Phenomenology of stage image in the context of learning popular singing
DOI:
https://doi.org/10.24195/artstudies.2023-2.11Keywords:
image, stage image, pop vocal, training in pop singing, individual image of the singer.Abstract
The article examines the problems of forming the stage image of students in the pop vocal class. It is determined that one of the strategic directions of the renewal of art education is the involvement of children in musical and creative activities, which should be based on their individual needs and ensure the maximum release and realization of the personal and creative potential of each student. The relevance of the research is exacerbated by the fact that, among various types of musical and creative activities, pop singing training is especially popular and in demand among children and teenagers. One of the mechanisms of increasing the popularity of this or that music is the creation of a positive image of the performer, who, on the one hand, corresponds to existing trends, and on the other hand, is able to influence these trends, increasing the level of aesthetic preferences of the listening audience. The purpose of the article is to carry out a scientific reflection of the “image” phenomenon in the context of the vocal performance of a pop singer and to determine the essence of the concept of “stage image” taking into account the specifics of teaching pop singing to school-age students. The article uses methods typical for theoretical research: analysis, synthesis, generalization, etc. The author claims that image is a complex polyscientific phenomenon that reflects socio-communicative and personal aspects of human activity. The image is subject to conscious and purposeful formation and is considered from the point of view of internal nature, personal factors, without taking into account the creation of an image is impossible, as well as from the point of view of external factors, such as the market situation, society’s demand, trends, etc., on which a person is purposefully relies on creating one’s own image. The vocalist’s stage image is defined as an integrative synthetic construct aimed at creating an impression and influencing the listeners. The fundamental aspect of forming a stage image is the integration of individual and personal qualities, professional performance skills, features of external verbal and non-verbal communicative manifestations of the vocalist in the process of performance. The process of forming the stage image of students in the process of learning pop singing is defined as the process of revealing the student’s individuality, achieving a high level of self-understanding and self-expression in society through musical and creative activity.
References
Баюрчак, Н. (2022). Теоретико-методологічний аналіз поняття «харизма»: міждисциплінарний аспект. Науково-теоретичний альманах Грані. 25(1), 93-98. (Baiurchak, N. (2022). Theoretical and methodological analysis of the concept of «charisma»: an interdisciplinary aspect. Scientific and theoretical almanac Grani, 25(1), 93-98).
Білик, Т. М. (2011). Концептуальний простір поняття імідж у психологічній літературі. Психологічні перспективи. Луцьк, РВВ “Вежа” Волинського національного університету імені Лесі Українки, 17, 12-19. (Bilyk, T. M. (2011). Conceptual space of the concept
of image in psychological literature. Psychological perspectives. Lutsk, "Tower" RVV of Volyn National University named after Lesya Ukrainka, 17, 12-19).
Гмиріна, С. В. (2022). Вокальна популярна музика як засіб виховання молодших школярів. Педагогіка формування творчої особистості у вищій і загальноосвітній школах, 80, 81–85. (Hmyrina, S. V. (2022). Vocal popular music as a means of educating younger schoolchildren. Pedagogy of the formation of a creative personality in higher and secondary schools, 80, 81–85).
Демчук, Т. П. (2020). Імідж особистості: шляхи визначення змісту. Науковий журнал «ГАБІТУС», 12(1), 145–148. (Demchuk, T. P. (2020). Personalimage: ways of determining the content. Scientific journal "HABITUS", 12(1), 145–148).
Довга, Т. (2014). Особистісно-професійний імідж учителя початкової школи як інструмент суб'єкт-суб'єктної взаємодії. Наукові записки Кіровоградського державного педагогічного університету імені Володимира Винниченка. Серія: Педагогічні науки, 132, 184–188. (Dovga, T. (2014). Personal and professional image of the primary school teacher as a tool of subject-subject interaction. Scientific notes of Kirovohrad State Pedagogical University named after Volodymyr Vinnichenko. Series: Pedagogical Sciences, 132, 184–188). Каблова, Т., Тетеря, В. (2019). Вокально-естрадне виконавство України кінця ХХ – початку ХХІ ст. Українська культура: минуле, сучасне, шляхи розвитку. Мистецтвознавство, 32, 85–89. (Kablova, T., Teterya, V. (2019). Vocal pop performance of Ukraine at the end of the 20th - beginning of the 21st century. Ukrainian culture: past, present, ways of development. Art Science, 32, 85–89).
Козлова, О., Гребеник, Т., Волосюк, Т. (2019.) Структура професійного іміджу майбутніх педагогів. Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології : науковий журнал, МОН України, Сумський держ. пед. ун-т ім. А. С. Макаренка, 10 (94), 62–74. (Kozlova, O., Grebenyk, T., Volosyuk, T. (2019.) The structure of the professional image of future teachers. Pedagogical sciences: theory, history, innovative technologies: scientific journal, MES of Ukraine, Sumy State. ped. University named after A. S. Makarenko, 10 (94), 62–74).
Кравець, В. П. (укл.) (2006). Хрестоматія з української класичної педагогіки: К. Ушинський, С. Русова, А. Макаренко, Г. Ващенко, В. Сухомлинський : навч. посіб. для студ. вищ. навч. закл. Київ: Грамота. (Kravets, V. P. (compiler) (2006). Textbook of Ukrainian classical pedagogy: K. Ushinskyi, S. Rusova, A. Makarenko, G. Vashchenko, V. Sukhomlynskyi: study guide for students of higher educational institutions. Kyiv: Gramota).
Кулага, Т. О. (2020). Інноваційні ідеї викладання естрадного вокалу в контексті вирішення проблем вітчизняної вокальної педагогіки. Гірська школа Українських Карпат. Івано-Франківськ, 22, 121–125. (Kulaga, T. O. (2020). Innovative ideas of teaching pop vocals in the context of solving the problems of domestic vocal pedagogy. Mountain School of the Ukrainian Carpathians. Ivano-Frankivsk, 22, 121–125).
Мазоренко, М. О. (2014). Формування іміджу в контексті розвитку особистості. Наука і освіта : наук.-практ. журнал, 9, 132–136. (Mazorenko, M. O. (2014). Image formation in the context of personality development. Science and education: science and practicе journal, 9, 132–136).
Олексенко, В. П. (2015). Формування професійного іміджу сучасного вчителя. Проблеми освіти, 84, 258–263. (Oleksenko, V. P. (2015). Formation of the professional image of a modern teacher. Problems of Education, 84, 258–263).
Размолодчикова, І. В. (2011). Імідж як соціальна проблема: теоретико-методологічний підхід. Педагогіка та психологія, 40(2), 113–119. (Razmolodchikova, I. V. (2011). Image as a social problem: theoretical and methodological approach. Pedagogy and Psychology, 40(2), 113–119).
Сухолова, М. А. (2020). Значення артистичності у формуванні іміджу виконавця-вокаліста. Інноваційна педагогіка : науковий журнал Причорноморського науково-дослідного інституту економіки та інновацій, 23(2), 110–113. (Sukholova, M. A. (2020). The importance of artistry in forming the image of a performer-vocalist. Innovative pedagogy: scientific journal of the Black Sea Research Institute of Economics
and Innovation, 23(2), 110–113).
Точкова, С. (2021). Формування сценічного іміджу майбутнього артиста-вокаліста в процесі фахової діяльності. Актуальнi питання гуманiтарних наук. Мистецтвознавство, 37(3), 86–90. (Tochkova, S. (2021). Formation of the stage image of the future artist-vocalist in the process of professional activity. Current issues of humanitarian sciences. Art History, 37(3), 86–90).