The role of Ukrainian folk music in the formation of cultural heritage and its preservation in the digital age

Authors

DOI:

https://doi.org/10.24195/artstudies.2025-2.17

Keywords:

Ukrainian folk music, choral art, cultural heritage, musical identity, digital transformation

Abstract

The article examines the role of Ukrainian folk music as a key element in the formation of national cultural heritage and outlines approaches to its preservation in the context of digital transformation.Special attention is paid to choral art as a form of authentic transmission of folk song heritage, capable of adaptation in modern media environments. The purpose of the study is to scientifically substantiate the importance of Ukrainian folk music in the formation of cultural heritage and to determine effective strategies for its preservation in the digital age. The methodological basis is an interdisciplinary approach that combines cultural, art history, and information and analytical components. Methods of qualitative analysis of scientific publications, comparative analysis of cultural practices, and content analysis of digital initiatives for the preservation of intangible heritage were applied. The study found that digital technologies (digitization of audio and sheet music collections, creation of online archives, multimedia formats, virtual museums) open up new opportunities for the preservation of Ukrainian folk music. At the same time, problems have been identified - primarily the lack of a unified state strategy, fragmentation of initiatives, limited involvement of young people and risks of loss of authenticity in the process of digital adaptation.It is noted that choral art in Ukraine is evolving from traditional academic formats to hybrid experiments with electronic music and social media, while maintaining the role of a carrier of folk heritage. Special attention is paid to the impact of digital communications on musical identity – in particular, on the example of war folklore, which became a manifestation of collective resistance in the conditions of the Russian-Ukrainian war. It is generalized that Ukrainian folk music, adapted to digital formats, is able not only to preserve authentic meanings, but also to perform the function of a cultural mediator between generations. Prospects for further research include: studying the perception of digital forms of folk music by young people; analyzing the effectiveness of integrating folklore into digital educational platforms; studying the impact of artificial intelligence on the processes of preservation and interpretation of musical heritage.

References

Антіпіна, І. (2024). Музична спадщина України в епоху цифрових технологій: тенденції та інновації. Часопис Національної музичної академії України ім. П. І. Чайковського, 4(65), 7–24. https://doi.org/10.31318/2414-052X.4(65).2024.324587

Бермес, І. (2022) Українське хорове мистецтво як об’єкт культурологічного дослідження. Актуальні питання гуманітарних наук, 48, 66–71. URL: https://www.aphn-journal.in.ua/archive/48_2022/part_1/10.pdf

Бірьова, О. (2023). Історико-культурна спадщина України: цифрові технології збереження та популяризація в умовах воєнних дій. Науково-теоретичний альманах Грані, 26(5), 90–94. URL: https://grani.org.ua/index.php/journal/article/view/1949/1912

Ван, С., & Русин, Ю. (2024). Музичне мистецтво як засіб особистісного та соціокультурного розвитку у сучасному суспільстві. Освітньо-науковий простір, 1(7(2)), 18–27. https://doi.org/10.31392/ONP.2786-6890.7(2)/1.2024.02

Горбул, Т. (2022). Культурна спадщина в умовах розвитку сучасної цифрової культури. Українська культура: минуле, сучасне, шляхи розвитку. Напрям «Культурологія», 2, 55–61. URL: https://www.researchgate.net/publication/ 366719241_KULTURNA_SPADSINA_V_UMOVAH_ROZVITKU_SUCASNOI_CIFROVOI_KULTURI

Дослідження музичного ринку України та його перспективи в міжнародній економіці. (2020). Soundbuzz: вебсайт. URL: https://soundbuzz.com.ua/images/research/Study%20of%20the%20Music%20Market%20of%20Ukraine%202020.pdf

Кузьменко, О. (2023). Воєнний фольклор українців. Локальна історія: вебсайт. URL: https://localhistory.org.ua/videos/bez-bromu/ ukrayinskii-voiennii-folklor-i ak-zrozumiti-sebe-i-svogo- voroga-oksana-kuzmenko/

Ладний, А. (2024). Ребрендинг українського народнохорового мистецтва в ХХІ столітті. Вісник Національної академії керівних кадрів культури і мистецтв, 3, 254–259. URL: https://elib.nakkkim.edu.ua/bitstream/handle/123456789/5744/Visnyk_2024_3- DOI-f-254-259.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Павлова, А. (2021). Співанка-хроніка в контексті етнокультурної традиції українства: монографія. Ірпінь – Кам’янець-Подільський. URL:

Піщанська, В. (2024). Специфіка естетичного у формуванні сучасної української культури. Культурологічний альманах, 2, 373–379. https://doi.org/10.31392/cult.alm.2024.2.46

Рачков, Є. (2024). Нематеріальна культурна спадщина України: проблеми охорони в умовах війни. Вісник Харківського національного університету імені В. Н. Каразіна. Серія «Історія», 65, 228–256. URL: https://periodicals.karazin.ua/history/article/download/24429/22068/

Садовенко, С. (2022). Хорове мистецтво України як багаторівневий соціокультурний феномен в контексті історичного процесу. Культура і сучасність: альманах, 1, 48–55. URL: https://elib.nakkkim.edu.ua/bitstream/handle/123456789/4356/Kultura_i_suchasnist_1_2022_DOI-48-55.pdf

Тарангул, Л., Чернікова, І., & Дрогомирецька, Л. (2024). Збереження історико-культурної спадщини України як чинник національної ідентичності. Культурологічний альманах, 1, 147–159. https://doi.org/10.31392/cult.alm.2024.1.18

Bondarenko, A. (2021). Ukrainian electronic music in globalisation and national revival. Scientific Journal of Polonia University, 43(6), 9–15. https://doi.org/10.23856/4301

Gorbul, T., & Rusakov, S. (2022). Cultural heritage in the context of digital transformation practices: Experience of Ukraine and the Baltic States. Baltic Journal of Economic Studies, 8(4), 58–69. https://doi.org/10.30525/2256-0742/2022-8-4-58-69

Havrylenko, Y., Hrytsun, Y., Kondratenko, I., & Sukhova, L. (2022). Development of Ukrainian choral art in conditions of postmodernism. Postmodern Openings, 13(2), 345–357. https://doi.org/10.18662/po/13.2/458

Jolicoeur, K. (2023). Saving Ukrainian cultural heritage online and the mission to preserve dighttps://crees.ku.edu/ukrainian-folk-musicital cultural heritage. Museum & Society, 21(2), 58–64. https://doi.org/10.29311/mas.v21i2.4302

Ukrainian Folk Music. (2025). The University of Kansas: website. URL: https://crees.ku.edu/

Published

2025-04-24

Issue

Section

SECTION 2. MODERN STUDIES IN ART AREA