Concert and edukational activities in the system of professional training of music teachers

Authors

DOI:

https://doi.org/10.24195/artstudies.2025-2.1

Keywords:

concert and educational activities, professional training, music teacher, performing skills, pedagogical skills

Abstract

The article examines the state of formation of concert and educational activity of teachers of musical art in the process of professional training in higher education institutions. The main stages of the formation of stage culture are distinguished, the main components are analyzed: motivational, cognitive, activity, and it is noted that the concert and educational activity of a teacher of musical art is a component of his musical and pedagogical culture and is implemented in the practice of concert musical and pedagogical activity. The work aims to highlight the significance of concert and educational activity as a tool of forming the performing skills of a future musical art teacher. The development and formation of concert and educational activity of applicants requires a clear construction of the strategy and tactics of pedagogical activity: training of highly professional specialists capable of solving complex specialized tasks and practical problems in the field of musical education, which involves improving the professional training of teachers by means of concert education. The teaching methodology is based on taking into account its regularities and is subject to certain principles on which its effectiveness depends. The preparation of future teachers of musical art for concert and educational activities is interpreted as an effective means of their musical professional and pedagogical development. Concert and educational activities as a means of developing the creative abilities of students stimulates cognitive interest in studying the general cultural level, professional development of future teachers; contributes to the growth of the level of performing skills of teachers and students, forms multicultural thinking. Concert-educational activity aims to overcome the deficit of “live” listening, to provide an opportunity to experience the content of the work in the process of direct performing reproduction, precisely in the form of sound that is envisaged by the composer’s idea, which is embodied by the performer.

References

Горбенко, С. (2009). Гуманістичні погляди на музичне виховання особистості в початковий період новітньої української культури. Науковий часопис, 10, 14–19.

Жигінас, Т. (2004). Формування комунікативно-артистичних навичок у майбутніх учителів музики. Проблеми педагогіки музичного мистецтва. 71–77.

Жигінас, Т. (2006). Концертно-освітня діяльність у творчості видатних митців. Наукові записки, 59–66.

Жигінас, Т. (2007). Концертно-освітня діяльність як об’єкт педагогічної проблематики. Теоретичні питання культури, освіти та виховання, 32, 115–118.

Кожевнікова, Л. (2016). Музично-просвітницька діяльність у контексті підготовки майбутніх учителів музичного мистецтва. Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології, 5, 110–120.

Козир, А. (2017). Акмеологічні тенденції розвитку мистецької освіти в сучасному вимірі. Професіоналізм педагога: теоретичні й методичні аспекти, 6, 5–12.

Куришев, Є., & Ляшенко, О. (2006). Розвиток музично-виконавської компетентності у майбутніх педагогів музичного мистецтва в умовах вищої музичної освіти. Науковий часопис. Теорія і методика мистецької освіти, 23, 73–78.

Бєлобородова, Л. (2020). Музична педагогіка: теорія і практика. Київ : Видавничий дім «Освіта».

Погребняк, Д. (2018). Аналіз стану сформованості сценічно-виконавської культури вчителів музичного мистецтва в процесі художньої творчої діяльності. Молодий вчений, 6 (58), 84–87.

Міщенко, О. (2019). Педагогічні основи музичної діяльності. Харків : Фоліо.

Фролова, І. (2021). Сучасні тенденції музично-педагогічної освіти. Одеса : Астропринт.

Щолокова, О. (2012). Проблеми фахової підготовки майбутніх магістрів мистецької освіти. Естетика і етика педагогічної дії, 3, 181–190.

Юник, Д., & Юник, Т. (2023). Підготовленість концертної програми як детермінанта виконавської надійності музиканта-інтерпретатора у сценічній діяльності. Часопис Національної музичної академії України імені П. І. Чайковського, 43–66.

Published

2025-04-24

Issue

Section

SECTION 1. CURRENT ISSUES OF ART PEDAGOGY