Scientific approaches to the preparation of higher art education students for independent work over chamber and vocal repertoire

Authors

DOI:

https://doi.org/10.24195/artstudies.2025-1.9

Keywords:

independent work of applicants for higher art education, methodology, scientific approaches, facilitation approach, praxeological approach, hermeneutical approach, future vocal teachers, chamber vocal repertoire, vocal composition

Abstract

The article covers the issue of preparation for independent work on the chamber vocal repertoire of applicants for higher art and pedagogical education, which is a necessary condition for the professional implementation and improvement of the latter. The role of independent work in the development of professional competencies of vocal students, in particular their ability to self-organization, critical thinking, creativity, readiness for pedagogical and performing activities, is considered. It is substantiated that one of the key tasks of higher education is the formation of practical skills and skills of independent work among applicants of art pedagogical education, which are the basis for successful self-realization. The importance of individualization of the educational process and interaction between the teacher and the student in the organization of independent work is emphasized. The importance of ensuring the methodological basis of scientific research and educational processes is substantiated. The essence of the concept of approaches in scientific and pedagogical contexts is clarified. Scientific approaches are considered as important elements of training future vocal teachers. Attention is focused on the use of facilitative, praxeological and hermeneutical approaches that ensure the effectiveness of the educational process. In the context of the facilitative approach, the professional training of the student vocalist is considered as the basis for his individual growth and professional formation, the praxeological approach allows us to consider the process of training future vocal teachers as a learning activity, which is provided by special methods of optimizing the professional formation of students, and the hermeneutic approach reveals the importance of creative interpretation of vocal works in vocal-performing and teaching activities. It is determined that the use of hermeneutic analysis contributes to a deeper understanding of musical works, the development of emotional connection with music and the formation of interpretation skills. It is proved that the chosen approaches allow to improve the quality of professional training of applicants for higher art education and ensure their successful implementation in future vocal and pedagogical activities.

References

Ващенко, О. В. (2018). Особливості реалізації самостійної роботи під час навчання іноземної мови студентів у вищий школі. Науковий пошук молодих дослідників: збірник наукових праць студентів, магістрантів та викладачів. Житомир : Вид-во О. О. Євенок, Вип. 11. 260 с. URL: https://core.ac.uk/download/pdf/328823366.pdf#page=214

Данильян, О. Г. & Дзьобань, О. П. (2019). Методологія наукових досліджень : підручник. Харків: Право, 368 с. URL: https://library.nlu.edu.ua/POLN_TEXT/SENMK/OMND.pdf

Лю, Сяофан (2024). Жанрово-стильові і праксеологічні основи камерної вокальної творчості: історичний та індивідуально-авторський аспекти. Дис. на зд. наук. ст. докт. філософії. Одеська національна музична академія імені А. В. Нежданової. Одеса. URL: https://odma.edu.ua/wp-content/uploads/dysertacziyalyu-syaofan-z-pidpysom.pdf

Мимрик, М. Р. (2022). Герменевтика музичних творів у контексті інтепретаційної діяльності викладача мистецьких дисциплін: акмеологічний вимір. Науковий часопис НПУ імені М. П. Драгоманова. Серія 14. Теорія і методика мистецької освіти. Вип. 28 Київ : Вид-во Національного педагогічного університету імені М.П. Драгоманова, 2022. С. 37–44. URL: https://sj.udu.edu.ua/index.php/tmae/article/view/1302/1069

Реброва, О. Є. (2011), Методологія і методи досліджень педагогіки мистецтва. Навчально-методичний посібник для студентів і магістрантів інститутів мистецтв педагогічних університетів. Одеса: ПНПУ імені К.Д. Ушинського, 84 с. URL: http://dspace.pdpu.edu.ua/handle/123456789/1956

Сисоєва, С. (2002). Педагогічна освіта в контексті особистісно орієнтованої парадигми професійної підготовки. Вісник Черкаського університету., Сер. Пед. науки. Черкас. держ. ун-т ім. Б. Хмельницького. Черкаси, 2002. Вип. 43. С. 18–22.

Степанова, Л.В. (2018). Методика формування художньо-герменевтичної компетентності магістрів музичного мистецтва та хореографії. Дис. ... канд. пед. наук. Сумський державний педагогічний університет імені А. С. Макаренка. Суми. URL: http://dspace.pdpu.edu.ua/jspui/bitstream/123456789/4843/1/Methodology

Хілько, С. О. (2014). Фасилітативний підхід до професійної підготовки майбутніх психологів. Матер. Всеукр. наук.-практ. інтернет-конф. «Психологопедагогічне забезпечення модернізації післядипломної педагогічної освіти в умовах змін». ДВНЗ «Університет менеджменту освіти», м. Київ (26–28 берез. 2014 р.). С. 26–28. URL: https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/8391/1/%D0%A4%D0%B0%D1%81%D0%B8%D0%BB%D1%96%D1%82%D0%B0%D1%82%D0%B8%D0%B2%D0%BD%D0%B8%D0%B9%20%D0%BF%D1%96%D0%B4%D1%85%D1%96%D0%B4.pdf

Шевченко, К. О. (2014). Педагогічна фасилітація у контексті професійної компетентності вчителя. Науковий вісник Миколаївського національного університету імені В. О. Сухомлинського. Серія : Психологічні науки. 2014. Вип. 2.13. С. 258–263. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Nvmdups_2014_2.13_46

Шип, С. (2023). Музична герменевтика : Монографія. Суми : ФОП Цьома С.П., 144 с. http://dspace.pdpu.edu.ua/bitstream/123456789/17261/1/Shyp.pdf

Шуляр, О. Д. (2017). Методичні поради з питань організації самостійної роботи з сольного співу, вокальної майстерності та постановки голосу (на допомогу співакам-початківцям). Прикарпатський національний ун.-т ім. В. Стефаника. Івано-Франківськ. URL: https://kmvd.pnu.edu.ua/wp-content/uploads/sites/15/2019/10

Rogers, C. R. (1985). Toward a more human science of the person. Journal of Humanistic Psychology, 25(4), 7–24. URL: https://journals.sagepub.com/doi/abs/10.1177/0022167885254002

Published

2025-02-27

Issue

Section

SECTION 1. CURRENT ISSUES OF ART PEDAGOGY