Acquisition of students’ vocal professional skills in terms of distance learning process: current issues and ways to solve them
DOI:
https://doi.org/10.24195/artstudies.2023-2.6Keywords:
vocal professional skills, training of future musical performers, distance learning technologies, material and technical, organizational, psychological and pedagogical conditions.Abstract
The article reveals the issues of professional vocal skills formation in students of music area of expertise and the ways and approaches to their solution. It has been established that distance learning is a modern brand and one of the ways to reduce risks arising during martial law. At the same time, it has been emphasized that its use for forming professionally essential abilities and skills of future musical performers causes several specific problems related to the peculiarities of performing and pedagogical activities in the academic vocal class. It has been concluded that compliance with certain conditions and terms can ensure the effectiveness of such training. Among them, material and technical conditions: high-quality acoustic and video equipment, made comfortable workplace for the teacher and student, specialized software for training vocal skills and remote interaction through communicators, video communication, learning management systems and learning content management systems. The organizational terms include establishing visual contact between the teacher and the student during classes, introducing an individual approach to practising professional vocal skills based on a specially thought-out system of vocal work, implementing group forms of learning distance interaction via group sessions, online competitions, guest master classes, creation, and provision of access to educational content (video lessons, tutorials, author’s master classes, sound libraries, and music collections) and auxiliary materials (accompanying phonograms, and exercise collections). The psychological and pedagogical terms for the formation of professional vocal skills using distance learning cover the readiness of the teacher (motivational, technical-technological, and cognitive) to organize and competently manage such activities, constant feedback between the teacher and the student, the creation of an atmosphere of emotional well-being, purposeful formation of motivation and self-discipline in students, individual and practice-oriented approach.
References
Бєдакова, С.В. (2022). Вокально-хорове виконавство з методикою викладання (Сольний спів) для дистанційного навчання та самостійної роботи: Навчально-методичний посібник. Миколаїв: Вид-во Ірини Гудим. (Bydakova, S.V. (2022). Vocal and choral
performance with teaching methodology (Solo singing) for distance learning and independent work: textbook. Mykolaiv: Iryna Gudym Publ. House).
Волошина, А. (2023). Особливості самостійної вокальної підготовки студентів в умовах дистанційного навчання. Вісник науки та освіти, 1(7), 387-406. (Voloshyna, A. (2023). Features of independent vocaltraining of students in the conditions of distance education. Bulletin of Science and Education, 1(7), 387-406). https://doi.org/10.52058/2786-6165-2023-1(7)-397-406
Гаврілова, Л. (2016). Оновлення методів музичного виховання у професійній підготовці майбутніх учителів музики в контексті інформатизації сучасної мистецької освіти. Професіоналізм педагога: теоретичні й методичні аспекти: зб. наук. праць, 4, 15-24 (Gavrilova, L. (2016). Updating methods of musical education in future music teachers’ professional training in the context of modern art education informatization. Professionalism of the Teacher: Theoretical and Methodological Aspects, 4, 15-24).
Дубовий, З.С. (2019). Формування самостійності майбутніх учителів музики у процесі дистанційного навчання (автореф. дис. ... канд. пед. наук: 13.00.02). Київ. (Dubovyi, Z.S. (2019). Formation of future music teachers’ self-dependence during the distance learning process (Cand. thesis abstract). Kyiv).
Кушнір, К.В., Кравченко, І.В., & Щербакова, Л.В. (2021). Дистанційна форма навчання студентів ЗВО в сучасних умовах мистецької освіти в період пандемії (Kushnir, K.V., Kravchenko, I.V., & Shcherbakova, L.V. (2021). Distance form of education of higher education institutions students in current conditions of art education during the pandemic). In Proceedings of the XXV International Scientific and Practical Conference «Social and Economic Aspects of Education in Modern Society» (рр. 3-8). Warsaw, Poland: RS Global Sp. z O.O. https://doi.org/10.31435/rsglobal_conf/25012021
Лановенко-Мельник, Н., Басовська, С., Остапчук, Л., Плакидюк, О., Хохлан, В. (2020). Особливості дистанційного навчання у вокально-педагогічній діяльності майбутнього вчителя музичного мистецтва. Інноваційна педагогіка, 1(25), 199–203. (Lanovenko- Melnyk, N., Basovska, S., Ostapchuk, L., Plakydyuk, O., Khokhlan, V. (2020). Сharacteristics of distance learning in vocal and pedagogical activity of the future music art teacher. Innovative pedagogy, 1(25), 199–203). https://doi.org/10.32843/2663-6085/2020/25-1.3
Моторна, О.С. (2020). Мистецтво дистанційно: втрачені можливості… Чи нові перспективи? Мистецтво та освіта, 3 (97), 13–20. (Motorna, O.S. (2020). Art in distance: Lost opportunities…or new prospects? Art and Education, 3 (97), 13–20).
