Педагогічні умови і методи формування творчої компетентності майбутніх учителів музичного мистецтва

Автор(и)

  • Сюй Ченьцзи ДЗ «Південноукраїнський національний педагогічний університет імені К. Д. Ушинського» https://orcid.org/0009-0005-0132-6883

DOI:

https://doi.org/10.24195/artstudies.2024-3.7

Ключові слова:

музична освіта, музична педагогіка, майбутні вчителі музичного мистецтва, творча компетентність, педагогічні умови, методи, формування, функції, структурні компоненти, інноваційні технології

Анотація

У статті розглянуто питання творчої компетентності майбутніх учителів музичного мистецтва, яка визнається неодмінною ознакою досягнення ними професійної майстерності та здатності вирішувати актуальні й гострі питання, що постають перед сучасною музичною педагогікою. Уточнено сутність понять «компетентність» та «професійна компетентність». Під останньою розуміється інтегрована характеристика особистості, утворена єдністю знань і умінь, які реалізуються у здатності ефективно розв’язувати фахові завдання на засадах поєднання теоретичної і практичної готовності вчителя до педагогічної діяльності. Професійна компетентність учителя музичного мистецтва розглядається як педагогічний феномен, що характеризується комплексом розвинених музичних здібностей і особистісно-педагогічних властивостей, поєднаних знаннєво-теоретичною й діяльнісно-практичною готовністю до успішного виконання музично-освітніх функцій. Розглянуто сутність поняття «творчість» і особливості його прояву в процесі підготовки майбутніх учителів музичного мистецтва, головними з яких визначено здатність до генерування нових музично-педагогічних феноменів у процесі вирішення багатофункціональних фахових завдань. До них, зокрема, віднесено висування інноваційних методичних ідей, розроблення художньо-інтерпретаційних концепцій, створення музичної продукції, яка реалізується в імпровізаційному музикуванні та аранжуванні, які характеризуються певною оригінальністю й художньою якістю. Подано авторську дефініцію поняття «творча компетентність учителя музичного мистецтва», під якою розуміється інтегративно-особистісна властивість, сформована на засадах внутрішньої потреби фахівців у творчій самореалізації й досягненні успіху в професійній діяльності, які реалізуються завдяки засвоєнню змісту навчання на високому рівні самостійності, інтегрованості і спрямованості на вирішення творчих завдань у музично-виконавській і методико-практичній діяльності. Зазначено, що в галузі музичної діяльності значна частка завдань, які постають перед майбутніми фахівцями, не має однозначного вирішення, що природним чином потребує від суб’єктів діяльності самостійності мислення, висування власних пропозицій і перевірки їх ефективності в процесі практичних дій. Визначено педагогічні умови формування творчої компетентності здобувачів вищої музично-педагогічної освіти, а саме: спонукання здобувачів до активного й постійного пошуку способів удосконалення своєї педагогічної й музично-творчої діяльності; цілеспрямоване й індивідуалізоване конструювання процесу формування фаховотворчої компетентності; налагодження системної апробації набутих творчих умінь і навичок у реальній педагогічній практиці.

Посилання

Бех, І. Д. (2012) Компетентнісний підхід як освітня стратегія. / Н. А. Побірченко, В. В. Пашков (ред.). Матеріали Всеукр. науково-практичної конференції «Компетентнісний вимір особистісного зростання учнівської молоді: Теорія, практика, досвід» (10–11 квітня). Запоріжжя : Акцент Інвест-Трейд.

Гаврілова, Л. Г. (2017) Професійна компетентність майбутніх учителів музики як педагогічний феномен. Духовність особистості: Методологія, теорія і практика, 2(77). 71–82.

Денисюк, І. С. (2016) Музична імпровізація: від учителя музики до учня. Мистецтво та освіта, 2, 18.

Зайва, М. С. (2024) Особливості методичної підготовки майбутнього вчителя музичного мистецтва: інноваційні підходи та вплив на розвиток творчого потенціалу. Матеріали Міжнародної науково-практичної конференції «Наука та освіта під впливом глобальних викликів» (м. Чернігів, 30 січня 2024 р), 47–50. Міжнародний гуманітарний дослідницький центр.

Кремень, В. Г., Ільїн, В. В., Борінштейн, Є. Р., Гальченко, М. С., Ліпін, М. В., Погрібна, Д. В., Федорчук, О. А. (2020). Стратегії формування творчої особистості: Методи, прийоми, форми : колективна монографія. Київ : Інститут обдарованої дитини НАПН України.

Кьон, Н. Г. (2024) Мистецтво вокальної імпровізації як культурно-стильовий феномен. Південноукраїнські мистецькі студії, 2(5), 126–131.

Мельниченко, В. Г., Кьон Н. Г. (2019) Формування навичок аранжування пісенних мелодій в майбутніх учителів музичного мистецтва. Актуальні питання мистецької освіти та виховання, 1–2(13–14). 169–177.

Моляко, В. О. (2004) Психологія творчості – нова парадигма дослідження конструктивної діяльності людини. Практична психологія та соціальна робота, 8, 1–4.

Падалка, Г. М. (2008) Педагогіка мистецтва. Київ : Освіта України.

Падалка, Г. М., Ніколаї, Г. Ю. (2000) Методологія та технологія науково-педагогічних досліджень : навчальний посібник для студентів музично-педагогічних факультетів вищих закладів освіти та аспірантів. Суми : Ред.-видавничий відділ СумДПУ імені А. С. Макаренка.

Пань Шен (2021) Педагогічні умови формування художньо-педагогічної освіченості майбутніх учителів музичного мистецтва. Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології, 2(106). 431–442.

Ovcharenko, N., Matveieva, O., Chebotarenko, O., & Koehn, N. (2019) Methodological readiness of musical art master’s degree students: A theoretical research. Journal of History Culture and Art Research, 8(4), 166–176.

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-12-05

Номер

Розділ

РОЗДІЛ 1. АКТУАЛЬНІ ПРОБЛЕМИ МИСТЕЦЬКОЇ ПЕДАГОГІКИ