Phenomenology and functions of project-technological competence of future teachers of music disciplines

Authors

DOI:

https://doi.org/10.24195/artstudies.2025-3.8

Keywords:

project-technological competence, future teachers of music disciplines, methods, analysis, functions, project-based learning, practice-oriented learning, competence-based approach, artistic-pedagogical projects

Abstract

The article is devoted to the study of the project-technological competence of future teachers of musical disciplines as a phenomenon that ensures readiness for the successful application of project technologies to solve current problems of the musical education process in the context of practice-oriented training. The relevance of the study is due to the growing need for music teachers who are able to develop and manage complex artistic-pedagogical projects that integrate creative, technological and reflective aspects of learning. Against the backdrop of uncertainty regarding the content of the competence that would purposefully ensure such an ability, the aim of the study was formulated, which was to clarify the essence and key characteristics of the content of the project-technological competence of future teachers of music disciplines. The methodological basis of the study consisted of competence-based and systemic approaches, on the basis of which methods of dispositional, functional and struc- tural-content analysis were applied. The application of a well-founded methodology resulted in the definition of the essence of the project-technological competence of future teachers of musical disciplines and the specification of the characteristics of the clusters interacting in its content (value orientations and professional attitudes; musical-pedagogical and project-me- thodical knowledge; skills of planning, communication and use of technologies; reflective and metacognitive abilities; professional experience in project participation and the application of project technologies), as well as the definition of functions (value-motivational, cognitive-in- tegrative, operational-transformational, reflective-regulatory, contextual-projective), each of which is associated with a specific cluster of the competence under study, which in their interaction ensure the ability of future teachers of music disciplines to solve tasks of creative development and competence development of students in the context of their effective prepa- ration for practical activities using project technologies. Prospects for further research have been identified, which consist in the development of a component model of the competence under study and methods for its formation.

References

1. Білецька, М., Підварко, Т. (2023). Метод художньо-творчих проєктів як засіб формування музично-виконавської компетентності майбутнього вчителя музичного мистецтва. The XIII International Scientific and Practical Conference “Modern ways of development of science and the latest theories” (December 11–13, 2023, Madrid, Spain), 234–235. URL: https://bit.ly/41hOyVW

2. Бурназова, В. (2014). Професійна компетентність музиканта-інструменталіста: зміст, структура, методи розвитку. Наукові записки Бердянського державного педагогічного університету. Серія: Педагогічні науки, (1), 65–70.

3. Гаврілова, Л. (2017). Професійна компетентність майбутніх учителів музики як педагогічний феномен. Духовність особистості: методологія, теорія і практика, (2), 71–82.

4. Горбенко, О. (2011). Музично-виконавська компетентність майбутнього вчителя музики у структурі професійної підготовки. Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова. Серія 14: Теорія і методика мистецької освіти, (12), 56–61.

5. Лі Цзяці. (2014). Художньо-проєктні уміння в підготовці компетентного вчителя музичного мистецтва. Науковий вісник Південноукраїнського національного педагогічного університету імені К. Д. Ушинського: збірник наукових праць, (7–8), 139–146. URL: http://dspace.pdpu.edu.ua/handle/123456789/3323

6. Лян Хайє. (2019). Формування готовності майбутніх учителів музики до вокально-хорової роботи із застосуванням проєктних технологій [Дис. канд. пед. наук, Національний педагогічний університет імені М. П. Драгоманова], Київ. URL: https://npu.edu.ua/images/file/vidil_aspirant/dicer/D_26.053.08/dis_Liang_Haiye.pdf.pdf

7. Приймак, С. (2021). Системний підхід і теорія діяльності у підготовці фахівців з галузі знань 01 Освіта/ Педагогіка. Наукові записки. Серія: Педагогічні науки, (199), 42–46. https://doi.org/10.36550/2415-7988-2021-1- 199-42-46

8. Сюй Ченьцзи (2025). Формування творчої компетентності майбутніх учителів музичного мистецтва на засадах функціонально-системного підходу [Дис. докт. філос., Південноукраїнський національний педагогічний університет імені К. Д. Ушинського. URL: http://dspace.pdpu.edu.ua/handle/123456789/21864

9. Теряєва, Л. (2019). Формування методичної компетентності майбутніх учителів музики на заняттях з хорового диригування [Дис. канд. пед. наук, Національний педагогічний університет імені М. П. Драгоманова].

10. Хе Цзінї, Реброва, О. (2022). Теоретична модель художно-проєктувального досвіду майбутніх учителів музичного мистецтва. Науковий вісник Південноукраїнського національного педагогічного університету імені К. Д. Ушинського, (2), 59-67. URL: https://bit.ly/45nFwbn

11. Хмелевська, І. (2022). Художньо-пізнавальна функціональність метакогнітивних доменів інтегральної компетентності майбутніх фахівців музичної та хореографічної освіти. Південноукраїнські мистецькі студії. Розділ 1: Актуальні проблеми мистецької педагогіки (1), 27–32. https://doi.org/10.24195/artstudies.2022-1.5

12. Ballantyne, J., Lebler, D. (2016). Learning instru- ments informally: A collaborative project across disci- plines in popular music and education. In Collaborative learning in higher music education (pp. 213–218). Rout- ledge. URL: https://bit.ly/40LnHkX

