Топос смерті в риториці партесних концертів
DOI:
https://doi.org/10.24195/artstudies.2024-2.20Ключові слова:
партесна музика, риторика, барокова поезія, риторичні фігури, топос, афектАнотація
Партесна музика, хоча й досліджувана впродовж півстоліття, досі залишається маловідомою й мало виконуваною частиною українського культурного спадку. Різниця загальної освіти та музичної підготовки співаків того часу та сучасних музикантів відображається у трактуванні й інтерпретації цієї музики в сучасних мистецьких переосмисленнях. З появою в європейській культурі XX століття інтерпретаційного напряму історично інформованого виконавства утвердилася думка про необхідність інших методів розуміння, вивчення та дослідження музичної спадщини ранніх періодів, тобто музики, написаної до XIX століття. Відповідно до ідей історичного виконавства, у статті розглянуто спосіб трактування образів і афектів, закладених у партесній музиці, крізь призму культурних і освітніх практик XVII–XVIII століть. Цей період характеризується єдністю естетичних категорій та інструментів художньої виразовості різних видів мистецтв, музики, поезії та риторики. Партесний концерт є жанром літургійної музики, написаний на тексти стихир, тропарів та інших частин богослужіння східного обряду. Відповідно, музично-словесний аналіз ускладнюється наявністю в тексті концертів теософських роздумів і різноманітних алегоричних біблійних образів. Щоб краще зрозуміти зв’язок музичного та словесного тексту в партесних творах, спочатку вивчено риторичні способи відтворення семантичних образів, ідей і топосів української барокової поетичної творчості. Далі зіставлено лінгвістичні засоби вираження словесної образної сфери й ефект на читача чи слухача, що був метою використання різноманітних риторичних прийомів. Проаналізовано музичні відповідники словесних риторичних засобів і виявлено приклади семантично споріднених музично-риторичних фігур з іншим текстом для потрібного афекту. Отже, таке розуміння музичної мови партесної творчості зумовлює сутнісно інші виконавські завдання під час її реалізації.
Посилання
Герасимова-Персидська, Н. (1987). Слово і музика в XVII столітті. Українське літературне бароко. О. В. Мишанич (ред.), (сс. 272–287) Київ: Наукова думка.
Герасимова-Персидська, Н. (1991). Українські партесні мотети початку XVIII століття з Югославських зібрань. Київ: Музична Україна.
Герасимова-Персидська, Н. (упор.) (2006). Партесні концерти XVII–XVIII століть з Київської колекції. Київ: Музична Україна.
Крекотень, В., Сулима, М. (упор.), (1992). Українська поезія. Середина XVII століття. Київ: Наукова думка.
Левченко, Н. (2018). Біблійна герменевтика в давній українській літературі. Харків: Майдан.
Матушек, О. (2013). Проповіді Лазаря Барановича в дискурсі українського бароко. Харків: Майдан.
Павленко, С. (упор.) (2007). Доба гетьмана Івана Мазепи в документах. Київ: Києво-Могилянська академія.
Сиротинська, Н. (2014). Перло многоцінне: музично-поетичний світ богородичної гимнографії. Львів: видавець Тетюк Т. В.
Сиротинська, Н. (2023). Інтелектуальний контекст середньовічної монодії. Львів: Галицька видавнича спілка.
Яковина, О. (2010). Метафізика в поезії: Україна XVIII століття. Львів: Опілля.