Modern Ukrainian opera: from genre traditions to newest experiments

Authors

DOI:

https://doi.org/10.24195/artstudies.2025-1.12

Keywords:

opera, modern opera, Ukrainian opera art, opera genre, innovative opera, children’s opera

Abstract

The article examines the transformation of modern Ukrainian opera in the context of its evolution from classical genre forms to modern experimental genres. The purpose of the work is to identify and analyze the unique genre-style concepts of Ukrainian opera of the 21st century and to determine the typological features of each opera genre. The research methodology is based on a combination of the genre-style method, which determines the analysis of selected works in order to determine the general trends in the development of modern Ukrainian opera, and the comparative method, which allows comparing works of the same genre, in order to generalize its typological features. Scientific novelty. For the first time in Ukrainian musicology, a comprehensive study of the genre diversity of Ukrainian opera of the 21st century was conducted, which made it possible to identify new trends and directions of development, as well as determine the place of Ukrainian opera in the context of world musical culture. Outstanding modern Ukrainian operas are systematized according to genre and style features. In the coordinate system of academic opera, opera works are arranged according to the plot component: historical operas, fantastic and fairy-tale works, operas on mystical subjects, lyrical and lyrical domestic operas. Common features of the musical and rock opera genres, as an integral component of the musical and theatrical reality of contemporary Ukrainian art, are identified. The characteristic features of innovative opera are studied – improvisation, versatility of performers, close connection with the visual component, use of electronic music and “prepared” instruments. The stages of development and typological features of the modern genre of opera for children in Ukraine are outlined. It was concluded that active experiments with genres, the combination of traditional Ukrainian music with elements of other cultures, the use of modern technologies – all this testifies to the dynamic development of Ukrainian opera. Opera becomes not only an artistic phenomenon, but also an important tool of national identification and formation of civic consciousness.

References

Вовкун, В. (2020). Тенденції сучасної режисури в оперному мистецтві України. Мистецтвознавчі записки: зб. наук. праць, 37, 207–211.

Гаджеро, Л. (2020). Ідентичність і пам’ять: кілька думок про оперу «Ніч». URL: https://lb.ua/culture/2020/10/08/467677_identichnist_i_pamyat_kilka_dumok.html

Драч, І. (2013). Оперний ландшафт сучасної Європи. Часопис нац. муз. акад. України ім. П. І. Чайковського, 3, 149–152.

Іваницька, Я. (2008). Оперний спектакль як семіотичний об’єкт. (Автореф. дис. канд. мист.). Національна музична академія України. Київ.

Ізваріна, О. (2013). Оперне мистецтво як феномен української художньої культури 60-х років XIX – першої третини ХХ століття: історичні аспекти. (Дис. докт. мист.). Нац. акад. керів. кадрів культури і мистецтв. Київ.

Кияновська, Л. (2010). Опера як ринок: вистава як маркетинговий хід. Науковий вісник НМАУ ім. П.І. Чайковського. Сучасний оперний театр і проблеми оперознавства, 89, 47–57.

Кузьміна, О. (2019). Жанрова своєрідність дитячої опери в композиторській практиці XX – початку XXI століття. (Дис. канд. мист,). Харківський національний університет мистецтв ім. І. П. Котляревського. Харків.

Кулієва, А. (2020). Виконавський синтез як творчий метод одеської вокальної школи. Вісник Національної академії керівних кадрів культури і мистецтв, 2, 198–202.

Лі Чжичао (2023). Музично-виконавська діяльність Пласідо Домінго як синергійний феномен. (Дис. докт. філософії). ОНМА ім. А. В. Нежданової. Одеса.

Ло Шунькай, Вороновська О.В. (2024). Сучасне сприйняття оперного мистецтва: багатогранність та контрасти. Інноваційна педагогіка, 70 (1), 44–47.

Лю Шитін, (2021). Стильові парадигми сучасної оперної творчості: вокально-виконавський підхід. (Дис. докт. філософії). ОНМА ім. А. В. Нежданової. Одеса.

Манько, С. (2012). Мюзикл і рок-опера в українському соціокультурному просторі. Культура України, 39, 11–14.

Мозгальова, Н. (2011). Дитячі опери українських композиторів в практиці інструментально-виконавської підготовки вчителів музики. Вісник ЗНУ: збірник наукових статей. Педагогічні науки, 1 (12), 80–83.

Муравіцька, С. (2021). Класичний кросовер у сучасному музичному просторі України. Мистецтвознавчі записки: зб. наук. праць, 39, 179–183.

Погребняк, О. (2014). Опера як синтетичний жанр мистецтва. Філософія. Культурологія. Політологія. Соціологія, 27 (66), 194–199.

Романец, Д. (2020). Розвиток жанру дитячої опери у творчості українських композиторів кінця ХХ – початку ХХІ ст. Матеріали IV міжнар. наук. конф. молодих вчених, аспірантів та магістрів. Київ: НАКККіМ.

Сакало, О. (2002). Опера як текст своєї історичної доби. Українське мистецтвознавство: наук.-метод. збірник НМАУ імені П. І. Чайковського, 31, 305–317.

Соломонова, О. (2021). Інтерпретаційні стратегії сучасного музично-театрального мистецтва: тенденції, фактори. Науковий вісник Національної музичної академії України імені П. І. Чайковського, 131, 104–120.

Сунь Сіжань (2023). Оперні семантеми як парадигматичне текстове явище у європейській музиці XIX – XX століть. Музичне мистецтво і культура, 39, 118– 130.

Чень Сяо (2021). Образна поетика європейської опери як класичний феномен: музично-інтерпретативний аспект». (Дис. докт. філософії). ОНМА ім. А.В.Нежданової. Одеса.

Черкашина-Губаренко, М. (2015). Оперний театр у мінливому часопросторі. Харків : Акта.

Berehova, O., Volkov, S. (2020). Modern Opera of the Late 20th- Early 21st Centuries: World Trends and Ukrainian Realities. Journal of History Culture and Art Research, 9(4), 217–235.

Putiatytska, O.; Sakalo, O.; Artemievа V.; Shchyrytsia, D.; Yakymchuk, O. (2024). The Emergent Properties of the Opera Genre in the Contemporary Musical Context. Música Hodie, Goiânia, 24.

Published

2025-02-27

Issue

Section

SECTION 2. MODERN STUDIES IN ART AREA