Формування етнокультурної компетентності особистості на основі музики для ударних інструментів
DOI:
https://doi.org/10.24195/artstudies.2024-3.4Ключові слова:
культура, етнокультурна компетентність, особистість, музика для ударних інструментів, аксіологічний підхід, компетентнісний підхід, герменевтичний підхід, творча діяльністьАнотація
У статті представлено результати дослідження проблеми формування етнокультурної компетентності особистості, зокрема здобувачів вищої мистецької освіти, на основі музики для ударних інструментів. Етнокультурна компетентність визначається як інтегрована характеристика особистості, що включає знання, вміння й ціннісні орієнтації, пов’язані з культурними та етнічними традиціями, які проявляються у музиці. Мета статті передбачає обґрунтування стратегії формування етнокультурної компетентності особистості на основі музики для ударних інструментів. Методологія дослідження передбачає використання інтегративного, культурологічного і системного підходів. Використані методи теоретичного дослідження, моделювання, аналізу результатів пілотного експерименту. У статті аналізується компонентна структура етнокультурної компетентності, що охоплює особистісно-аксіологічний, когнітивно-технологічний, комунікативно-інтерпретаційний та рефлексивно-інноваційний компоненти. Автором підкреслюється важливість аксіологічного підходу, що спрямований на розвиток ціннісного ставлення до музичної спадщини, компетентнісного підходу, що акцентує увагу на набуття і осмислення практичного досвіду, герменевтичного підходу, орієнтованого на інтерпретацію музичних творів, та творчо-діяльнісного підходу, який розвиває креативні здібності студентів. У статті виокремлено чотири етапи формування етнокультурної компетентності, такі як: ціннісне осмислення, практична інтеграція, набуття інтерпретаційного досвіду та творча адаптація. Зазначені етапи сприяють глибокому розумінню етнічних музичних традицій та їх адаптації до сучасних виконавських практик, що забезпечує всебічний розвиток майбутніх музичних фахівців.
Посилання
Chen Nanpu (2017) Bells Bianzhong in Chinese Instrumental Culture Of The Bronze Age. Українська культура: минуле, сучасне, шляхи розвитку. Науковий збірник. (24). 17–21. URL: http://www.irbis-nbuv.gov.ua/publ/REF-0000717744.
Березюк, О. (2015) Формування етнокультурної компетентності особистості в системі професійного навчання. Проблеми освіти : науково-методичний збірник. Інститут інноваційних технологій і змісту освіти МОН України, (85). 37–41. URL: http://eprints.zu.edu.ua/19766/1/Березюк%20О.pdf.
Гаснюк, В., Горват, В. (2017) Етнокультурна компетентність майбутнього вчителя музичного мистецтва: сутність і зміст. Науковий вісник Мукачівського державного університету. Серія : Педагогіка та психологія, (2) 126–128. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/nvmdupp_2017_2_37.
Гуренко, О. (2008) Етнокультурна компетентність та її формування у студентів педагогічного університету: технологічний аспект : монографія. Донецьк.
Дудник, Є. (2023) Форми колективного музикування на ударних інструментах у музичних школах. Мистецька освіта: теорія, історія, методика, (28). 186–195. https://doi.org/10.33989/2226-4051.2023.28.293182.
Іванчук, С., Георгян, Н. (2023) Сутність і структура етнокультурної компетентності дітей дошкільного віку. Духовність особистості: методологія, теорія і практика : збірник наукових праць, 1 (105), 58–67. https://doi.org/10.33216/2220-6310/2023-105-1-58-67.
Нечай-Велкова, В. (2020). Основні напрями формування етнокультурної компетентності як чинника європеїзації України. Педагогіка формування творчої особистості у вищій і загальноосвітній школах, (68). 82–85. https://doi.org/10.32840/1992-5786.2020.68-2.16.