Структура підготовленості майбутніх викладачів фортепіано до роботи з учнями-початківцями на засадах мистецької інноватики

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.24195/artstudies.2024-1.9

Ключові слова:

майбутні викладачі фортепіано, навчання гри на фортепіано, учні- початківці, структурні компоненти, підготовленість, професійна підготовка, функції, мистецька інноватика, інноваційні технології.

Анотація

Дослідження присвячено проблемі феномену підготовленості майбутніх викладачів фортепіано до роботи з учнями-початківцями на засадах мистецької інноватики, що є результатом системної цілеспрямованої фортепіанної підготовки здобувачів першого рівня вищої освіти спеціальностей 025 «Музичне мистецтво» та 014 «Середня освіта (Музичне мистецтво)». Актуальність дослідження обґрунтована на основі аналізу стану проблеми в соціокультурному, музично-освітньому середовищі Китаю та України. Представлено аналіз актуальних досліджень проблеми. Теоретично обґрунтовано та підтверджено спостереженнями практики, що підготовленість майбутніх викладачів фортепіано до роботи з учнями-початківцями на засадах мистецької інноватики є професійною інтегрованою якістю, яка відповідає їхнім потребам у викладацькій самореалізації та забезпечує конкурентоспроможність на ринку праці завдяки тому, що здатність поєднувати традиційні методики викладання фортепіано з розвивально-освітнім ресурсом мистецької інноватики формується вже під час набуття вищої освіти в університеті. Мета статті – представити структурні компоненти підготовленості майбутніх викладачів фортепіано до роботи з учнями-початківцями різних вікових груп на основі мистецької інноватики. Відповідно до мети обґрунтовано доцільність орієнтації дослідження на такі компоненти та їх функції: «Мотивація до викладацької діяльності», що виконує функцію викладацького спрямовання мотиваційно-професійної сфери особистості; «Орієнтація в традиційних та інноваційних формах викладання мистецтва», що виконує інноваційно-компетентнісну функцію; «Культура мистецької інноватики в художньо-комунікативному процесі навчання гри на фортепіано», що виконує творчо-комунікативну функцію; «Інноваційно-творча ініціатива у викладацькій діяльності», що виконує інноваційно-праксеологічну функцію. Представлено структуру кожного компонента, їх взаємозв’язок, показано системність зв’язків конструктів кожного компонента, що вказує на цілісність досліджуваної якості та її системний характер.

Посилання

Ван, Лу. (2020). Підготовка майбутніх магістрів музичного мистецтва до формування художньо-естетичного світосприйняття особистості засобами фортепіанної музики (дис. доктора філософії). Одеса. ПНПУ імені К. Д. Ушинського (Wang, Lu (2020). Preparation of future masters of musical art for the formation of artistic-aesthetic worldview of the individual by means of piano music (PhD thesis). Odesa. SUNPU named after K. D. Ushynsky).

Дубасенюк, О. А. (2009). Інноваційні освітні технології та методики в системі професійно-педагогічної підготовки. Професійна педагогічна освіта: інноваційні технології та методики: монографія (с. 14–47). Житомир: ЖДУ ім. І. Франка (Dubaseniuk, O.A. (2009). Innovative educational technologies and methods in the system of professional-pedagogical training. Professional pedagogical education: innovative technologies and methods: monograph (pp. 14–47). Zhytomyr: State University named after I. Franko).

Козлов, Д. О. (2020). Інноваційна культура майбутнього керівника закладу загальної середньої освіти: теорія та методика розвитку: [монографія]. Суми: СумДПУ ім. А. С. Макаренка. 496 с. (Kozlov, D.O. (2020). Innovative culture of the future head of the institution of general secondary education: theory and methods of development: [monograph]. Sumy: Sumy SPU named after A.S. Makarenko. 496 p.).

