Method of forming ethnocultural personal competence based on percussion music
DOI:
https://doi.org/10.24195/artstudies.2024-3.4Keywords:
culture, ethnocultural competence, personality, music for percussion instruments, axiological approach, competence approach, hermeneutic approach, creative activityAbstract
The article presents the results of a study on the formation of ethnocultural competence in individuals, particularly higher education students in the field of music, based on percussion music. Ethnocultural competence is defined as an integrated characteristic of an individual that includes knowledge, skills, and value orientations related to cultural and ethnic traditions reflected in music. The purpose of the article is to substantiate the strategy for the formation of ethnocultural competence in individuals through percussion music. The research methodology involves the use of integrative, cultural, and systematic approaches. Methods of theoretical research, modeling, and analysis of the results of a pilot experiment were employed. The article analyzes the component structure of ethnocultural competence, which includes personal-axiological, cognitive-technological, communicative-interpretative, and reflexive-innovative components. The author emphasizes the importance of the axiological approach, which focuses on developing a value-based attitude towards musical heritage; the competence-based approach, which highlights the acquisition and comprehension of practical experience; the hermeneutic approach, aimed at interpreting musical works; and the creative-activity approach, which fosters students’ creative abilities. The article identifies four stages in the formation of ethnocultural competence: value comprehension, practical integration, acquisition of interpretative experience, and creative adaptation. These stages contribute to a deep understanding of ethnic musical traditions and their adaptation to modern performance practices, ensuring the comprehensive development of future music professionals.
References
Chen Nanpu (2017) Bells Bianzhong in Chinese Instrumental Culture Of The Bronze Age. Українська культура: минуле, сучасне, шляхи розвитку. Науковий збірник. (24). 17–21. URL: http://www.irbis-nbuv.gov.ua/publ/REF-0000717744.
Березюк, О. (2015) Формування етнокультурної компетентності особистості в системі професійного навчання. Проблеми освіти : науково-методичний збірник. Інститут інноваційних технологій і змісту освіти МОН України, (85). 37–41. URL: http://eprints.zu.edu.ua/19766/1/Березюк%20О.pdf.
Гаснюк, В., Горват, В. (2017) Етнокультурна компетентність майбутнього вчителя музичного мистецтва: сутність і зміст. Науковий вісник Мукачівського державного університету. Серія : Педагогіка та психологія, (2) 126–128. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/nvmdupp_2017_2_37.
Гуренко, О. (2008) Етнокультурна компетентність та її формування у студентів педагогічного університету: технологічний аспект : монографія. Донецьк.
Дудник, Є. (2023) Форми колективного музикування на ударних інструментах у музичних школах. Мистецька освіта: теорія, історія, методика, (28). 186–195. https://doi.org/10.33989/2226-4051.2023.28.293182.
Іванчук, С., Георгян, Н. (2023) Сутність і структура етнокультурної компетентності дітей дошкільного віку. Духовність особистості: методологія, теорія і практика : збірник наукових праць, 1 (105), 58–67. https://doi.org/10.33216/2220-6310/2023-105-1-58-67.
Нечай-Велкова, В. (2020). Основні напрями формування етнокультурної компетентності як чинника європеїзації України. Педагогіка формування творчої особистості у вищій і загальноосвітній школах, (68). 82–85. https://doi.org/10.32840/1992-5786.2020.68-2.16.