The phenomenon of tremolo in musical and instrumental performance: a scientific discourse
DOI:
https://doi.org/10.24195/artstudies.2023-2.9Keywords:
tremolo (roll), method, skill, pitch keyboard percussion instruments, percussion instruments, xylophone, performance, mastery, technique.Abstract
The work is devoted to consideration of the essence of the concept of “tremolo” in instrumental performance, in particular: the piano, violin, domra, wind and percussion instruments. The purpose of the article is to study the concept of tremolo, the methods of its formation and mastery on different musical instruments for the purpose of comparative analysis with percussion, finding similar and distinctive features between the instruments, which in the end, based on accumulated knowledge and practical experience, will allow to more accurately define the essence of roll on the percussion instruments and integrate certain developments from other specialties into the technique of mastering this skill on the pitched keyboard percussion instruments. The main research methods were: methods of comparison, analysis, induction, deduction, observation. The role of the performing technique of tremolo in the interpretation of a musical pieces is outlined. The problematic of this issue in the field of performance and learning to play percussion instruments is noted. The meaning of the term in dictionary editions is determined. The theoretical and methodological developments of scientists, teachers, practicing musicians created in various fields of instrumental performance are analyzed. Their views regarding the interpretation of the concept, the definition of the term itself, the principles of performing tremolo, in order to find out and reveal its essence on individual musical instruments, were studied. Some other concepts, in addition to tremolo, which have similar features to this technique on instruments of other groups, which differ among themselves in the way of sound production, are considered. Varieties of tremolo on the piano, violin, domra, percussion are presented and their distinguishing features are indicated. The functions of the roll on percussion instruments are defined. The directions of work on the development of roll on the xylophone in educational programs for the educational discipline “percussion instruments” were traced. Various interpretations of the concept of “roll” are outlined. Ways of performing it on the xylophone while playing with two mallets are presented. Parallels were drawn and common features were found between percussion and other musical instruments in the context of the researched issues.
References
Атрощенко Т. О., Боднар Т.І. (2022). Виконавсько-педагогічні засади діяльності в професійних фортепіанних школах. Науковий вісник Південно-українського національного педагогічного університету імені К. Д. Ушинського, 2 (139), 53-58. doi: 10.24195/2617-6688-2022-1-7
Білодід І.К. (Ред). (1979). Тремоло. Словник української мови: в 11 томах, 10, 243. URL: http://sum.in.ua/s/tremolo
Гладких А.В. (2012). Засоби музичної виразності. Культура України,38. Отримано з: https:// ic.ac.kharkov. ua/ nauk_ rob /nauk_vid/rio_old_ 2017/ ku/kultura38/25.pdf
Гончарик О. П., Місько І. В. (2007). Музичний інструмент. Ударні інструменти: програма для музичної школи, музичного відділення початкового спеціалізованого мистецького навчального закладу (школи естетичного виховання). Вінниця: ПП НОВА КНИГА. Отримано з: http://arts-library.com.ua/xmlui/handle/123456789/121
Дудник Є.І., Зінченко В. М. (2020). Типова навчальна програма з навчальної дисципліни «Ударні інструменти» елементарного підрівня початкової мистецької освіти. Київ. Отримано з: http://artslibrary.com.ua/xmlui/handle/123456789/427
Дудник Є.І., Хмиров С.І.,Томасишин М.М. (2022). Типова навчальна програма з навчальної дисципліни «Ударні інструменти» середнього (базового) підрівня початкової мистецької освіти з музичного мистецтва початкового професійного спрямування, інструментальні класи. Київ. Отримано з: http://arts-library.com.ua/xmlui/handle/123456789/1029
Касьяненко Л. О. (2022). Класифікація фортепіанних штрихів як теоретичний інструмент освоєння піанізму. Південноукраїнські мистецькі студії, 1, 33-42. doi: https://doi.org/10.24195/artstudies.2022-1
Лисенко М.Т. (1967). Школа гри на чотириструнній домрі. Київ: Музична Україна.
Марценюк Г. П. (2017, грудень). Класифікація штрихів та технічних прийомів виконання при грі на тромбоні. Молодий вчений, 12 (52), 187-192. Отримано з: http://molodyvcheny.in.ua/files/journal/2017/12/45.pdf
Михеліс В.І. Калінін О.Є. (1963). Початкова школа гри на чотириструнній домрі. Київ: Мистецтво.
Рало Г.О. (2021). Навчальна програма з навчальної дисципліни «Ударні інструменти» елементарного підрівня початкової мистецької освіти. Одеса.
Стеценко В. К. (1960).Методика навчання гри на скрипці. Ч. 1. Київ: Державне видавництво образотворчого мистецтва і музичної літератури УРСР.
Юцевич Ю. Є. (Ред). (2003). Тремоло. Музика: словник-довідник, 275. Отримано з : https://archive.org/details/dovidnyk2003/page/275/mode/2up
Аuer L. (1921). Violin Playing As I Teach It. New York: Frederick A. Stokes Company.
Hanon Сh. (1873). The Virtuoso Pianist in 60 Exercises. Retrieved from: http://en.instr.scorser.com/D/91547.html
Flesch C. (1924). The Art Of Violin Playing. F.H. Martens (Transl.).Т. 1. New York: Carl Fischer, Incorporated.