Роль емоційного інтелекту як soft skills у диригентсько-хоровій підготовці сучасного вчителя музичного мистецтва
DOI:
https://doi.org/10.24195/artstudies.2025-1.2Ключові слова:
емоційний інтелект, soft skills, диригентсько-хорова підготовка, заклади вищої освіти, вчитель музичного мистецтваАнотація
Статтю присвячено висвітленню ролі емоційного інтелекту як складника soft skills. Зокрема, у статті схарактеризовано та проаналізовано стан розробленості окресленої проблеми в психолого-педагогічній, науковій та практичній діяльності закладів вищої освіти. Висвітлено й узагальнено досвід вітчизняних та світових учених у галузі психології і педагогіки щодо історії виникнення та розвитку soft skills, зокрема емоційного інтелекту. Досліджено поняття психологічної сутності феномену «емоційний інтелект». У статті розкрито специфіку діяльності сучасного вчителя музичного мистецтва в нинішніх військово-політичних умовах та євроінтеграційних процесах. Схарактеризовано форми й методи роботи під час диригентсько-хорової підготовки (групових та індивідуальних занять), що сприяють формуванню емоційного інтелекту як soft skills здобувачів вищої освіти. Досліджено поняття емоційного інтелекту, розуміння його суті та використання педагогічних прийомів щодо його розвитку, наголошено на вагомості його значення в процесі підготовки сучасного вчителя музичного мистецтва. Відмічено, що здобувачі освіти, які невпинно працюють над розвитком емоційного інтелекту, мають емоційну стійкість, упевненість у собі, емоційну самосвідомість, уміння керувати емоціями, оптимізм, ініціативність, що сприяють професійному зростанню та стають основним інструментом успішності сучасного вчителя. Зазначено, що процес комплексного впровадження формування емоційного інтелекту та інших навичок soft skills у закладах вищої освіти доволі складний і відбувається під час вивчення певних дисциплін, переважно індивідуальних, що ускладнює розв’язання окресленої проблеми. Зроблено висновки, що емоційний інтелект (як soft skills) повинен розглядатися як один із ключових аспектів професіоналізму вчителя музичного мистецтва сучасних закладів освіти.
Посилання
Лящ, О. П. (2013). Емоційний інтелект як предмет психологічних досліджень. Проблеми сучасної психології, 22, 324–335. https://doi.org/10.32626/2227-6246.2013-22.%p,
Маруховська-Картунова, О. О., Рищак, Н. І., & Гапончук, О. М. (2023). Роль емоційного інтелекту як soft skills у сучасному освітньому процесі. Вісник науки та освіти, 6 (12). 496–508.
Марчук, С. В. (2021). Теоретичний аналіз поняття емоційного інтелекту в психології. Науковий вісник Ужгородського Національного університету. Серія: Психологія, 3, 21.
Мешко, Г. М., & Мешко, О. І. (2021). Формування soft skills студентів непедагогічних спеціальностей у процесі вивчення курсу «Педагогіка». Науковий вісник Ужгородського університету. Серія: Педагогіка. Соціальна робота, 1(48), 267–271.
Ракітянська, Л. М. (2019). Генезис та сутнісний зміст концепту «емоційний інтелект». Науковий часопис НПУ імені М. П. Драгоманова, 66 (5), 170–174.
Тямушева, В. М., & Прищак, М. Д. (2020). Емоційний інтелект як основний інструмент успішності керівника. Матеріали XLIX науково-технічної конференції підрозділів ВНТУ. URL: https://conferences.vntu.edu.ua/index.php/all-hum/all-hum-2020/paper/view/9655.
Шведова, Я. В., Коротецька, Є. С., & Кашкабаш, Д. Є. (2022). Soft skills: аналіз розвитку у здобувачів вищої освіти та шляхи впровадження в освітній процес. Наукові записки кафедри педагогіки, 51, 78–94. https://doi.org/10.26565/2074-8167-2022-51-10
Шумська, Л. Ю. (2022) Технології розвитку soft skills в системі фахової бакалаврської підготовки хорових диригентів. Наукові записки НДУ ім. М. Гоголя. Серія: Психолого-педагогічні науки, 2, 121–130.
Mayer, J. D. (1993). The intelligence of emotional intelligence. Intelligence, 17 (4), 433–442.