Завалко, К. В., Проворова, Є. М. (2021). Самовдосконалення вчителя музики: інноваційно-праксеологічний підхід. Київ: НПУ імені М. П. Драгоманова (Zavalko, K.V., Provorova, Ye.M. (2021). Self-improvement of a music teacher: Innovative and praxeological approach. Kyiv: NPU named after M.P. Drahomanov).

Лю, Сянь (2019). Педагогічні умови методично- спрямованої самореалізації майбутніх учителів музичного мистецтва в системі фортепіанної підготовки (дис. доктора філософії). Одеса. ПНПУ імені К. Д. Ушинського (Liu, Xian (2019). Pedagogical conditions of methodologically directed self-realization of future musical art teachers in the system of piano training (PhD thesis). Odesa. SUNPU named after K.D. Ushynsky).

Лю, Цзя (2017). Методика підготовки майбутнього викладача вокалу до інноваційно-фахової діяльності (автореф. дис. канд. пед. наук). Київ. Нац. пед. ун-т ім. М. П. Драгоманова (Liu, Jia (2017). Methodology of training a future vocal teacher for innovative professional activity (PhD thesis abstract). Kyiv. National Ped. University named after M.P. Drahomanov).

Міщанчук, В. М. (2015). Методика використання сугестивних технологій у музично-виконавській підготовці майбутніх учителів музики (автореф. канд. пед наук), НПУ імені Драгоманова, Київ (Mishchanchuk, V.M. (2015). Methodology of using suggestive technologies in musical-performance training of future music teachers (PhD thesis abstract), NPU named after M.P. Drahomanov, Kyiv).

Найда, Ю. М. (2012). Формування власного стилю викладання музики у студентів вищих педагогічних закладів (автореф. дис. канд. пед. наук), Національний педагогічний університет імені М. П. Драгоманова, Київ (Naida, Yu.M. (2012). Formation of one’s own music teaching style in students of higher pedagogical institutions (PhD thesis abstract), National Pedagogical University named after M.P. Drahomanov, Kyiv).

Новська, О. Р. (2015). Методика самопроектування фахового розвитку студентів магістратури у процесі музичного навчання в педагогічних університетах (дис. канд. пед. наук). Національний педагогічний університет імені М. П. Драгоманова, Київ (Novska, O.R. (2015). Methodology of self-design of professional development of master’s students in the process of music education in pedagogical universities (PhD thesis). National Pedagogical University named after M.P. Drahomanov, Kyiv).

Реброва, Г. (2018). Акмеологічні технології у формуванні економічної культури майбутніх учителів гуманітарних спеціальностей. Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології. Вип. 79, 212–222 (Rebrova, H. (2018). Acmeological technologies in the formation of economic culture of future teachers of humanitarian specialties. Pedagogical sciences: theory, history, innovative technologies. Vol. 79, 212–222).

Реброва, О. Є. (2011). Імідж та виконавський стиль вчителя музики в контексті педагогічної ментальності. Проблеми та перспективи розвитку української науки на початку третього тисячоліття: збірник наукових праць. Отримано з http://oldconf.neasmo. org.ua/node/548 (Rebrova, O.Ye. (2011). The image and performance style of a music teacher in the context of pedagogical mentality. Problems and prospects of the development of Ukrainian science at the beginning of the third millennium: Collection of scientific works. Retrieved from http://oldconf.neasmo.org.ua/node/548).

Реброва, О. Є. (2019). Художньо-естетичні інновації мистецької освіти в підготовці майбутніх учителів музичного мистецтва і хореографії. Науковий вісник ПНПУ ім. К. Д. Ушинського. Вип. 4 (129), 13–23 (Rebrova, O.Ye. (2019). Artistic-aesthetic innovations of art education in future musical art and choreography teachers’ training. Scientific Bulletin of SUNPU named after K.D. Ushynsky. Vol. 4 (129), 13–23).

