбутнього педагога-музиканта. Educational Dimension, 16 (2), 107–112. Хмелевська, І. (2022). Художньо-пізнавальна функціональність метакогнітивних доменів інтегральної компетентності майбутніх фахівців музичної та хореографічної освіти. Південноукраїнські мистецькі студії. Розділ 1. Актуальні проблеми мистецької педагогіки, 1, 27–32.

Boichenko, Maryna & Nikolai, Halyna & Linenko, Alla & Koehn, Natalya (2020). Interdisciplinary Coordination in Historical-Theoretical and Music-Performing Training of Future Musical Art Teachers. Journal of History Culture and Art Research. https://doi.org/9. 225. 10.7596/taksad. v9i1.2434.

Halliday, M.A., & Matthiessen, C.M. (2013). Halliday’s introduction to functional grammar. Routledge. https:// doi.org/10.4324/9780203431269.

Hietanen, L., & Ruismäki, H. (2017). The Use of a Blended Learning Environment By Primary School Student Teachers to Study Music Theory. The European Journal of Social & Behavioural Sciences, 19 (2), 137–148. https://doi.org/10.15405/ejsbs.212.

Lamm, E. (2021). Inheritance Systems. In E.N. Zalta (2021). The Stanford Encyclopedia of Philosophy. Retrieved from https://plato.stanford.edu/archives/ spr2021/entries/inheritance-systems/.

Lizačić, V., & Sušić, B. (2021). Contribution of children’s self-organised musical activities to the lifelong learning of preschool teachers. Croatian Journal of Education, 22. https://doi.org/10.15516/cje.v22i0.3911.

Lobova, O., Ustymenko-Kosorich, O., Zavialova, O., & Stakhevych, O. (2020). Professional Performance and Methodological Training of Future Musical Art Teachers: A Theoretical Approach. Journal of History Culture and Art Research, 9 (4), 37–46. https://doi.org/10.7596/ taksad.v9i4.2822.

Published

2025-01-29

Issue

Section

SECTION 1. CURRENT ISSUES OF ART PEDAGOGY