National artistic heritage as a systemic integrity
DOI:
https://doi.org/10.24195/artstudies.2025-3.18Keywords:
national artistic heritage, national musical heritage, Ukrainian musical culture, values, musical works, traditions, genres, styles, creative schoolsAbstract
The article is devoted to the current problem, which consists in developing a holistic, differentiated, scientifically substantiated view of the national artistic heritage phenomenon. The main goal of the article is to establish the essence and structure of the large-scale phenomenon of national artistic heritage on the basis of a systemic approach and on the example of musical art. The methodological basis of the study is a systemic-structural approach, methods of modelling and analogy. The work proposes a detailed definition of the concept of national artistic heritage and develops a model of the corresponding socio-cultural phenomenon. The concept of national artistic heritage is interpreted as a system of artistic values of national culture, which has a universal structure for all types of art. This structure is invariant with respect to different historical stages of development of this culture. The main components of the developed structural model of the national musical heritage are, firstly, a set of oral, written and technically recorded works of musical and synthetic art (music in unity with expressive means of poetry, drama, dance, etc.). This set includes original types of musical instruments, as well as artistically valuable performing interpretations of musical works. Secondly, the national artistic heritage includes creators of musical artifacts and art actions (composers, arrangers, improvising musicians, performers of musical works, artists in various genres of musical drama). Also, the second structural component includes memorial information about people who are creators and bearers of national artistic values. The third component of the national musical heritage is purely intangible cultural values, which are: national musical language and musical dialects; system of basic musical practices, genres and varieties of creativity (genre systems of national folklore, religious, professional and mass-popular music); original styles and techniques of creativity, schools of compositional creativity and performing arts. Each of the identified components of the national artistic heritage, according to the universal principle of system organisation, can be interpreted as a structured integrity. It was found that all types of national artistic values require protection, preservation and creative development.
References
1. Біланич, Г., Біланич, Л. (2020). Національна культурна спадщина: пам’ятки України у списку Світової спадщини ЮНЕСКО. 10.36074/kisybfmn.ed-1.02.
2. Козаренко, О. (2000). Феномен української національної музичної мови. Львів : Наук. тов-во ім. Шевченка у Львові. 285 с.
3. Концепція державної цільової національно-культурної програми розвитку народних художніх промислів на 2024–2027 роки. Схвалена розпорядженням Кабінету Міністрів України від 15 грудня 2021 р. № 1677-р. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1677-2021-%D1%80#n9.
4. Про охорону культурної спадщини (Закон України) № 1805-III. (2000). URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1805-14#Text.
5. Скрипник, Г.А. (2023). Національна культурно-мистецька спадщина: проблеми збереження та академічної наукової презентації: Стенограма доповіді на засіданні Президії НАН України 17 травня 2023 року. Вісник НАН України. С. 62–63. URL: https://visnyk-nanu.org.ua/ojs/index.php/v/article/view/3516/3528.
6. Українська культурна спадщина: матеріальні та духовні надбання нації. (2024). З сайту МКСК. 26.06.2024. URL: https://mcsc.gov.ua/news/ukrayinska-kulturna-spadshhyna-materialni-ta-duhovni-nadbannya-nacziyi/.
7. Філософський енциклопедичний словник (2002). / Ред колегія: В.І. Шинкарук (голова) та ін. Київ : Абрис, с. 660.
8. Шип, С. (2004). Іконічні жанрові моделі музичної культури. Київське музикознавство. Вип. 13: Культурологія та мистецтвознавство. Київ. С. 3–13.







