Components of dramahermeneutic experience of future vocal teachers and their assessment criteria

Authors

DOI:

https://doi.org/10.24195/artstudies.2024-1.2

Keywords:

components of drama-hermeneutic experience, dramaturgical-thinking component, reflective-representational component, actor-performance component, practical-hermeneutic component, future vocal teachers, evaluation criteria, artisticmental criterion, representational-motivational criterion, personal-performative criterion, creative-interpretive criterion.

Abstract

The article highlights the theoretical provisions regarding the components of the dramahermeneutic experience of future vocal teachers and their evaluation criteria. Emphasis is placed on the relevance of scientific understanding of innovative aspects of the training of future vocal teachers, which contribute to the growth of its quality. A theoretical analysis of scientific works on philosophical, art history and pedagogical hermeneutics has been carried out, which allow to effectively highlight the processes of appropriation by future vocal teachers of the dramatic content of a musical work with the aim of acquiring dramahermeneutic knowledge and skills as the basis of the drama-hermeneutic experience of an individual. It has been established that the training of future educational specialists of the artistic profile in the universities of Ukraine and China today involves the formation of a complete creative personality, capable, based on the mastery of musical drama as a phenomenon of thematic formation of form, the dialectic of image-content development, the aesthetic principle of the step-by-step disclosure of the dramatic idea of a work, plan composer’s concept, etc., to creatively and effectively implement the artistic and pedagogical functions of a vocal teacher. The scientific views of Ukrainian and foreign scientists about drama hermeneutics as a direction of drama hermeneutic knowledge and practical activity are analyzed. The component-criterion structure of the drama-hermeneutic experience of future vocal teachers is singled out. The first, dramatic-thinking component is expressed in the artistic-mental criterion. The representative-motivational criterion is included in the reflective-representational component. The third, actor-performance component, was addressed to the personal-performative criterion for assessing the formation of the dramahermeneutic experience of future vocal teachers in the universities of Ukraine and China. The creative-interpretive criterion corresponded to the practical-hermeneutic component of the formation of the drama-hermeneutic experience of future vocal teachers. The prospects of further scientific research in the theoretical substantiation of the pedagogical conditions for the formation of the drama-hermeneutic experience of future vocal teachers in the universities of Ukraine and China are outlined.

References

Богачов, А. Л. (2006). Філософська герменевтика. Навчальний посібник. Київ: Видавництво «Курс». Будянський, Д. (2017). Використання засобів театрального мистецтва в системі розвитку риторичної культури сучасного педагога. Професіоналізм педагога: теоретичні й методичні аспекти. За матеріалами Міжнародної Інтернет-конференції «Професіоналізм педагога в умовах освітніх інновацій». Вип. 5. Ч. 1. Слов’янськ, 226–234.

Ван, Чен (2023). До питання драмогерменевтичної компетентності майбутніх вокалістів. Scientific practice: modern and classical research methods. Boston, USA, 275–276.

Вєтрова, Світлана (2016). Розвиток інтелектуально- творчих умінь молодших школярів прийомами драмогерменевтики. Нова педагогічна думка, 1 (85), 138–140.

Вишинський, В. В. (2016). Драматургія як поняття та об’єкт музикознавства. Матеріали II Міжнародної науково-практичної конференції «Професійна мистецька освіта і художня культура: виклики ХХІ століття», 14–15 квітня 2016 року, м. Київ, 361–367.

Забута, Б. І. (2011). Драматургія музики в хореографічному просторі. Вісник Маріупольського державного університету. Серія: Філософія, культурологія, соціологія. Вип. 1, 70–75.

Косінська, Н. Л. (2021). Методика формування сценічно-образної культури майбутніх учителів музичного мистецтва у процесі вокальної підготовки (дис. доктора філософії). Київ.

Ло, Чао (2018). Методика вокальної підготовки майбутніх учителівмузичного мистецтва засобами технології персоніфікації (дис. …канд. пед. наук). Одеса.

