Pedagogical artistism of future music teachers in the paradigm of the hermeneutic approach

Authors

DOI:

https://doi.org/10.24195/artstudies.2025-3.6

Keywords:

artistry, pedagogical artistry of musician, future teachers of musical art, profes- sional success, motivation for achievement, hermeneutics, pedagogy of understanding, her- meneutic approach, technology, drama-hermeneutics, self-presentation

Abstract

The article is devoted to the urgent problem of formation of pedagogical artistry of future teachers of musical art in the context of professional success. On the basis of theoretical researches of leading scientists the essence of phenomena is revealed: “artistry”, “peda- gogical artistry”, “pedagogical artistry of a musician”, hermeneutic approach, principles of pedagogical hermeneutics: organization of space of understanding in the educational pro- cess in the system “teacher – student”; establishment of interpersonal relations on the basis of dialogue, empathy, tolerance; development of ability to reflection, self-understanding and awareness of oneself as a future professional. The definition of professional success of future teachers of musical art is represented, as well as the essence of the pedagogical artistry of musicians, which consists of: musical and pedagogical skill, culture, instrumental and professional competence, is marked by the use of creative and hermeneutic approaches in pedagogical activity. The significance of pedagogical understanding, the role of motiva- tion for achievement in the formation of both professional success and pedagogical artistry of a teacher-musician are characterized. Some methodological principles of famous musi- cians-teachers are considered: M. Long, A. Corto, G. Neuhaus. As a methodological basis, the technology of drama-hermeneutics is proposed, as a synthesis of socio-game techniques, hermeneutics and pedagogy, that is, the relationship of the components: hermeneutics, ped- agogy and theater. In addition, an innovative technology of self-presentation is proposed, which represents a free orientation of the teacher of musical art in the means of effective presentation of information; identification of advantages, nuances and difficulties of public communication; analysis of the quality of materials prepared for presentation. It was revealed: the main task of the technology of self-presentation: to convey the position of the performer – musician to the listeners, as well as the components of the specified technology: studying the general and specific principles of constructing self-presentation; mastering the algorithm for preparing materials for a performance.

References

1. Будянський, Д. (2005). Драмогерменевтика як засіб формування педагогічного артистизму майбутніх учителів гуманітарних дисциплін. Освіта Донбасу, 4, 106–110.

2. Будянський, Д. (2006). Формування педагогічного артистизму майбутнього вчителя гуманітарних дисциплін [Автореф. дис. канд. пед. наук, Сумський державний педагогічний університет імені А. С. Макаренка], Суми.

3. Гришина, О., Гришина, В., Юрчук, О. (2021). Артистизм як особистісна характеристика виконавця-піаніста. Академічні студії. Серія «Педагогіка», 1 (3), 192–197.

4. Демент’єва, Т. (2022). Артистизм як необхідний компонент педагогічного професіоналізму викладача. Новий колегіум, 3, 66–68.

5. Дeмидoвa, В. (2024). Педагогічний артистизм як фахова компетентність педагога-музиканта. Музичне мистецтво і культура, (39), 311–324.

6. Зязюн, Л. (2003). Артистичне виховання особистості в системі освіти Франції [Автореф. дис. канд. пед. наук, Інститут вищої освіти АПН України], Київ.

7. Коган, Г. (1969). Біля воріт майстерності. Робота піаніста. URL: https://vseosvita/ua

8. Костюков, В. (2017). Методика формування педагогічно-артистичних умінь майбутніх учителів музики на заняттях з постановки голосу [Дис. канд. пед. наук, Національний педагогічний університет імені М. П. Драгоманова], Київ.

9. Лазарєв, М. (1995). Основи педагогічної творчості. Суми: ВВП «Мрія».

10. Линенко А. (2018). Герменевтичний підхід у педагогіці і його принципи. Науковий вісник Південноукраїнського національного педагогічного університету імені К. Д. Ушинського, 6, 55–59.

11. Линенко, А. (2024). Професійна успішність майбутніх фахівців музичного мистецтва в контексті педагогічної самоефективності. Інноваційна педагогіка, 72, 76–79.

12. Сергєєва, І. (2011). Артистизм як елемент педагогічної майстерності. Проблеми та перспективи формування національної гуманітарно-технічної еліти, 28 (32), 124–133.

13. Сергєєв, І. (2004). Основи педагогічної діяльності. Київ: Наукова думка.

14. Словник. Портал української мови та культури. URL: https://slovnyk.ua

15. Ткаченко, Т., Шумська, О. (2025). Артистизм майбутнього педагога-музиканта як складова його педагогічної майстерності. Наукові записки. Серія: Педагогічні науки, (218), 61–66.

16. Corto, A. (1928). Rational Principles of Piano- forte Technique. New York: Oliver Ditson CO.

17. Dunoyer, C. (1993). Marguerite Long: a life in French music, 1874–1966. Indiana Univ. Press, Bloomington.

18. Long, M. (1960). Au piano avec Claude Debussy. Edité par: R. Julliard. Paris.

19. Oleksiuk, O., Rebrova, O., & Mikulinska, O. (2019). Dramatic Hermeneutics as a Perspective Tech- nology in the Artistic Education. Journal of History Cul- ture and Art Research, 8 (3), 100–112.

Published

2025-10-14

Issue

Section

SECTION 1. CURRENT ISSUES OF ART PEDAGOGY