Концептуальний альбом «Ænima» гурту «Tool»: особливості художнього рішення

Автор(и)

  • Микита Вячеславович Коновалов Київський столичний університет імені Бориса Грінченка https://orcid.org/0009-0001-0399-8668

DOI:

https://doi.org/10.24195/artstudies.2025-2.14

Ключові слова:

рок-музика, концептуальний альбом, альбом «Ænima» гурту «Tool», змістовно-тематичний та музичний рівні концептуального альбому, музична драматургія

Анотація

Стаття присвячена аналізу альбому «Ænima» американського рок-гурту «Tool» як яскравого зразка концептуального альбому, що відзначений глибоким філософським змістом, гострою соціальною критикою та оригінальним музичним рішенням. Охарактеризовано змістовно-тематичний та музичний рівні концепту альбому, виявлено ключові ідеї, що формують його художню цілісність. Особливу увагу приділено засобам музичної драматургії, які забезпечують єдність альбому – наскрізному розвитку, композиційним аркам, повторюваним музичним мотивам та звуковим інтерлюдіям. Окремо розглянуто семантику текстів пісень, насичених метафорами, алюзіями та багатозначними образами, що дозволяють різні інтерпретації змісту. Альбом «Ænima» відзначається поєднанням жанрових характеристик прогресивного металу, альтернативного року та арт-року, що відображається у складних ритмічних рисунках, змінних розмірах, поліфонічності фактури та нетипових вокальних прийомах. Окрім музичного аспекту, в роботі акцентовано увагу на ідеологічному навантаженні альбому, який зачіпає теми відчуження особистості в сучасному суспільстві, емоційного зростання, духовного очищення, а також критики конформізму. Аналіз текстів і музики альбому засвідчує, що «Ænima» є цілісним концептуальним висловленням, що вимагає від слухача глибокого осмислення. Результати дослідження дозволяють заповнити прогалину в науковому розгляді творчості гурту «Tool» та розширити уявлення про музичну драматургію концептуального альбому як феномену неакаде- мічного мистецтва.

Посилання

Андрєєв, Є.В. (2014). Композиційні моделі класичного року (на матеріалі творчості гурту The Doors) (автореф. дис. ... канд. мистецтвознавства). Харків.

Вавшко, І. В. (2019). Музична поетика рок-балади (дис. … канд. мистецтвознавства). Київ.

Палій, І. О. (2012). Трансдукція як явище музичної культури (на прикладі фортепіанного циклу М. Мусоргського «Картинки з виставки» і творчості рок-гуртів King Crimson та Pink Floyd) (авто-реф. дис. … канд. мистецтвознавства). Харків.

Палкіна, І. І. (2017). Жанроутворення у рок-мистецтві: міжвидові та внутрішньовидові взаємодії (дис. … канд. мистецтвознавства). Київ.

Терентьєв, Д. Д. (2018). Мелодик-рок в музиці 80-х років ХХ століття (дис. … канд. мистецтвознавства). Київ.

Caddy, S. (2003). A book of interpretations. Ænima. Lateralus. URL: http://web.archive.org/web/20070930162135/http://www.vanillacircus.net/book/tool_book.pdf.

Osborn, B. (2013). Subverting the Verse–Chorus Paradigm: Terminally Climactic Forms in Recent Rock Music. Music Theory Spectrum, 35 (1), 23–47.

Wood, J. (2022). Retrospective Review: Tool’s “Not All Therapists Wear Suits”. Two Story Melody. URL: https://twostorymelody.com/retrospective-review-tools-not-all-therapists-wear-suits/.

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-04-24

Номер

Розділ

РОЗДІЛ 2. МОДЕРНІ ПОШУКИ У ПРОСТОРІ МИСТЕЦТВА