Лю, Кешуан (2017). Формування вмінь створення музично-образної драматургії твору в майбутніх учителів музики у процесі навчання гри на фортепіано (дис. … канд. пед. наук). Одеса – Суми.

Мимрик, М. Р. (2022). Герменевтика музичних творів у контексті інтерпретаційної діяльності викладача мистецьких дисциплін: акмеологічний вимір. Науковий часопис НПУ імені М. П. Драгоманова. Серія 14. Теорія і методика мистецької освіти. Вип. 28, 37–44. Овчаренко, Н. А. (2016). Теоретико-методологічні засади професійної підготовки майбутніх учителів музичного мистецтва до вокально-педагогічної діяльності (дис. … д-ра педагогічних наук). Київ.

Степанова, Л. В. (2018). Методика формування художньо-герменевтичної компетентності магістрів музичного мистецтва та хореографії (дис. … канд. пед. наук). Одеса – Суми. СумДПУ імені А. С. Макаренко.

Сюй, Сінчжоу (2023). Формування художньо-естетичного досвіду майбутніх учителів музичного мистецтва в процесі вокальної підготовки (дис. … д-ра філософії). Одеса.

Чень, Бо (2017). Формування готовності майбутнього вчителя музики до виконавсько-інтерпретаційної діяльності у процесі інструментального навчання (дис. канд. пед. наук). Київ. Чень, Чень. (2020). Методика формування презентаційних умінь у майбутніх учителів музичного мистецтва в процесі фортепіанної підготовки (дис. … д-ра філософії). Одеса.

Шпильова, Л. А. (2019). Драмогерменевтика як інноваційна технологія у професійній підготовці майбутнього вчителя музичного мистецтва. Молодий вчений, № 11 (75), 233–236.

Fenby-Hulse, K. (2019). Music and Narrative in the Eighteenth Century: Gluck’s Iphigénie en Aulide as Dramatic Tableau. Open Library of Humanities. 5 (1), 48. doi: https://doi.org/10.16995/olh.131.

Higgins, C. (2021). The hermeneutic straightaway. Journal of Philosophy of Education, Volume 55, Issue 4–5, August 2021, 734–739. doi: https://doi. org/10.1111/1467-9752.12607.

Oleksiuk, O., Rebrova, O., & Mikulinska, O. (2019). Dramatic Hermeneutics as a Perspective Technology in the Artistic Education. Journal of History Culture and Art Research, 8 (3), 100–112. doi: http://dx.doi.org/10.7596/ taksad.v8i3.2146.

Чень, Бо (2017). Формування готовності майбутнього вчителя музики до виконавсько-інтерпретаційної діяльності у процесі інструментального навчання: дис. канд. пед. наук. Київ.

Чень, Чень (2020). Методика формування презентаційних умінь у майбутніх учителів музичного мистецтва в процесі фортепіанної підготовки (дис…д-ра філософії). Одеса.

Шпильова, Л. А. (2019). Драмогерменевтика як інноваційна технологія у професійній підготовці майбутнього вчителя музичного мистецтва. Молодий вчений, № 11 (75), 233–236.

Fenby-Hulse, K. (2019). Music and Narrative in the Eighteenth Century: Gluck’s Iphigénie en Aulide as Dramatic Tableau. Open Library of Humanities. 5 (1), 48. doi: https://doi.org/10.16995/olh.131.

Higgins, C. (2021). The hermeneutic straightaway. Journal of Philosophy of Education, Volume 55, Issue 4–5, August 2021, 734–739. doi: https://doi. org/10.1111/1467-9752.12607.

Oleksiuk, O., Rebrova, O., & Mikulinska, O. (2019). Dramatic Hermeneutics as a Perspective Technology in the Artistic Education. Journal of History Culture and Art Research, 8 (3), 100–112. doi: http://dx.doi.org/10.7596/ taksad.v8i3.2146.

Published

2024-06-06

Issue

Section

SECTION 1. CURRENT ISSUES OF ART PEDAGOGY