Концепт міфу в оперному мистецтві
DOI:
https://doi.org/10.24195/artstudies.2023-1.6Ключові слова:
концепт, міф, оперне мистецтво, дискурс, музичний текст, художній досвід сприйняття, діалогічність культурного досвіду.Анотація
На основі здійсненого теоретичного аналізу наукових джерел визначено, що міф є однією з найважливіших домінант культури, який зберігає свою цінність фактично в усі періоди її розвитку. Використовуючи динамічний потенціал концептів, який полягає в їх відкритості щодо постійних змін, нових тлумачень та інтерпретацій, порушено питання сутності концепту міфу в оперній творчості та в музичному мистецтві загалом. Виявлено, що у самій структурі концепту генетично закладено діалогічність культурного досвіду, що робить поняття «концепт» ключем для аналізу взаємодії міфу і музики. Звертаючись до мистецтвознавчого тлумачення поняття «концепт», виявлено ключові аспекти концепту міфу в оперному мистецтві (міф – сюжет, міф – структурна модель, міф – тип мислення). Даний метод дослідження дав змогу знайти додаткові обґрунтування множинності та відкритості оперного мистецтва. У ході наукового дискурсу з’ясовано, що концепт міфу має розглядатися у двох площинах: як предмет художнього й наукового осмислення музичного тексту та як універсальна сфера когнітивної діяльності. Проаналізовано дві форми звертання до міфологічного сюжету в операх: явна, що заснована на відкритому звертанні, та опосередкована, що заснована на схованих алюзіях. Висвітлено властивості двох основних функцій міфологічного сюжету в опері: дистанційна функція й семантична трансформація. Зроблено висновок щодо оновлення сучасного художнього досвіду сприйняття традиційних концептів міфу в оперному мистецтві, виникнення нових «вузлів» асоціацій у їх сприйнятті.
Посилання
Делез Ж., Гваттарі Ф. (1998). Що таке філософія? Пер. c франц. С. Зенкіна. Отримано з http://yanko.lib.ru/ books/philosoph/deloz-gvattary-philos-8l.pdf
Загрійчук, І. (2018). Міф і музика як спосіб осягнення цілісності: історія і сучасність. Ваґнер і Ніцше: 150-ліття зустрічі : збірник матеріалів міжнародної наукової конференції. Львів. С. 77–79.
Костюк, І. (2010). Міф як соціокультурний феномен: функціональне навантаження. Вісник Львівської національної академії мистецтв. Вип. 21. Львів. С. 367–378.
Полюжин, М. (2015). Поняття, концепт та його структура. Науковий вісник Східноєвропейського національного університету імені Лесі Українки. С. 214–224.
Рощенко, О. (2021). «Метелик» Сан Бо як національний китайський оперний міф. Монографія. Харків. 202 с. (у соавторстві з Є Сяньвей).
Edler, A. (1970). Studien zur Auffassung antiker Musikmythen im 19 Jahrhundert. Kassel. 388 p.
Lеvi-Strauss, Сlaude (2000). Mifologic. Vol. 1, Raw and cooke (Le Cru et le cuit d): The 4 Vol. (E.O. Puchkova (Ed.). Z.A. Sokuler, K. Z. Akopyan,Trans.). Moscow; St. Petersburg: University Book: Cultural Initiative.
Shynkaruk V., Salata H., Danylova T. (2018). Myth as a phenomenon of culture. Вісник Національної академії керівних кадрів культури і мистецтв. № 4. С. 17–22.
Tarasti, E. (1978). Myth and Music: A Semiotic Approach to the Aesthetics of Myth in Music, Especially that of Wagner, Sibelius and Stravinsky. Helsinki. 364 p.