Овчаренко, Н. (2022). Сучасний стан вокальної підготовки майбутніх учителів музичного мистецтва в умовах дистанційного навчання. Засоби навчальної та науково-дослідної роботи, 58, 63-72. (Ovcharenko, N.А. (2022). Contemporary state in vocal training of future teachers in music art in the conditions of distance learning. Means of educational and research work, 58, 63-72). https://doi.org/10.34142/2312-1548.2022.58.06
Пухальський, Т., Кузів, М. (2022). Особливості організації дистанційного навчання у вокально-хоровій підготовці майбутніх учителів музичного мистецтва. Молодь і ринок, 6 (204), 98-104. (Pukhalskyi, T. & Kuziv, M. Peculiarities of remote learning organization in vocal and choral training for future teachers of musical art. Youth & Market, 6 (204), 98-104). https://doi.org/10.24919/2308-4634.2022.262374
Смаковський, Ю.В. (2020). Професійна підготовка майбутніх учителів музичного мистецтва в умовах дистанційного навчання. Науковий часопис НПУ імені М.П. Драгоманова. Серія 5. Педагогічні науки: реалії та перспективи, 76, 156-159. (Smakovskij,
Yu.V. (2020). Professional training of future teachers of music art in the conditions of distance learning. Scientific journal of M.P. Dragomanov National Pedagogical University. Series 5 Pedagogical Sciences: Realities and Perspectives, 76, 156-159). https://doi.org/10.31392/NPU-nc.series5.2020.76.34
Смирна, О.Ю., Гіголаєва-Юрченко, В.О., & Давидович, Л.В. (2023). Основні аспекти формування вокальної компетентності здобувачів вищої освіти спеціальності 025 Музичне мистецтво в умовах дистанційного навчання. Академічні візії, 16. Режим доступу: https://www.academy-vision.org/index.php/av/article/view/153. (Smyrna, O.Yu., Gigolaeva-Yurchenko, V.O., & Davydovych, L.V. (2023). The main aspects of the formation of vocal competence of students of higher education specialty 025 Musical art in the conditions of distance learning. Academic Visions, 16. Retrieved from: https://www.academy-vision.org/index.php/av/article/view/153). https://doi.org/10.5281/zenodo.7625061 (
Daubney, A., & Fautley, M. (2020). Editorial Research: Music education in a time of pandemic. British Journal of Music Education, 37(2), 107–114. doi:10.1017/s0265051720000133
Johnson, C., Merrick, B. (2021). Australian music teachers’ reflections and concerns during the pandemic: Resetting the use of technologies in 21st century classroom practice. Teachers’ Work, 18 (2), 109-126.
King A., Prior H., Waddington-Jones C. (2019). Exploring teachers’ and pupils’ behaviour in online and face-to-face instrumental lessons. Music Education Research, 21(2), 197–209. https://doi.org/10.1080/14613808.2019.1585791
Lisboa, T., Jоnasson, P., Johnson, C. (2022). 23 Synchronous Online Learning, Teaching, and Performing. In Gary E. Mc Pherson (ed.), The Oxford Handbook of Music Performance, 2, 499–620. https://doi.org/10.1093/oxfordhb/9780190058869.013.23
Personalized training plans adapting to your unique vocal building process. (2023). Retrieved from: https://www.singsharp.com/
Suvorov, V., Skakalska, Z., Pyavka, M., & Dushniy А. (2022). Theoretical and methodological aspects of the use of digital educational technologies in the process of musical-instrumental training of applicants for the higher education of the future. Futurity Education, 2(4), 74–82. https://doi.org/10.57125/FED.2022.25.12.08
VocalizeU – a music experience of a lifetime (2023). Retrieved from: https://vocalizeu-worldwide.myshopify.com/