13. Barron, B., Darling-Hammond, L. (2008). Teaching for meaningful learning: A review of research on inquiry-based and cooperative learning. Book excerpt. George Lucas Educational Foundation. URL: https://eric.ed.gov/?id=ED539399

14. Bell, S. (2010). Project-based learning for the 21st century: Skills for the future. The clearing house, 83 (2), 39–43. https://doi.org/10.1080/00098650903505415

15. Bresler, L. (Ed.). (2007). International hand- book of research in arts education (Vol. 16). Dordrecht: Springer. URL: https://bit.ly/4fhvJrA

16. Caborn J. (2007). On the Methodology of Dispos- itive Analysis. CADAAD Journal, 1 (1), 112–123. URL: https://ugp.rug.nl/cadaad/article/view/42081

17. Carey, G., Coutts, L., Grant, C., Harrison, S., & Dwyer, R. (2017). Enhancing learning and teaching in the tertiary music studio through reflection and col- laboration. Music Education Research, 20 (4), 399–411. https://doi.org/10.1080/14613808.2017.1409204

18. Cuervo-Calvo, L., & Cabedo-Mas, A. (2024). Service-learning and project-based learning methodologies in higher music education: A review of the literature. Bor- dón. Revista de Pedagogía, 76 (3), 35–60. http://dx.doi. org/10.13042/Bordon.2024.99887

19. del Barrio, L., Casanova, O., & Vernia, A. M. (2024). Music Teacher Competences Oriented Toward Inclusive Education: An Analysis of Proposals in the Initial Pre-Service Teacher Training Phase. SAGE Open, 14 (4). https://doi.org/10.1177/21582440241293599 (Original work published 2024).

20. Dillon, J. (2023). Project-based learning: Toward a world-centered music education. International Journal of Education & the Arts, 24 (13). URL: http://www.ijea.org/ v24n13/v24n13.pdf

21. Fanshier, N. L. (2023). Musical Excellence and Faith: A Study of Service-Learning as Pedagogy for Instrumental Ensembles at Northwest University. (Doctoral Dissertations ). URL: https://digitalcommons.liberty.edu/doctoral/4304

22. Georgii-Hemming, E., & Johansen, G. (2010). Knowledge and music teacher education today. In The Eighth International Symposium on the Philosophy of Music Education, Sibelius Academy, Helsinki, Finland, June 9–13, 2010. URL: http://urn.kb.se/resolve?urn=ur n:nbn:se:oru:diva-9837

23. Hmelo-Silver, C. E., Bridges, S. M., & McKeown, J. M. (2019). Facilitating problem-based learning. The Wiley handbook of problem based learning, 297–319. URL: https://bit.ly/3U80xBA

24. Iglesias, P., & Tejada, J. (2024). Practice as research through inquiry-based learning: A pedagogical intervention with music students in higher education. Education Sciences, 14 (7), 738. https://doi.org/10.3390/educsci14070738

25. Kivijärvi, S. (2012). Project disabled people as musicians: A systemic approach. Proce- dia-Social and Behavioral Sciences, 45, 416–427. https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2012.06.578

26. Kokotsaki, D., Menzies, V., & Wiggins, A. (2016). Project-based learning: A review of the literature. Improving Schools, 19 (3), 267–277. https://doi.org/10.1177/1365480216659733

27. Kozyr, A. V., Fedoryshyn, V. I., Khoruzha, O. V., Chyncheva, L. V., & Gusachenko, O. P. (2021). The Competence Approach as a Methodological Tool for Shaping the Professional Competence of Future Music Teachers. Journal of Higher Education Theory and Practice, 21 (14). https://doi.org/10.33423/jhetp.v21i14.4810

28. Merton, R. K. (1968). Social theory and social structure. Simon and Schuster. URL: https://shorturl.at/EiQk9

29. Qiuyu, Yi, & Mazlan, C. (2024). Analysis of the Current Status and Progress of Research on the Teaching Competency of Music Teachers in Higher Education. The Educational Review, USA, 8 (4). http://dx.doi.org/10.26855/er.2024.04.021

30. Rychen, D. S. E., & Salganik, L. H. E. (2003). Key competencies for a successful life and a well- functioning society. Hogrefe & Huber Publishers. URL: https://psycnet.apa.org/record/2003-88274-000

31. Sawicki, J. (2025). Adaptation and synchronization--basic mechanisms in music performance. arXiv preprint arXiv:2504.03958. https://doi.org/10.48550/arXiv.2504.03958

32. Schön, D. A. (2017). The reflective practitioner: How professionals think in action. Routledge. https://doi.org/10.4324/9781315237473

33. Thomas, J. W. (2000). A review of research on project-based learning. URL: https://bit.ly/453IJxG

34. Von Bertalanffy, L. (1972). The history and status of general systems theory. Academy of management journal, 15 (4), 407–426. https://doi.org/10.5465/255139

35. Voogt, J., Fisser, P., Pareja Roblin, N., Tondeur, J., & van Braak, J. (2013). Technological pedagogical content knowledge–a review of the literature. Journal of computer assisted learning, 29 (2), 109–121. https://doi.org/10.1111/j.1365-2729.2012.00487.x

Published

2025-10-14

Issue

Section

SECTION 1. CURRENT ISSUES OF ART PEDAGOGY