Сяо, Гуйян (2023). Актуальні проблеми навчання учнів-початківців гри на фортепіано в соціокультурному просторі України і Китаю. Scientific practice: modern and classical research methods: Collection of scientific papers “ΛΌГOΣ” with Proceedings of the IV International Scientific and Practical Conference, Boston, May 26, 2023. Boston – Vinnytsia: Primedia eLaunch & European Scientific Platform. P. 256 (Xiao, Guiyang (2023). Actual problems of teaching studentsbeginners to play the piano in the socio-cultural space of Ukraine and China. Scientific practice: modern and classical research methods: Collection of scientific papers “ΛΌГOΣ” with Proceedings of the IV International Scientific and Practical Conference, Boston, May 26, 2023. Boston – Vinnytsia: Primedia eLaunch & European Scientific Platform. P. 256).

Пан, Сінюй (2019). Методика підготовки бакалаврів музичного мистецтва до формування аудіальної культури школярів засобами оркестрової музики (дис. канд. пед. наук). Суми. СумДПУ імені А. С. Макаренка (Pan, Xinyui (2019). Methodology of preparing bachelors of musical art to the formation of auditory culture of schoolchildren by means of orchestral music (PhD thesis). Sumy. Sumy SPU named after A.S. Makarenko).

Сюань, У (2020). Підготовка майбутніх магістрів музичного мистецтва до формування вокальної культури школярів засобами технології партисипації (дис. доктора філософії). Одеса. ПНПУ імені К. Д. Ушинського (Xuan, Wu (2020). Preparation of future masters of musical art for the formation of vocal culture of schoolchildren by means of participation technology (PhD thesis). Odesa. SUNPU named after K.D. Ushynsky).

Хе, Їн (2023). Формування методичної компетентності майбутніх викладачів фортепіано в процесі ансамблевого музикування (дис. доктора філософії). Одеса. ПНПУ імені К. Д. Ушинського (Heh, Yin (2023). Formation of methodological competence of future piano teachers in the process of ensemble music making (PhD thesis). Odesa. SUNPU named after K.D. Ushynsky).

Хе, Цзінї (2023). Формування художньо-проєктувального досвіду майбутніх учителів музичного мистецтва в процесі фортепіанної підготовки (дис. доктора філософії). Одеса. ПНПУ імені К. Д. Ушинського (Heh, Jinyi (2023). Formation of artistic-projecting experience of future musical art teachers in the process of piano training (PhD thesis). Odesa. SUNPU named after K.D. Ushynsky).

Чжоу, Є. (2020). Проєктування фортепіанної підготовки майбутніх учителів музичного мистецтва до формування художньо-емоційного досвіду школярів (дис. доктора філософії). Одеса. ПНПУ імені К. Д. Ушинського (Zhou, E. (2020). Projecting of future musical art teachers’ piano training to form the artisticemotional experience of schoolchildren (PhD thesis). Odesa. SUNPU named after K.D. Ushynsky).

Ahmad Dasuki Mohd Hawari, Azlin Iryani Mohd Noor (2020). Project Based Learning Pedagogical Design in STEAM Art Education. Asian Journal of University Education, 16 (3), 102. Відновлено з https://bit. ly/3R0iH80. Govers, E., Major, S., & Verburg, C. (2014). Projectbased learning in visual arts and design: What makes it work? Redeveloping a traditional arts and design degree into a 21st century project based learning programme. Retrieved from https://akoaotearoa.ac.nz/researchregister/ list/project-based.

Gude, O. (2013). New school art styles: The Project of art education. Art EducAtion, 66 (1), 6–15. Retrieved from https://www.academia.edu/7339745/New_School_ Art_Styles_the_Project_of_Education.

Chaffin, R., Imreh, G., Lemieux, A.F., & Chen, C. (2003). Seeing the Big Picture: Piano Practice as Expert Problem Solving. Music Perception, 20 (4), 465–490. Retrieved from 10.1525/mp.2003.20.4.465.

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-06-06

Номер

Розділ

РОЗДІЛ 1. АКТУАЛЬНІ ПРОБЛЕМИ МИСТЕЦЬКОЇ ПЕДАГОГІКИ