Preparation of future bachelors of musical art for the formation of musical and aesthetic culture of schoolchildren

Authors

  • Wang Jiabin The State Institution “South Ukrainian National Pedagogical University named after K. D. Ushynsky”

DOI:

https://doi.org/10.24195/artstudies.2024-2.3

Keywords:

spiritual culture, musical-aesthetic culture, future music bachelors, preparedness, general musical education, schoolchildren, post-information society institutions, competences, artistic picture of world, innovative artistic and pedagogical technologies

Abstract

The article provides research materials on the preparation of students of higher artistic and pedagogical education, future bachelors of the specialty 014 Secondary Education (Musical Art), for the formation of musical and aesthetic culture of students of general secondary education institutions (GSE) in China and Ukraine. The essence of the phenomena of spiritual, artistic, and musical-aesthetic culture in the scientific discourse is presented, the concepts of preparation and preparedness of future bachelors of this profile are updated, the essence of the phenomenon of the preparation of future bachelors of musical art for the formation of musical-aesthetic culture of students of the educational institutions of Ukraine and China in the complex socio-cultural conditions of the post-information age is determined. society and globalization, some pedagogical conditions for achieving sufficient preparation are proposed, namely: modernization of the educational process at the relevant art and pedagogical faculties; sufficient mastering by the applicants of productive pedagogical technologies common in the world, in particular, innovative artistic and pedagogical technologies; a significant improvement of the pedagogical practice of the applicants and an increase in the terms of its duration; strengthening of the educational and material base of the specified faculties, in particular, with computer equipment and modern software for effective classroom work and pedagogical practice of applicants in educational institutions.

References

Борішевський, М. (ред.) (2013). Виховання духовності особистості. Навчально-методичний посібник. Київ. URL: https://core.ac.uk/download/pdf/19596193.pdf.

Го, Цзюнь (2023). Підготовка майбутніх учителів музичного мистецтва до формування культурної компетентності школярів засобами інноваційних мистецьких технологій : дис. ... докт. філософії. Одеса : ПНПУ імені К. Д. Ушинського. 234 с. URL: https://repository.sspu.edu.ua/server/api/core/bitstreams/d71d1462-b020-4059-a16b-4a23a3d7c234/content.

Го, Цзюнь (2022). Формування музично-естетичної культури школярів в контексті глобалізації та європейської інтеграції. Музична та хореографічна освіта в контексті культурного розвитку суспільства : матеріали і тези VIІІ Міжнародної конференції молодих учених та студентів, м. Одеса. 14–15 жовтня 2022 р. Т. 1. С. 86–89.

Сбітнєва, О. (2003). Формування музично-естетичної культури молодших школярів. URL: http://dspace.luguniv.edu.ua/xmlui/b i t s t r e a m / h a n d l e / 1 2 3 4 5 6 7 8 9 / 2 2 6 5 / S b i t n e v a .pdf?sequence=1&isAllowed=y.

Зміст поняття «художня культура». Мистецтво як форма художньо-образної інтерпретації дійсного та уявного (2001). URL: http://politics.ellib.org.ua/pages-4527.html.

Лінь, Янь (2021). Формування готовності майбутнього вчителя музики до художньо-інтерпретаційної діяльності у процесі вокального навчання : дис. … канд. пед. наук. НПУ імені М. П. Драгоманова. Київ. 255 с. URL: https://repository.sspu.edu.ua/items/0cce2d02-ba27-482a-b977-e175cc14ffb1.

Ткаченко, І., Лу, Шуо (2023). Музично-естетична культура школярів: теоретичні аспекти. Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології. № 2 (126). С. 41–48. URL: https://pedscience.sspu.edu.ua/wp-content/uploads/2023/09/%D0%A2%D0%BA%D0%B0%D1%87%D0%B5%D0%BD%D0%BA%D0%BE.pdf.

Сюй, Сінчжоу (2023). Формування художньо-естетичного досвіду майбутніх учителів музичного мистецтва у процесі вокальної підготовки : дис. ... докт. філософії. Одеса : ПНПУ імені К. Д. Ушинського. 244 с. URL: http://dspace.pdpu.edu.ua/handle/123456789/17368.

Федорець, М. (2022). Музично-естетичне виховання сучасних школярів у закладах загальної середньої освіти. Інноваційна педагогіка. Вип. 46. С. 220–224.

Федорець, М., Ван, Цзябінь. (2024). Формування музично-естетичної культури підлітків засобами оперної музики. Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології. Суми. 1–2. С. 135–136. URL: https://pedscience.sspu.edu.ua/wp-content/uploads/2024/04/%D1%84%D0%B5%D0%B4%D0%BE%D1%80%D0%B5%D1%86%D1%8C.pdf.

Хань, Хуйюнь (2024). Педагогічні умови підготовки майбутніх учителів музичного мистецтва до впровадження технологій мистецької інноватики : дис. ... докт. філософії. Одеса : ПНПУ імені К. Д. Ушинського. 246 с. URL: https://nrat.ukrintei.ua/searchdoc/0824U001038/.

Чернишова, А. (2012). Етико-естетичне виховання дітей у школі. Педагогіка та психологія: сучасний гуманітарний вимір : матеріали Міжнародної науково-практичної конференції, м. Київ, Україна, 8 вересня 2012 р. Київ. С. 130–131.

Published

2024-09-11

Issue

Section

SECTION 1. CURRENT ISSUES OF ART PEDAGOGY